Ta det lugnt med isoleringen så att du inte bränner pumpmotorn. Att isolera boert ljud utan att motorn blir varm är nog ganska svårt. Trots allt vatten är ju pumparna inte vätskekylda 8)
 
När jag pratade med en försäljare så gav han mig dessa "råden"
Stort badkar = sämre massageverkan
Värmare = onödigt använd varmvattenkranen
Om stort badkar så kolla om varmvattenberedaren är tillräckligt stor!

Funderar själv på ett Victory Spa 175, då detta är det enda som jag hittat som verkar tillräckligt långt för mig utan att vara så stort så att massageverkan avtar.

Någon som har erfarenhet av Victory Spa badkar?
 
TN skrev:
När jag pratade med en försäljare så gav han mig dessa "råden"
Stort badkar = sämre massageverkan
Värmare = onödigt använd varmvattenkranen
Om stort badkar så kolla om varmvattenberedaren är tillräckligt stor!
Vet inte om jag håller med säljaren...

Massageverkan beror på hur kraftiga pumparna och munstyckena är.
Vattenvärmen minskar fort i ett kar, det vet alla som har badat. Att i ett bubbelbadkar inte ha en extra värmare är att be om problem. Jag menar, hur kul är det att ha ljummet vatten bubblandes på dig (förutom under sommarheta dagar)

Nej, dessa två argument ser jag som ett sätt att sälja ett billigt bubbelbadkar, med tveksamma egenskaper.

 
När det gäller värmare till bubbelkaret har jag hört många säga att de är onödiga, även sådana som har värmare installerad. Jag funderar på om det kan bero på att vanliga badkar ofta är emaljerad plåt och plåt leder värme bra, bubbelkar är ofta sanitetsakryl (plast) med betydligt sämre värmeledningsegenskaper.

Det skulle vara intressant att se siffror på hur snabbt ett plåtbadkar vs ett plastbadkar svalnar.

Ni som har bubbelkar med eller utan värmare, berätta om era erfarenheter!
Kallt? Varmt? Lagom?
Gärna tillverkare och modell på karet också.

/ama
 
ama skrev:
När det gäller värmare till bubbelkaret har jag hört många säga att de är onödiga, även sådana som har värmare installerad. Jag funderar på om det kan bero på att vanliga badkar ofta är emaljerad plåt och plåt leder värme bra, bubbelkar är ofta sanitetsakryl (plast) med betydligt sämre värmeledningsegenskaper.

Det skulle vara intressant att se siffror på hur snabbt ett plåtbadkar vs ett plastbadkar svalnar.

Ni som har bubbelkar med eller utan värmare, berätta om era erfarenheter!
Kallt? Varmt? Lagom?
Gärna tillverkare och modell på karet också.

/ama
Okej att råden är över ett år gammal, men den är dock obesvarad!
Därför meddelar jag att vi tappar upp 37 gradigt vatten i vårt Curacao 150 cm från Victroy SPA.
Vi tappar en grad på en halvtimma, ibland tappar vi ingen alls, kanske beror på att termometern bara visar hela grader. Jag är av den åsikten att jag är glad att vi inte köpte värmare till det. Sällan badar man längre än så heller... Skjut krutet på infällda munstycken och vattenkraften istället.
 
C
och har någon lyckats hitta ett runt kar max 180 i diameter? Samt gärna med "maskineriet" separat så att man kan placera det i rummet bredvid?

Jag hittar inget trots träget letande....

carra :)
 
Carra ett alternativ är att bygga i LUX ELEMENTS läs me rpå KGC vektyg ganska dyrt men stora möjligheter, och så kan du ju klä det i mosaik eller dylikt.
 
carra skrev:
och har någon lyckats hitta ett runt kar max 180 i diameter? Samt gärna med "maskineriet" separat så att man kan placera det i rummet bredvid?

Jag hittar inget trots träget letande....

carra :)
Jag tror att du ska ta kontakt med http://www.classicpool.nu/

Det är en trevlig herre som bygger badkaren som du vill ha det. Tyvärr besökte vi honom aldrig eftersom vi fick för bråttom i flytten, och Victory hade en kampanj. Men jag har pratat med denna man flera gånger, och han verkar påläst. Han kan säkert bygga det som du vill ha det, för han pratade också om att flytta ut framförallt luftpumpen till ett annat rum.
Men i ärlighetens namn ska sägas att den inte stör så mycket, man kör den inte på fullt ös för då går det inte att sitta i karet. Nätt & fint är det som gäller !

Lycka till!
 
Ska själv köpa ett Neptun Diamant XL Power imorgon. Är det någon som har dålig erfarenhet av Neptun badkar, så yttra dig nu! eller tig 4ever. :)

Är det någon annan som har gjort några mer bra jämförelser och vill dela med sig?

/Johan
 
Jag är nöjd med min Neptun Porfyr XL Parallell, har dubbla pumpar, men ingen luftkompressor. Dock blev det mycket strul med leveransen, det första karet försvann på väg från Neptuns underleverantör till Neptun och leveransen försenades med 3-4 veckor (minns inte riktigt). Fick kompensation i form av värmare till karet.

420 liters pumparna är dock helt underbara...

