AnneFi skrev:
Ja det är ju ingenting om man jämför med andra saker. Mitt största problem är att det känns slösaktigt med vattnet.
Om du inte vill slösa med vattnet kan du göra så här:
Nu på vintern är det väl inte aktuellt så mycket men annars kan man vattna trädgården med sitt badvatten. Fyll vattenkannan i badkaret så många gånger du behöver. OBS! Inte om du badat med olja i vattnet eller använt mjällschampo eller badsalt. Men vanligt badskum/schampo/flytande tvål går bra, det består av tensider som är biologiskt lätt nedbrytbart och koncentrationen i vattnet är ganska låg.
Men i Sverige finns sällan någon ekologisk anledning att spara på vatten. Vi har mycket sällan vattenbrist. Kommunerna brukar t.ex. meddela förbud att vattna gräsmattan och att vara sparsam med vattenförbrukningen i allmänhet om det är varmt och torrt på sommaren så att grundvattnet minskar.
Och att vi sparar på vattnet här i Sverige hjälper tyvärr ingen annan på jordklotet som har vattenbrist.
Om man däremot vill spara av ekonomiska skäl så ska man så klart spara både på vattenmängd och sänka temperaturen. Behöver vi verkligen duscha 7 gånger per vecka? Det kanske räcker med fem? Det ger då en besparing på ca. 29%.
 
Malin R skrev:
...
Men i Sverige finns sällan någon ekologisk anledning att spara på vatten. Vi har mycket sällan vattenbrist. Kommunerna brukar t.ex. meddela förbud att vattna gräsmattan och att vara sparsam med vattenförbrukningen i allmänhet om det är varmt och torrt på sommaren så att grundvattnet minskar...
Det varierar en hel del.

Bevattningsförbud året runt

Båstads kommun har bevattningsförbud året om. Det innebär att man inte får ansluta vattenspridare till det kommunala nätet, men kan vattna med handhållen slang. Pooler ska fyllas kvälls- eller nattetid.
http://www.bastad.se/kommun-samhalle/nyheter/bevattningsforbud-i-hela-kommunen-spara-pa-vattnet/

Någon som minns Rhoca Gil skandalen, och hur tunnelbyggandet tömde bäckar och sjöar på Hallandsåsen?
 
Anna_H skrev:
När jag var på resa med en kompis bad hon om ursäkt för att hon duschade så länge. Exakt 4 minuter tog det.....
Verkar vettigt. Själv är jag 10 minuter (max) i duschen. Vattnet går max 3 minuter. Först fukta kroppen. Sen tvätta håret ...+++ och sköljning.
Min äldsta son som är nästan 40, kan stå där i 30-40 minuter! Och vattnet bara rinner på! Och han betalar för det!
 
Nu har jag inte badkar hemma som tråden börjar med, men en dusch som dom flesta.
Mitt varmvatten kommer ifrån min pump som går ifrån den grävda brunnen på tomten, så in igenom min accumulator tank som är på 500 liter, i ett 12mm koppar rör. som därifrån går in i en liten 50 liters tank ifrån biltema.
När jag har värmd accumulatoren med den vattenmantlade kaminen med min egen huggen ved, så har det kostat mig totalt (säg 20 liter) bensin till motorsågen, och då lite olja till kedjan. Det tar ungefär 4 timmar att värma tanken från en 20 grader till över 80 grader, och när accumulatoren ligger på den värmen så går inte biltema tanken igång när jag har duschat. Strömmen som går till vatten pump och cirkulations pump och styrning av detta kommer ifrån batterierna och inverter som blir laddat via solpanel eller vindgeneratorer,
installations kostnaden har jag inte en susning på då jag har försökt och felat många gånger tills nu, men så länge det funkar nu så kostar det mig i stort sätt inget att duscha som jag älskar att göra länge om jag vill. :)
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Vad är kopplingen? Du äter väl inte din pastasallad i duschen :p
Jo och då behöver jag duscha av mig. Se vad jag sparar, tvättar av mig samtidigt,ingen servett och disken blir ren.
 
slurppe99 skrev:
Jo och då behöver jag duscha av mig. Se vad jag sparar, tvättar av mig samtidigt,ingen servett och disken blir ren.
När jag bodde i studentkorridor så gick det iofs rykten om att någon hade diskstället i duschen för att klara av disken samtidigt och spara tid och arbete, men jag hoppas och tror att det mest var en skröna... ;)
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
Det är tre (3!) kronor per dag! (y) Att då försöka få ned förbrukningen genom snålmunstycken, kortare duschar och att duscha i mindre varmt vatten blir ju bara fånigt i mina ögon.

