Snailman
Går det? De ska tändas samtidigt, har dragit slang i serie mellan ett antal dosor för lamputtag och undrar om det är okej?
 
Om du menar att du har dragit slang mellan dosorna och vill koppla ihop alla lamputtag så ja, det går utmärkt.
 
Det ska inte vara några problem, det beror bara på hur du har dragit slang och tråd.
 
Snailman
Ok tack!
 
Snailman
Det är ett antal som sitter över olika fönster, nu är jag vid sista dosan och funderar på vart jag ska dra slangen. Har altandörr där två dosor med brytare den ena ska tända över fönstren, den andra över matplatsen, matplatsen ska tändas på ett ställe till =trappkoppla tänkte låta dosorna hänga ihop och en tredje vid golvet för vägguttag.

Får väl dra två slangar från brytarna altandörr upp till matplatsens takdosa

Och dra fönster slangen till matplatsens takdosa.

Och slutligen en slang från takdosan till det andra brytarstället.
 
Redigerat:
Snailman
Kontakter 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer en bild.

svarta strecken mellan dosorna betyder en 16mm slang två streck betyder 2 slangar alltså.
 
Varför två slangar?

Annars ser det bra ut, det följer en trädstruktur så som det ska vara. Första dosan antar jag är en 84 mm takdosa, annars kan det blir trångt.
 
Snailman
Bo.Siltberg skrev:
Varför två slangar?

Annars ser det bra ut, det följer en trädstruktur så som det ska vara. Första dosan antar jag är en 84 mm takdosa, annars kan det blir trångt.
Två slangar är för att vara säker på att få plats med alla fk ledare , gör nämligen klart väggarna men taket är inte alls klart (taket ska göras mycket senare) så får alltså ett antal slangar som sticker upp från väggaranas överkant i en radie till ovanför första glespanelbrädan i taket där får jag sätta en skarv eller ha några meter slang hängandes till senare

jag skulle ju kunna räkna på hur många ledare det blir, men har inte gjort det ännu.

takdosan = första dosan är en ABB takdosa AU 70 de är mycket rymliga och har 8 anslutningar

övriga dosor VP2
 
Redigerat:
Det första man gör, INNAN rörläggningen, är att räkna ut hur många trådar man behöver och vart dom ska gå. Gör man inte det kan man med största säkerhet få problem i ett senare skede. Så ska du leka "den lille elektrikern" sätt dig ner och planera jobbet :mad::D
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Dra inte två parallella slangar som du ritat, finns inte mycket som verkar mer B än det. :)
Annars ser det som sagt ok ut.
 
Snailman
ok, är det något fel med att dra två slangar (om det skulle behövas) eller ska man gå upp i dimension på slangen?
 
Det är inget fel men jag tror att det går att undvika om man agerar "fackmässigt". Och att använda grövre slang kan ju vara ett sätt om det skulle krävas. Principen bör vara att förbindelse mellan två kopplingspunkter görs med en kanalisation jfr om du skulle dragit med utanpåliggande kabel.
 
Man går upp i storlek men om skissen stämmer så klarar du dig med vp16 rör
 
Snailman skrev:
[bild]

Här kommer en bild.

svarta strecken mellan dosorna betyder en 16mm slang två streck betyder 2 slangar alltså.
Tänk efter nu: Hur många kablar behöver du dill strömbrytaren till vänster?
 
Snailman
tre st : tändtråd och två för trappkopplingen (alternativt nolla och två för trappkopplingen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.