Funderar på att binda. Vad tycker ni om sbabs erbjudande om att binda räntan i fem år på 2,1?
 
Redigerat:
Normalt sett är 5 års bundet lönsamt men med detta erbjudande tror jag nog att det kan vara det. Och är det inte det så tror jag man har värre saker i sin ekonomi framför sig än att man förlorar nån tiondels procent i ränta om det går så dåligt för Sverige så inte räntorna stiger.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
som Huggan skriver (eller menar iaf, det skall nog vara ett "inte" där i meningen :)) så är ju normalt sett en 5-åring inte lönsam. Både historiskt men också logiskt så är längre bindningsrtid alltid mer kostsam - bankerna hade ju inte erbjudit ngt om dom inte tjänar pengar på det - och den långa räntan sätts ju utefter hur man tror räntebanan kommer ser ut framåt, plus en marginal så man itne riskerar att förlora på det :)

Men just nu är det ju en riktigt billig merkostnad för flera års bindning, så är man en person som vill ha förutsägbarhet, och vet att man skall bo kvar så låter det som ett ok erbjudande.

/K
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Den stora risken med denna bindning tror jag inte är att få dålig ränta, utan ev ränteskillnadsersättning om man måste flytta.
 
  • Gilla
Pepparkaka och 2 till
  • Laddar…
Är det inte på förslag att ändra (lätta upp) reglerna kring beräkning av räntesillnadsersättning? Men är man säker på att bo kvar så verkar det vara en bra deal
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Det fattas ett "inte" som sagt i mitt föra inlägg. Såg någonstans att på dom senaste 240 månaderna hade det bara funnits 10 månader där man tjänade på bundet 5 år mot rörligt.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Om du är säker på att du inte skall flytta, öka lånen, eller amortera mer under dessa 5 år så är det inte dåligt att binda till 2.1%

Jag tror inte att det kommer sjunka så mycket mer, kanske ner till 1.5% men då är det inga större summor vi pratar om.

Jag personligen däremot är helt emot att binda lån.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
oobum skrev:
Om du är säker på att du inte skall flytta, öka lånen, eller amortera mer under dessa 5 år så är det inte dåligt att binda till 2.1%

Jag tror inte att det kommer sjunka så mycket mer, kanske ner till 1.5% men då är det inga större summor vi pratar om.

Jag personligen däremot är helt emot att binda lån.
Om man behöver låna mer påverkar inget. Det lägger man jämte som ett nytt lån som man kan binda eller ha rörligt.
 
I
oobum skrev:
Om du är säker på att du inte skall flytta, öka lånen, eller amortera mer under dessa 5 år så är det inte dåligt att binda till 2.1%

Jag tror inte att det kommer sjunka så mycket mer, kanske ner till 1.5% men då är det inga större summor vi pratar om.

Jag personligen däremot är helt emot att binda lån.
Man får ju hoppas att vi inte råkar ut för en Dennis, i alla fall de som inte bundit. http://www.aftonbladet.se/kultur/article14527264.ab
Jag minns det som igår, en tuff tid, tur det var kortvarigt. Kan vara det som gör att jag alltid kör med bundet.
Skulle räntan falla en halv procent ytterligare får man ha ganska stort lån för att man ska ångra sig om man binder idag.
Jag har satt om och bundit. Blev lite dyrt med ränteskillnadsavgiften men det bär frukt om drygt ett år.
 
I
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/har-ar-rantan-under-1-procent_4115647.svd
Ska jag behöva ångra mig redan? 0,99% ränta på rörligt!
Nej jag har inga 3 miljoner sparade på Avanza, men det går väl att ordna. Om jag kan låna 3 mille från en annan bank kan jag spara dem på Avanza. Då får jag låna till låg ränta. Lånar då så mycket jag kan på Avanza, löser banklånet på 3 mille, resten sparar jag i den bank som erbjuder högst sparränta, ex SBAB som jag vill minnas ger 1,5%. Så vad blir det då, får jag låna 8 mille kvarstår 5 att spara, ränteskillnaden blir ca 0,5%, 25000kr utan att anstränga sig, det är väl helt ok.
 
I
ion, hur mycket kan man förlora på det?
gaia
 
I
gaia skrev:
ion, hur mycket kan man förlora på det?
gaia
Hur menar du?
Skulle man göra en sådan manöver hänger det på vad utlåningsräntan kommer att vara de närmaste 2 åren, så länge den är under inlåningsräntan går det +, ingen hänsyn tagen till skatter och avdrag. Men ett bra sparkapital insatt på Avanza är ett ultimatum.
Det är en omvänd Robin Hood taktik, de som inte har de pengarna får betala en högre ränta och subventionera kapitalisternas låga ränta. Så kan man se det om man har politiska åsikter.
Oavsett hur man ser det så är det en prispress, och med dörren på glänt för gamblern, en möjlighet att kapa åt sig lite extra slantar även utan att ha kapitalet.
 
M
pelpet skrev:
Den stora risken med denna bindning tror jag inte är att få dålig ränta, utan ev ränteskillnadsersättning om man måste flytta.
Ja det är en risk. Men om man flyttar och framöver fortsatt ska ha ett bolån på samma summa eller högre, så brukar man bara kunna byta säkerhet.

Dubbelkollade detta med SBAB:

"Om jag binder bolånet hos er, och sedan flyttar, kan jag då flytta med bolånet eller måste det lösas?"

"Ja, möjligheten att flytta med lånet finns. Dock finns vissa villkor för det som måste uppfyllas, bland annat måste man tillträda den nya bostaden innan man frånträder den gamla.

Ofta brukar vi kunna hjälpa till när den situationen uppstår men det är samtidigt aldrig något som går att garantera till 100% i förtid."
 
ion skrev:
Hur menar du?
Skulle man göra en sådan manöver hänger det på vad utlåningsräntan kommer att vara de närmaste 2 åren, så länge den är under inlåningsräntan går det +, ingen hänsyn tagen till skatter och avdrag. Men ett bra sparkapital insatt på Avanza är ett ultimatum.
Det är en omvänd Robin Hood taktik, de som inte har de pengarna får betala en högre ränta och subventionera kapitalisternas låga ränta. Så kan man se det om man har politiska åsikter.
Oavsett hur man ser det så är det en prispress, och med dörren på glänt för gamblern, en möjlighet att kapa åt sig lite extra slantar även utan att ha kapitalet.
Avanza har enorma förråd med pengar, det är alla kunders likvida medel, Avanza har så mycket pengar att dom har problem att placera dom. Därför har dom börjat med ganska fördelaktig utlåning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.