O
Jag ber om ursäkt i fall jag trampade till lite på tårna... de var inte meningen...
Du har rätt, ventilationen är svår att se själv vid en visning, elementen går dock att se....
Men ni har gjort allt rätt! Ni har tagit in en besiktningsman, eftersom ni inte känner att ni har den kunskapen som krävs!
Det tycker jag är väldigt bra!
Men det som känns som det dyraste är som sagt var taket...
Se om Ni själva kan ta ner eterniten... Det borde Ni kunna spara en del pengar på...
Ventilationen borde inte vara omöjlig att åtgärda själva utan några större summor pengar... en fläkt i badrummet...
Sen är det nog ändå bra att installera ett ordentligt ventilationssystem... Men det är lite pengar som det kostar....
När jag tänker på det hela... Så funderar jag på är varför koppla bort ventilationen utan att göra någon annan åtgärd...
Hur ser resten av huset ut.... jag blir lite fundersam...
Hur gärna vill ni ha huset? Hur mycket kan Ni göra själva?

Men försök att få ner priset med 200´ Som argument kan ni ta att nytt tak kostar 200´ sedan måste ni åtgärda ventilationen 20´ sedan nyinstallering av element 15´....
Mina siffror ovan är bara siffror som argument för varför ni vill pruta ner det 200´
Ni kanske mycket väl kan skjuta upp elementen några år, och ventilationen tror jag räcker med en enkel operation till en början... en fläkt i badrummet.....
 
Som sagt taket kan säkert kosta bortåt 200 000 även utan eterniproblemet.

När jag läser den här tråden så tycker jag det känns som nuvarande ägare har låtit utföra en rad tveksamma åtgärder på huset. Ett takbyte som egentligen inte är ett takbyte (hade man satsat på vanligt tegel utan glasyr, så hade nog pengarna räckt till att göra det ordentligt). En halvdan värmekonvertering till vattenburet. En ofenomtänkt förändring av ventilation som en följd, osv.

Det känns lite som att det är lite för många dåliga lösningar. Om detta inte är HUSET, så skulel jag nog rekomendera att fortsätta söka, eller få en prutning på avsevärt mer än takbytet.

Vad mer kan vara halvgenomfört? Hur är det med badrum, VVS? osv.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Som säljare hade jag blivit irriterad över en större prutning på taket. Att låta eterniten ligga är en vanlig lösning och inte något problem förrän det nuvarande taket skall bytas. Eternit är också ett lätt tak, så bärigheten är knappast ett problem.

Ventilationen och värmefusken motiverar också lite prutning, men det är inga dyra åtgärder. Jag tycker inte att man kan förväntas upptäcka detta på visningen - då kollar man mest planlösning, läge och allmänt skick.

Som säljare hade jag tyckt att prutning på kanske 20000-40000 hade varit rimligt.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Text.....
Ingen fara, såg nu att mitt svarsinlägg kan uppfattas som lite småaggresivt vilket inte alls var meningen. Helt rätt att vi antagligen borde funderat på elementen direkt efter visningen.

Vi gillar huset och läget men man blir klart lite fundersam över problemen även om det väl alltid finns saker som är lite konstiga oavsett hus.

Vi är väl inte de händigaste människorna på jorden men kånka ner plattor borde inte vara något problem då det mer känns som fysisk arbete och att vara noga med att inte spräcka plattorna.
 
hempularen skrev:
Som sagt taket kan säkert kosta bortåt 200 000 även utan eterniproblemet.

När jag läser den här tråden så tycker jag det känns som nuvarande ägare har låtit utföra en rad tveksamma åtgärder på huset. Ett takbyte som egentligen inte är ett takbyte (hade man satsat på vanligt tegel utan glasyr, så hade nog pengarna räckt till att göra det ordentligt). En halvdan värmekonvertering till vattenburet. En ofenomtänkt förändring av ventilation som en följd, osv.

Det känns lite som att det är lite för många dåliga lösningar. Om detta inte är HUSET, så skulel jag nog rekomendera att fortsätta söka, eller få en prutning på avsevärt mer än takbytet.

Vad mer kan vara halvgenomfört? Hur är det med badrum, VVS? osv.
Ja det finns en del smålustiga saker de gjort. Dyrt glaserat taktegel tex när de inte byter tätskiktet t.ex.
Kan kanske bero på att de är gamla och inte själva kan fixa med taket. Kan även vara så att de litat på takläggaren som sa till dem att detta var en nästan lika bra lösning som att göra om hela taket.

Badrummet är inte renoverat på länge men det hade vi med i kalkylen redan när vi budade.
 
  • Gilla
bYkICr
  • Laddar…
pelpet skrev:
Som säljare hade jag blivit irriterad över en större prutning på taket. Att låta eterniten ligga är en vanlig lösning och inte något problem förrän det nuvarande taket skall bytas. Eternit är också ett lätt tak, så bärigheten är knappast ett problem.

Ventilationen och värmefusken motiverar också lite prutning, men det är inga dyra åtgärder. Jag tycker inte att man kan förväntas upptäcka detta på visningen - då kollar man mest planlösning, läge och allmänt skick.

