Att riva mha grävmaskin verkar ju väldigt snabbt och smidigt men kostar inte det en massa?
 
Visst är det smidigt - själva rivningen - men det är ju lika mycket att ta hand om efteråt...:p
 
Men om allt ska ner i en container spelar det väl mindre roll hur det kommer dit? Men det är ju lite slappt att inte göra det själv förstås...
 
Precis. Ner med skiten i containern bara. Det beror ju på vilka kostnader man vill ta. En container med icke källsorterat skräp kan bli dyr att bli av med. Kan vara något att kolla upp.
 
F
Eller så gör man som så att man bidrar till den lokala majbrasan med en större del av rivningsskräpet. ;)
 
Det är bara så jäkla långt till maj... :-/ Annars är det en bra idé, skulle vi använda container så ska vi nog försöka elda upp så mycket vi kan/hinner/orkar för att få ner avfallskostnaden.

Containerkostnader har jag kollat upp... 16 kubiks kostade ca 1100:- för framkörning och hämtning, 34:- per dygn plus 1369:-/ton osorterat avfall. Frågan är ju dock vad vårt ruckel väger... och hur många kubik avfall vi kommer få..? Då fick man hursomhelst fylla den med i princip vad som helst, dock inte elapparater och miljöfarligt avfall.

Vart gjorde ni av allt skräp som blev efter rivningen, K12?


 
Hej

När jag sökte om rivlov, kom det fram att jag var tvungen att inventera material i den gamla sommarstugan samt göra en rivningsplan (jag fick först en tjock broschyr med information/krav på hur denna såg skulle se ut - blev minst sage nedstämd - som tur var så behövde jag ej vara lika petig som en proffesionell rivfirma skulle tvingas till).
Men även en "enkel" rivningsplan var lite jobbig att författa. Jag var tvungen att lista de olika material som rivhuset hade, ange HUR jag skulle frakta det, VART jag skulle frakta det. Ev Återvinning skulle anges. Jag fick även skriva ner rent allmänt om hur vi skulle riva. Säkerhetsaspekter (EL/VA avstängt....) Som tur var så hade jag inga miljöfarliga saker som skulle bort.

Jag sökte först rivlov. När jag fått rivlov skulle rivplan och rivningsanmälan in.

Innan rivningen så trodde jag de "stora" sakerna skulle bli jobbigast - efteråt så minns jag all småskit som var tvunget att samlas upp för uppsnyggning inför husbygget. Ej heller att förglömma var när huset tömdes innuti innan rivningen - det är mer grejor kvar i ett "tomt" hus än man kan tro (toastol/porslin/köksfläkt,VV-beredare,element...) !

lycka till
 
Skit också, är det så mycket papperarbete också!?

Nån annan som har samma erfarenhet eller som lyckats komma runt detta?
 
stensture skrev:
Men även en "enkel" rivningsplan var lite jobbig att författa.
Kan tänka mig det. :D Frågan jag osökt ställer mig när jag hör sånt här: ::) Är det någon på kommunen som läser din plan överhuvud taget? ??? Jag misstänker att den bara arkiveras. ;D
 
F
IFK skrev:
Skit också, är det så mycket papperarbete också!?

Nån annan som har samma erfarenhet eller som lyckats komma runt detta?
Jag fick OK på vår rivningsplan efter 3v på kommunen. Det stod i princip att det som vi inte återanvänder till andra byggnader på tomten kör vi iväg till soptippen.

Det dög för att få okej på rivningslovet.

 
Vilka krav de har nu för tiden......

När vi rev vår sommarstuga 1997 för att den stod ivägen för det kommande husbygget så var det i princip bara att söka om rivningslov från kommunen och sätta igång.

Allt skitvirke som man inte kunde använda till t.ex ställning, gjutform mm mm. eldades upp.

Icke bränbart och mindre lämpligt material att bränna kördes till den kommunala återvinningscentalen. (gratis, inga tippkostnader).

Fönster, dörrar och toastolen skänktes bort. Några fönster sparades dock till framtida drivbänkar.

Använda verktyg: kraftig kofot, hammare, bågfil, skiftnyckel, skruvmejsel och avbitare. (dock ej en av varje).

Grunden och murstocken tog grävaren vid markavtäckningen (användes som fylle).

 
Halloj

Jag har precis rivit ca 40kvm rutten sommarstuga, själva rivningen tog en helg för 3 pers utrustade med motorsåg (....många kedjor) + några rejäla koben och släggor, det var det "lätta"

Det jobbiga är att få bort allt skräp, jag har totalt kört 8 lass med största Iveco pickisen man får köra på B-kort och än är det inte helt tomt, detta har än så länge tagt ca 3 dagar.....
 
Ingen aspekt på hur man river men tänk på tiden.
Skulle riva en liten tillbyggnad på 5 m2 o trodde det skulle ta några timmar !!!!
2 dagar senare slogs jag fortfarande med diverse plåttak mm.
Vet inte om jag hade otur med den bef konstruktionen
men det tog tid.
3 dagar tog det
Anders
 
Att leja en grävare med grip kostar ca 500kr/tim och är riktigt effektivt, det är riktigt dyrt att betala tippavgift kan man köra själv med släpkärra så är det gratis.
Jag kör grävmaskin på en tipp så för mig är både maskin o tippavgift inga större kosnader ;D ;D ;D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.