Jo jag känner verkligen det nu att jag hamnat fel. Tänkte nog inte med min första fråga att det skulle tolkas som att jag vill förvanska något. Jag vill bevara en vacker timmervägg och låta den synas.
Hej då och tack alla ni som kom med tips om linolja, slipning mm.
 
Hej Petra.
Har också "sparat" några timmerväggar synligt i vårat timmerhus.
Mitt tips...skura väggen med linoljesåpa. Låt sprickor o ojämnheter vara...du ska se att det spelar ingen roll när du är klar :) Sen om du fortfarande inte är nöjd hur det ser ut....så får du fundera på hur du går vidare...ingen skada skedd :)
Sen för att täta mot ytterväggen....Lindrev bra material mot timmer. "Slå" in drevet o kanske en trekantslist utanpå det om du förstår vad jag menar :) Kanske bromsar mössen :) LYCKA TILL
 
  • Gilla
Petra Mehrens
  • Laddar…
tack för fint svar!
 
  • Gilla
kindblom
  • Laddar…
Jag tycker att det är lite märkligt det här med "att timmret inte ska synas". Vet att Gudmunsson skriver det i sina böcker med. Efter att besökt ett stort antal gamla orörda timmerhus så kan jag inte hålla med till 100%. Visst, det vanliga var att lerklina, pappspänna eller sätta t.ex. stående kilsågad panel. Men jag har sett flera exempel på orörda innbodda miljöer där man bara haft timmerväggar.

T.ex. i drängbostäder och enklare övervåningar.


...och angående just din timmervägg Petra. Kindblom ger ett bra alternativ. Personligen hade jag nog målat timret men låtit det vara som det var vad det gäller yta. Stänkmåla med limfärg. Riktigt snyggt!

http://lundagard.blogspot.se/2013/10/att-stankmala-en-vagg.html
 
Redigerat:
  • Gilla
kindblom och 1 till
  • Laddar…
varmt tack för ditt svar!
 
O
dengroth skrev:
Du frågar i ett byggnadsvårdsforum. Vill du ha råd om hur man förvanskar originalet bör du nog fråga i ett annat forum.
Jag vill inte vara petig, men är du inte lite hård i tonen?
Vem bestämmer vad som är byggnadsvård? Jag anser absolut att det tillhör området byggnadsvård att vilja behålla en timrad vägg och visa den?
Jag hade förstått din reaktion om hon hade velat ta bort väggen eller skruva gipsskivor på den...

TS, om du vill ha kvar väggen som den är så måste du acceptera de sprickor och märken som finns... Det tillhör charmen... Slipa ner de värsta stickorna och sedan linolja (de borde väl vara accepterat på den här forums delen :p )
 
  • Gilla
Petra Mehrens och 1 till
  • Laddar…
Västigårds skrev:
Efter att besökt ett stort antal gamla orörda timmerhus så kan jag inte hålla med till 100%. Visst, det vanliga var att lerklina, pappspänna eller sätta t.ex. stående kilsågad panel. Men jag har sett flera exempel på orörda innbodda miljöer där man bara haft timmerväggar.

T.ex. i drängbostäder och enklare övervåningar.
Fast det har väl aldrig funnits hus där ena väggen har timret synligt och andra har att en vägg med tapet eller pärlspont på det sätt folk inreder nuförtiden? Det har jag då ingen erfarenhet av alls. Jag trodde att det i gamla kök tapetserades, och runt sekelskiftet kom pärlsponten.

Självklart finns det oinredda övervåningar (jag har en sån) där timmerväggarna är synliga, och det finns enkla stugor (har själv 2st fäbostugor) där alla timmerväggarna är synliga inuti. Sen har ju kattvindarna förstås synliga timmerväggar men det är ju inte meningen att man ska bo där, men en del som gör om dem till sovrum har ju kvar timret synligt.