Som säljare hade jag tyckt att prutning på kanske 20000-40000 hade varit rimligt.
Det vi är oroliga för är att den nu 39 åriga pappen under taket tillsammans med de lika gamla eternittaket inte kommer att hålla tätt så länge till. Samtidigt förstår jag vad du menar för det kan ju vara så att taket håller en massa år till om man har tur och då blir det lite som att man lurar säljarna.

Inte lätt det här med att köpa hus.
 
Det går alltid att pruta utan att skämmas om det inte finns många intressenter som skapar budgivning och man vill ha huset.
Jag prutade 185.000kr på vårt hus just pga dåligt tak. Säljaren ville mötas på mitten men jag sa att 185.000kr är vad jag vill ha ner priset och jag kan komma och skriva kontrakt imorrn. Tog 5 min så ringde mäklaren upp och sa att de går med på budet...

Det är lätt att bli blind och tänka 100.000kr vad är det i det stora hela när man köper hus men det är för tusan 100.000kr!!!
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Har varit på båda sidorna om "prutning".. Det är inte lätt.. I många fall lönar det sig att sitta med huset tomt ett par år ist för att sälja till vissa (finns de som prutar realistiskt och de som prutar idiotiskt.. Vi har haft dem båda).. Och de är lömska att ha o göra med ibland.. De kollar upp ens ekonomi (!) och drar medvetet ut på besked och liknande.. Hade jag bott kvar däruppe, när vi sålde ett tidigare hus, hade jag inte låtit det gå obemärkt förbi.. (De nyttjade sina jobb på fel vis..)

Jag själv prutade dräneringen rakt av vid vårt förra hus.. Det var inte poppis heller (och jag förstår dem, var en stor prutning i förhållande till pris).. Men i efterhand kan jag bara säga att jag skulle ha prutat mycket mer om jag vetat vad som komma skulle..(men det hade varit helt orealistiskt!).. Alla golv behövdes riktas om för de låtit huset stå kallt och allt trä vred sig.. och börja knaka o glida isär... pannan började strula redan efter nån månad.. la av efter nått halvår..liksom kyl..sen tvättmaskin.. (allt kommer ibland snabbare än man önskat)..

Köpa hus är som att spela på lotto.. Finns många dyra problem som kan börja dyka upp efter att man flyttat in.. :/ oavsett besiktningens utlåtande.. Bara bita i det sura äpplet ..

Tack och lov är inte alla problem stora eller dyra.. Men man har sällan tråkigt ;) och man lär sig massor längs vägen! Oavsett om man från början har tummen mitt i handen!

(y)
 
Har ingen åsikt om prutning men tänkte bara skriva att vi tidigare bodde i ett område med radhus där väldigt många lät de gamla eternittaken ligga kvar under det nya taket. Rätt eller fel vet jag inte, men alltså inget unikt iaf.
 
Beträffande taket så ser jag bara fördelar. Med det gamla eternittaket under är risken för läckage absolut minimal. Det väger inte heller speciellt mycket och utgör ingen hälsofara, så jag skulle se det som ett Plus.
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
Daggen84 skrev:
Det går alltid att pruta utan att skämmas om det inte finns många intressenter som skapar budgivning och man vill ha huset.
Jag prutade 185.000kr på vårt hus just pga dåligt tak. Säljaren ville mötas på mitten men jag sa att 185.000kr är vad jag vill ha ner priset och jag kan komma och skriva kontrakt imorrn. Tog 5 min så ringde mäklaren upp och sa att de går med på budet...

Det är lätt att bli blind och tänka 100.000kr vad är det i det stora hela när man köper hus men det är för tusan 100.000kr!!!
Exakt. Du behöver ej uppge någon anledning alls att pruta för säljaren. Detta är inte en marknad där man betalar för vad man får utan man betalar vad man kan ge alt. säljaren acceptera. Pruta så lågt du kan oavsett orsak!
 
johnlennonx skrev:
Ingen fara, såg nu att mitt svarsinlägg kan uppfattas som lite småaggresivt vilket inte alls var meningen. Helt rätt att vi antagligen borde funderat på elementen direkt efter visningen.

Vi gillar huset och läget men man blir klart lite fundersam över problemen även om det väl alltid finns saker som är lite konstiga oavsett hus.

Vi är väl inte de händigaste människorna på jorden men kånka ner plattor borde inte vara något problem då det mer känns som fysisk arbete och att vara noga med att inte spräcka plattorna.
Om du spräcker eternitplattorna har det ingen som helst betydelse! Media har skämt upp folk så det är helt hemskt! Det är damm av eternit som är farligt att inandas, det uppstår damm när du sågar, borrar eller på annat vis bearbetar eterniten inte om du råkar spräcka eller bryta en platta. Känner du någon som behöver uppfyllnad lämnar du plattorna till den personen, detta är precis vad kommunerna gör med eterniten, använder den som uppfyllnad. Skulle du ändå vara rädd för att få i dig damm, fukta plattorna med vatten innan du börjar arbeta med dem.
 
Utomhus är det knappast någon fara att bryta eternit. P3-filtermask på för säkerhets skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.