Hej!

Nu har jag bestämt mig för att bygga om min 1,5rok till 2rok. Lägenheten är på 60kvm och det jag har tänkt mig att göra är att flytta köket till andra sidan väggen där det finns sovalkov, och flytta själva väggen lite åt vänster. Då kommer jag använda ursprungliga köksytan till ett riktigt sovrum med fönster.
Väggen som finns mellan köket och sovalkoven är inte bärande, utan ett vanligt lätt sådant. Jag tänkte dessutom utnyttja avloppssystemet och elen från samma position vid väggen.

Så nu behöver jag lite input och svar av er experter:

* Hur pass svårt/lätt är det och vad tror ni det kalaset kan gå på?
* Vad ser ni för nackdelar/fördelar med detta?
* Skulle ni göra något annorlunda, eller har ni andra ideer?

Här är den ursprungliga planlösningen:

lgh1,5rokOrg.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tilltänkta modifiering:

lgh2rok.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så vad säger ni?
Tacksam för alla svar och input!
Mvh
Adde
 
Redigerat:
Jag tror att detta ger ett bättre vardagsrum:

lgh-plan-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Kontrollera om du behöver flytta el eller gasanslutningen till spisen
Om diskbänken står på exakt samma plats som tidigare, då hamnar antagligen avloppet på framsidan av underskåpet
Använd det lilla hörnet som nu är oanvänd till något vettigt (skafferi?)
 
Jag tror också mer på fahlis ide.
Har du fått godkänt av styrelsen?
 
Hej

Tack för era svar!

Ja, verbalt är det tydligen ok så jag får göra pappersarbetet som nästa steg.

Fahlis, hmm smart tänkt där faktiskt, helt rätt. Tänker bara på att det också är bärande vägg där (missade att skriva det), så då blir det väl en helt annan historia eller?

Harry, jag ska inte flytta diskbänken, bara vrida det 180 gradet. Bra tänkt ang det hörnet, jag tänkte slänga in ett förvaringsskåp och ett större vinskåp där kanske!?

Mvh
Adde
 
addegbg skrev:
…Tänker bara på att det också är bärande vägg där (missade att skriva det), så då blir det väl en helt annan historia eller?
Ja, då blir det genast mer komplicerat. Tyvärr.
 
fahlis skrev:
Ja, då blir det genast mer komplicerat. Tyvärr.
Det var det jag misstänkte.
Men kanske värt att testa också som steg nr2! Gillar starkt din ide så ska ha det i åtanken. Tack!
 
Men vad tror ni ett sånt kalas går på om man inte vill göra det själv? Mellan tummen och pekfingret.
 
harry73
addegbg skrev:
...
Harry, jag ska inte flytta diskbänken, bara vrida det 180 gradet...
Precis, och sitter avloppsanslutningen nu på baksidan av skåpet, då hamnar den på framsidan när man vänder diskbänken. Jag menar alltså anslutningen i golvet.
Och då är det kanske lika bra att flytta diskbänken (och väggen) litegrann så att avloppet hamnar på rätt ställe. Men det beror på hur mycket du värderar utrymmet i sovrummet och i köket.

Kostnader beror på om du vill återanvända ditt gamla kök eller om du vill få något nytt, men du behöver fixa till golvet och väggarna. Vad har du för köksfläkt?
 
Skulle jag behöva välja så skulle jag mycket hellre ha fönster i kök än i sovrum, och ännu mera ha balkong i kök än i sovrum. Köket är en social plats, balkongen likaså. I sovrummet sover man (mest).

Vad är anledningen bakom den tilltänkta rockaden?

Det kanske skulle gå göra intressanta saker om man tog bort väggen mellan hall och kök?
 
Jag skulle behålla sovalkoven som sovrum och flytta ut garderoberna utanför sovalkoven som i exempel 2, stänga igen dörrhålet till v-rummet och öppna upp mot hallen. På så sätt sparar du både pengar, tid och huvudbry.
 
harry73 skrev:
Precis, och sitter avloppsanslutningen nu på baksidan av skåpet, då hamnar den på framsidan när man vänder diskbänken. Jag menar alltså anslutningen i golvet.
Och då är det kanske lika bra att flytta diskbänken (och väggen) litegrann så att avloppet hamnar på rätt ställe. Men det beror på hur mycket du värderar utrymmet i sovrummet och i köket.

Kostnader beror på om du vill återanvända ditt gamla kök eller om du vill få något nytt, men du behöver fixa till golvet och väggarna. Vad har du för köksfläkt?
jaha då förstår jag! Helt rätt ang avloppet.

jag tänkte först och främst fokusera på att flytta vägg och nuvarande kök, sedan längre fram kommer jag byta köket, alltså själva luckorna och vitvarorna så det ser fräschare ut.
Så baserat på det, vad tror du? blir det en dyr historia? Jag har inte gjort sånt här förut.
 
stefancrs skrev:
Skulle jag behöva välja så skulle jag mycket hellre ha fönster i kök än i sovrum, och ännu mera ha balkong i kök än i sovrum. Köket är en social plats, balkongen likaså. I sovrummet sover man (mest).

Vad är anledningen bakom den tilltänkta rockaden?

Det kanske skulle gå göra intressanta saker om man tog bort väggen mellan hall och kök?
Jo anledningen är att jag vill göra om den till 2rok plus att jag vill ha ljus inne i sovrummet, tycker det är viktigt att jag inte känner mig instängd när jag ska sova. Känns klaustrofobiskt på nåt sätt annars.
 
Vanbeasten skrev:
Jag skulle behålla sovalkoven som sovrum och flytta ut garderoberna utanför sovalkoven som i exempel 2, stänga igen dörrhålet till v-rummet och öppna upp mot hallen. På så sätt sparar du både pengar, tid och huvudbry.
Hela poängen är som sagt att göra lyan till en 2rok, det är viktigt för mig. Samt att jag har ett riktigt sovrum med fönster.
 
Tack för era svar förresten! Svarar lite sent då jag haft mycket på jobbet.

Hur som, kom på en sak, vad kan man göra för variant mellan det tilltänkta köket och vardagsrummet. Jag har bestämt mig för att låta dörren vara mellan dessa rum då jag vill ha ljus in i köket från vardagsrummets fönster.

Däremot kanske man kan ha en snygg övergång från rumsöppningen till vardagsrummet, tex ett serveringsbord eller nåt sånt?
Eller om man lade till en eldstad i hörnet mellan v-rum och nya köket? man gör ett hål uppe in till köket där röken kan forslas till skorsten?

En till sak som jag kom på, kan man inte göra en snygg rektangulär glasruta längst upp på väggen mellan nya köksrummet och nya sovrummet? blir inte det snyggt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.