Själv tycker jag att det är jättefult att måla timmerväggarna och stänkmåla som i din länk, däremot tycker jag det är ganska fint att sätta pärlspont på halva väggen och ha synliga timmerväggen på halva, som i länken nedan. Men det hade blivit snyggare med tapet.
Men det här med synligt timmer har ju smugit sin in överallt. Till och med tidningar som gård och torp har reportage från hus där ägaren har synliga timmerväggar som är vitmålade.

http://norrfrid.blogspot.se/2013/03/koksstok.html
 
Redigerat:
  • Gilla
Petra Mehrens
  • Laddar…
Petra Mehrens skrev:
Förslag på hur jag kan slipa eller på annat vis få bort huggmärken mottages tacksamt.
De får du nog ha kvar. I gård och torp nr 7, 2014, sid 72 (kolla tidn på bibl) så är det en vägg med huggmärken och så står det: "huggmärken i timret gjordes för att få lerklining eller kalkputs att fästa. Idag är de vackra bara som de är"
 
Ett lite lustigt utseende på en vägg.
Jag förstår att "byggnadsvårdare" ryser en aning.

Spåren efter den bortsågade timmerväggen är ju ingen prydnad precis.
Och där är flera fula lagningar, som uppenbarligen inte har varit avsedda att synas.

Men alla blir saliga på sin tro.

En sak att tänka på är att väggen, med alla sina springor och vrår, blir ett eldorado för insekter.
Spindlar av alla slag, flugor, baggar, sländor och löss kommer att trivas bra.
Kanske inte vad man främst önskar sig i ett kök :p
 
KnockOnWood skrev:
Spåren efter den bortsågade timmerväggen är ju ingen prydnad precis.
Och där är flera fula lagningar, som uppenbarligen inte har varit avsedda att synas.
Det har du rätt i. Just denna väggen i trådstarten är ovanligt ful med sina lagningar, och inget jag skulle vilja ha synligt heller pga den kapade väggen. Sen passar det inte riktigt till de platsbyggda skåpen intill.

Jag har snöat in lite på timmerväggar nu och ser de överallt.
Den nakna timmerväggen i reportaget i länken nedan, (bild 16) ser helt ok ut. De har laserat över den med något så den är lite mörkare, och den ser jämn och fin ut. Kanske är ett nybyggt timmerhus, eller åtminstone nyligen flyttad som gården lundagård här ovanför.

http://www.featuresandmore.com/delight-in-white-country-living.html
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta har varit yttervägg med panel. Nedre delen på timmerväggen såg för täski ut så vi satte spånt där. Resten fick förbli grov och obehandlad. Här slår vi i smidda spikar som vi hittar, kryddor (3 poäng om du hittar lagerbladen) och hänger lite av varje. Här kan man utan vidare köra in en kniv och låta den sitta.

Vi är inte alls avoga mot kulturhistorisk byggnadsvård men det är trots allt lite befriande att bo i en kåk som har kreativa årsringar.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Håller med dig! Förutom den stänkmålade väggen, som jag gillar och även sett traditionella exempel på. Minns inte exakt gård, men tror det var uppe i norrbotten.
 
Stenolofanders skrev:
...kryddor (3 poäng om du hittar lagerbladen) och hänger lite av varje...
De hänger väl som en girland mellan den vänstra och den mittersta ljusstaken?

Har för övrigt aldrig förstått vitsen med lagerblad (för utom det estetiska).
En granne ringde och ville låna till en gryta, för han hittade inte sina. Jag föreslog att han skulle fråga gästerna:
"Hoppas ni inte tycker att det smakar för mycket lagerblad?".
Alla skulle säkert bedyra att det var precis lagom :)

En skvätt vin eller sherry kan ersätta det mesta.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1 poäng till KoW som nästan prickade in lagerbladen men istället tog grönmyntan. 0,5 poängs avdrag till KoW för att statuera exempel och understryka lagerbladens typ oumbärlighet i vildsvinsgryta.

1 poäng till TS för att jag kapade tråden till frågesport.
 
  • Gilla
AnnaCarin69 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.