Ni som har täljstensugnar eller liknande.

Hur använder ni era eldstäder?

Eldar ni varje dag?

Räcker det som värmekälla till just ert hus utan direkt stöttning av annan värme?

Hur fungerar det när termometern sticker under -10 t e x? Blir det inte för dålig effekt då ugnar inte ger så hög toppeffekt, eller?

Angelägna frågor från en som skall inom snar framtid slå till!!
 
Jag har frånluftsVP och 1,5 tons kakelugn i olivinsten (=liknade egenskaper som täljsten). Ugnen håller värmen 25 timmar och kan eldas i dygnet runt om så önskas. Jag bor i Gävle och eldar nu varje dag när VP'n kallar på allt för mycket tillskottsvärme (=vattenburen el).
Mitt hus har mekanisk ventilation (inbyggd i VP'n) och är enplans på 150kvm, byggår -89.
 
Okej! Vad heter din kakelugn?

Har själv FTX + luftvärme. Alltså ganska begränsat vad betr. val av framtida uppvärmning eftersom det inte finns element i något rum!! (vattenburet).

Eftersom vedeldning i tung eldstad skulle passa oss bäst, både trivselmässigt och kostnadsmässigt är det av största vikts att rätt eldstad väljs. Den skall helst kunna ge värme över ett helt dygn. Den får emellertid inte ha för låg effekt eftersom det då inte räcker till som primär uppvärmning. (alla tunga eldstäder har dessvärre låg effekt).

Förrästen har du tilluft i din FLVP också? Vårt hus är byggt -88. Håller till i Katrineholm.
 
Steff skrev:
Okej! Vad heter din kakelugn?

Förrästen har du tilluft i din FLVP också? Vårt hus är byggt -88. Håller till i Katrineholm.
Cronspis heter ugnen, från -89 liksom huset. Modellen heter Renässans och säljs fortfarande. Den har inbyggd fläkt (tillval tror jag) för snabbare uppvärmning om man t.ex. ställt ner värmen när man åkt bort ett tag.
VP-delen i min FLVP värmer inte radiatorvattnet, utan tilluften.
Jag flyttade in i huset i juli i år så jag har ingen längre erfarenhet av denna kombination.
 
Så du har heller inget annat värmedistributionssystem än luftburet då eller? Isåfall kan man säga att vi sitter i samma båt ;)

Har du måhända en äldre CTC?

 
Steff skrev:
Så du har heller inget annat värmedistributionssystem än luftburet då eller? Isåfall kan man säga att vi sitter i samma båt ;)

Har du måhända en äldre CTC?
"Samma båt"?... inte direkt, som jag skrev ovan så har jag vattenburen tillskottsvärme = vattenradiatorer. FLVP'n har inbyggd elpanna.
Jo, min FLVP är en gammal CTC 103-9L. Och den packar väl tyvärr ihop vad det lider... :-/
 
Sorry
 
Vi har en TU1450/1, precis som AndersG beskriver i tråden:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1100455091

Har haft den i sju år nu.

Vi eldar varje kväll då temperaturen ute är ungefär +3 eller (helst) lägre. Varannan kväll då det är upp till kanske runt +7? Lite svårt att precisera, men jag tycker inte om att ha bastuvarmt inne och tycker det blir äckligt om det är för milt och surt väder ute.

Grundinställningen på temperatur inne ligger nog runt 18 grader, och då man eldar ligger den nog på runt 24.

Ett dygn efter eldning kanske den droppar till 20, beroende på utetemperatur och hur hårt man eldade.

Det fina med en tung eldstad är just att det blir en ganska jämn temperaturkurva inomhus. Lagom svalt när det är tid att elda och lagom varmt när man eldat.

En lättare eldstad svänger kanske mellan +30 till +18 istället.

Om det inte är jättekallt så eldar jag bara en gång per dygn.

Sen kan man variera storleken på brasan också. Denna hösten har det mest varit mindre fyllt i ugnen, säg 70 %.

Det är sällan (aldrig) jag fyller på under kvällen, däremot lavar jag in tämligen fullt från början om det behövs.

Det är en makalös skillnad på om man har riktigt torr ved eller bara halvtorr. Första året hade vi halvtorr ved som var köpt för att vara snustorr, men så var alltså inte fallet.
Det gick åt 50 % mer ved för att få samma värme som jag får idag, men det insåg jag inte då.
Nu, med ved som är så torrt lagrad att det ryker damm när man blåser på den, så kan jag helt enkelt inte elda mer än en fyllning för sen blir ugnen maximalt varm och då är det ju ingen poäng att fortsätta.

Glaset håller sig dessutom rent länge med torr ved.

Många tror sig säkert ha torr ved, men om man lagrar under en presenning så tvivlar jag.
Inte minsta sus ska höras från elden!
Jag förstår inte varför så många är så dåliga på den biten. Man köper en Ferrari, vårdar den ömt och tankar den med diesel?

Nåja.