Vi har inte haft bergvärmen tillräckligt länge för att kunna få några vettiga siffror, och jag har inte ordnat loggningsfunktionen heller, men snart kommer vi också kunna se exakt hur mycket energi som går åt för att värma upp vattnet.
Ja om du bara tänker på summan. Men inte om du tänker på hur mycket rent vatten som förbrukas som sedan ska renas i onödan. Jag är ingen miljönisse men visst är det konstigt att två personer kan förbruka 70-170 kbm/år beroende på vi lever. Vårt rena vatten är väldigt billigt och det är tråkigt att vi bara slutar slösa om det blir för dyrt.
 
slurppe99 skrev:
Ja om du bara tänker på summan. Men inte om du tänker på hur mycket rent vatten som förbrukas som sedan ska renas i onödan. Jag är ingen miljönisse men visst är det konstigt att två personer kan förbruka 70-170 kbm/år beroende på vi lever. Vårt rena vatten är väldigt billigt och det är tråkigt att vi bara slutar slösa om det blir för dyrt.
Det är ju skillnad på slösa och slösa. Jag anser att vi här i Sverige lever i ett samhälle där vi mycket väl kan leva utan att behöva snåla med vatten eftersom det normalt sett inte är någon brist på det. Med det inte sagt att vi ska slösa genom att spola ut vatten i avloppet bara för att vi kan...(jämför idioterna på Stureplan som vaskar champagne) men att leva obekvämare än vi vill göra är bara fånigt.

När det gäller vatten som ska renas så kan jag tänka mig att det BEHÖVS vatten som inte är allt för förorenat i reningsverken, på samma sätt som snålspolande toaletter inte är bra för avloppsstammarna eftersom skiten inte får tillräcklig fart. Vi har snålspolande toaletter men vi trycker aldrig på snål-knappen eftersom husets stammar inte är dimensionerade för det. Sambon körde snålknappen i början när vi köpt huset och hon förstod inte varför hennes toastol blev så smutsig under vattennivån. Efter att jag bad henne spola med icke snåla-knappen blir det inte smutsigare i stolen än normalt.

Fastnar smutsen i toastolen lär det ju fastna i än mer stammarna och då blir vi säkerligen tvungna att ringa spolbil lite då och då...som spolar med...just det vatten plus att det kommer kosta oss en rejäl slant...

Det är inte alltid som snåla är att spara...
 
Paxman skrev:
hennes toastol
.
Jag har sett att det är modernt med varsitt handfat nu för tiden men varsin toastol? :)
 
Dalbotös skrev:
Jag har sett att det är modernt med varsitt handfat nu för tiden men varsin toastol? :)
Lustigt nog har vårt lilla hus ett badrum och ett duschrum på entréplanet, vägg i vägg! Jag gillar att duscha, sambon gillar att bada så det var ett enkelt val: duschrummet (med sin toalett) är mitt och badrummet (med sin toalett) är sambons! (y) Vi skiljer oss på ett annat sätt också, jag gillar att ha ordning och ganska minimalistiskt i mitt våtrum och sambon är mer kaotisk i sitt med massor av olika skönhetsprodukter överallt. Även detta löste sig elegant i o m att vi köpte ett hus med denna planlösning. Min toalett är dessutom den som är närmast tillhands för gäster så jag (vi) behöver inte skämmas för röran i sambons badrum! :p

Ibland är det som att kosmos ler emot en...:cool:
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
mhunter skrev:
Shit, man har verkligen olika syn på saker.. Här gnälls det över "dyrt" bad på 6kr.
Själv värmer jag en utomhusjacuzzi till 40gr året om, varje dag. Den är på 1500L, vad kostar det när det är 28minus tror du? Jag byter vatten 4-6ggr/år = ca 10 000L
Parallellt värmer jag en pool till 31gr, 5-6mån/år, denna rymmer 48 000L

Kontraster.. Var bara tvungen
Bor i Luleåtrakten och har en sjö nedanför huset (ca 4,5 miljarder liter) som jag håller runt 45 grader året om med en 56000 kW doppvärmare. Anledningen är att jag vill slippa ha en massa skoteråkare som dundrar förbi vintertid.
Kontraster. Var bara tvungen
:)
 
  • Gilla
trycklös och 4 till
  • Laddar…
Jasså, jag har alltid undrat vem som bor där..!
Jobbigt när man måste hålla så mycket fart förbi för att inte sjunka med skotern :/
 
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
Ja ja, ni galna norrlänningar med er billiga el
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Sådana doppvärmare (fast ändå lite kraftigare, ca 2 000 000 kW styck,) finns vid alla våra kärnreaktorer.

Jag tror dom är till för folk som åker vattenskoter.
 
Dåligt försök att va rolig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.