/ama
 
Hej!
Jag tänker köpa ett bubbelbadkar men känner mig osäker inför valet. Har varit och tittat på olika fabrikanter och tyckte att Casper verkar billigt och bra. Finns det någon som har lite erfarenhet??
www.casperbad.com
MVH
 
Aproprå på värmare, jag tappade upp med 38grader i mitt Neptun Diamant Maxi utan värmare (2st 1200watts pumpar, 300l en badare). Jag har inget bubbel från botten(Kompressor), alltså bara jets med luftinblandning. Efter en halvtimmes badande så hade jag 37,5 grader. Jag lät vattnet vara kvar efter badandet och mätte ytterligare efter 2.5 timmar och då var tempen 35grader. Alltså en grad i timmen. Så min slutsats är att man defenetivt inte behöver Värmare. Har även en kompis som säljer Victory badkar och han äger även ett styck sådant(Jet och bottensystem), även han säger att en separat värmare är bortkastade pengar, men det ska vara en förvärmare till bottensystemet(värmer luften).

/Johan
 
mariorossi skrev:
Hej!
Jag tänker köpa ett bubbelbadkar men känner mig osäker inför valet. Har varit och tittat på olika fabrikanter och tyckte att Casper verkar billigt och bra. Finns det någon som har lite erfarenhet??
www.casperbad.com
MVH
Hej
Casper har jag en känsla av att vara lite tunna. Jag provsatt ett och tyckte det gav efter i botten när man klev ner i det. Kändes billigt, jag ska köpa något annat.
 
triumph skrev:
Hej
Casper har jag en känsla av att vara lite tunna. Jag provsatt ett och tyckte det gav efter i botten när man klev ner i det. Kändes billigt, jag ska köpa något annat.
Vi har själva ett Casper. Jag måste påstå att vi är nöjda.
Om det är tunnare i plasten än andra, låter jag vara osagt. I ärlighetens namn jämförde jag inte med tanke på det heller, då vi köpte.
Det viktiga var för oss en godtagbar kvalité till ett rimligt pris. Dessutom är karen svensktillverkade, så det är nära till support, om det skulle behövas.
 
Jag köpte ett bubbelbadkar från Hemmalagret i Örebro för ca 2 år sedan. Först var jag i butiken och tittade på olika modeller, efter några månader och mycket mätande bestämde jag mig för ett som heter W0809. Jag bokade med säljaren att jag skulle komma och hämta det en Lördag. Lånade släpkärra och övertalade en kompis att hänga med. När vi kom till hemmalagret var badkaret fram kört och klart för att lasta på. Det var förpackat i en kraftig trälåda, så vi ställde det på högkant på kärran, surrade med 2 spännband. När vi kom hem hade jag bokat med en truck som lyfte upp hela lådan på balkongen. Där öppnade vi lådan och baxade in badkaren genom två dörrar och in i badrummet, fortfarande på högkant.

Badkaret var tillverkat i glasfiberarmerad plast. Alla slangar och anslutning var både limmade och försedda med slangklämmor. Jag blev positivt överraskad att det var så gediget gjort. Avloppsslangen anpassades med en 90 graders böj och sattes direkt i ett uttag i silen till brunnen. Vatteninmatningen hade jag förberett med varmt och kallt rör med kranar som hamnade bakom badkaret. Jag hade även fixat en dosa för elanslutning. Jag monterade kabeln med utgång neråt från dosan och tätade noggrant med silikon. Så att fukt och vatten inte skulle kunna följa kabeln och leta sig in i dosan.

Jag badar nästa 1 gång i veckan och är mycket nöjd med badkaret. Det har en lång och en kort sittplats, själv är jag ca 1,70 och ligger bra på den långa platsen. Då behöver jag inte fylla så mycket vatten i karet utan jag sjunker ned ganska lågt. Nackdelen då är att huvudet hamnar under nackkudden, men det går ganska bra ändå. Jag har efteråt installerat en 12 Volts läslampa för att kunna ligga och läsa i badet.

Badkaret har både massagepump och bubbelpump. Båda har ganska hög ljudvolym. Bubbelpumpen är i princip en dammsugarmotor som blåser luft. Det går att ställa varvtalet på den för mer eller mindre bubblor. Nackdelen är att den kyler badvattnet. Massagepumpen pumpar runt vattnet och blåser ut det i 10 munstycken. Det går att med ett vred välja att blanda i mer eller mindre luft i utblåsen. Ju mer luft man blandar i ju mer skummar det. Man kan lätt fylla hela badrummet med skum. Det finns även en värmepatron som går att köra samtidigt med massagepumpen. Så när badvattnet börjar kallna efter ca 1/2 timme behöver man köra en stund med massagepumpen och värmepatronen för att höja temperaturen på vattnet. Nackdelen är att den väsnas lite, man måste höja musiken och det blir inte riktigt samma njutning som när det är tyst.

Efter badet spolar jag av det med kallvatten, och startar den inbyggda ozonrengöringen. Den startas tillsammans med luftpumpen. Och går i tio minuter och stänger sedan av sig automatiskt.

Jag är mycket nöjd och kan varmt rekommendera badkaret till hugade spekulanter.

Hasse Lorentzon
 
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.