Personligen så tycker jag bäst om att elda med björk. Den är medium i värme och drar dessutom inte till sig så mycket ohyra under lagringen. Eldade ett tag med knastertorr vitbok, men det blev nästan för mycket värme. Nä, tacka vet jag björk. Luktar dessutom godast, nästan lite söt lukt.

Hursomhelst... jag ställer upp lite spinkeved och blandar in avriven näver. Tänder på nävern och fyller snabbt på med så mycket ved jag vill elda med. Stänger luckan och låter askluckan vara lite öppen. Efter någon minut brinner det som fabiolan och då stänger jag askluckan och eldar för fulla spjäll!!

När det mesta har brunnit upp sänker jag spjället en aning, eftersom draget nästan suger ut elden.

Efter någon timme, när bara någon ynklig glöd blinkar sött, så stänger jag ventil samt spjäll.

That´s it.

Att tända med näver går fint om man har torr ved. På hundra eldningar går det kanske åt 102 tändstickor.

Det där med trivseleldning kan jag inte riktigt förstå måste jag erkänna. Ett grundfundament för att hålla på med eldning är ju att man har lite lägre inomhustemperatur (eller ingen annan uppvärmning) och eldar upp till en komfortabel nivå.
Det är ganska drivande att hålla på när man känner att man behöver elda för att få det varmt.

Om man trivseleldar kan man knappast gå omkring i kyla all övrig tid, så man får alltså börja elda i ett hus som redan är så varmt man vill ha det. Har man då en 10 kW reaktor så blir det hetta i huset vill jag lova. I synnerhet i kombination med ett värmetrögt hus borde trivseleldning vara, tja, otrevlig?

För att återknyta till tråden...

Jag tror säkert en tung eldstad räcker som primär värmekälla, men man ska då titta på vad ex vis Tulikivi säger att deras ugnar orkar med. Vår pallar 80 kvm står det och det stämmer säkert. Tror inte vi kan hålla hela huset varmt under ett längre strömavbrott om det är riktigt kallt ute, då är nog faktiskt en lätt eldstad bättre, eller en ännu större tung eldstad.

Blev du nått klokare eller somnade du? :-/
 
Kanon inlägg!!

Precis så ville jag ha det ;D

Lutar nog åt en Tulle i alla fall :D

Siktar på nåt i 1,5 - 2 tons klassen för att vara på säkra sidan. Vi har 120 kvm boyta så det bör kanske räcka ;)
 
Framerate skrev:
Om man trivseleldar kan man knappast gå omkring i kyla all övrig tid, så man får alltså börja elda i ett hus som redan är så varmt man vill ha det. Har man då en 10 kW reaktor så blir det hetta i huset vill jag lova. I synnerhet i kombination med ett värmetrögt hus borde trivseleldning vara, tja, otrevlig?
Den här tråden rör tunga eldstäder, men jag vill ändå kommentera Framerates utmärkta inlägg. Vi har en lätt täljstenskamin, Contura 470 på drygt 300 kilo. Efter två timmars eldande har inomhustemperaturen ökat ungefär två och en halv grad, dvs från 20,5 till 23 grader och sen får kaminen svalna och den håller sig varm en fem-sex timmar. 23 grader är ingen otrevlig temperatur en lördagförmiddag och gör värmepumpens liv lite lättare, men klarar förstås inte att ta hand om uppvärmningen av huset. Men en tung eldstad kostar ju betydligt fler kronor att köpa än en lätt. Jag trodde också att det skulle bli bastu vid eldandet men en sån verkar vi få bygga själva…
 
Vad kostade denna Contura 470 i inköp respektive monterat och klart med skortsten?
 
Vad kostade denna Contura 470 i inköp respektive monterat och klart med skortsten?
Kolla på www.eldabutiken.se

Där kan du välja olika modeller av spisar samt skiva in höjd till nock osv så räknar den ut pris. Med skorsten och hela rasket. Skitsmidigt! OBS! Dessa priser har ett spann på ett par tusen, men man får en fingervisning om ungefärlig kostnad.
 
En vän till mig har ett gammalt hus på cirka 90kvm (tror jag det var) och den enda värmekällan han har är en Tulikiv (stavningen?). Han menar att han får vara försiktig med eldandet, annars blir det alldeles för varmt i huset.

Mvh
Thomas
 
Varför inte en eldstad av tegelsten på 2200kg ?
Kolla in www.tiileri.fi
Jag köpte en hörnmodell som kostade mig 1600 euro,två murare från Åbo som byggde upp den på två dar kostade mig 700 gnosjöeuro ::) + 300 euro för finlandsfärjan.
Vad som däremot kostar skjortan är näldens skorsten för toppanslutning www.nvi.se : 14000sek,installation 7300 sek !!!
Enligt tester gjorda i Finland så har tilleri`s massiva eldstäder samma verkningsgrad som täljstenskaminer från Tuulikivi,Nunnauuni och Mittakivi.
Man kan även lägga kakel på eldstaden om man så vill,men jag tycker att tegel är vackert !
 
Pete_R Fy va snygga de var. Jag har dock redan min uppvärming klar snart. Lite sent att ändra sig.
Grr så snyggt det hade vart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.