Hur konstrueras vanligtvis flacka tak med överhäng, typ detta?

120813-LJUNGHUSEN-ext-day.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det ingen som vet??
 
Det är nog så att ingen förstår frågan. Vad är det exakt du undrar över?
 
Ja, finns det några principskisser över takkonstruktionen? Jag undrar hur uppbyggnaden ser ut. Använder man balkar istället för takstolar? Hur isolerar man?
 
Det är säkerligen bara långa balkar och isolering mellan dem.
 
Ok, vet du var (på nätet) man kan finna mer information om konstruktionen?
 
Om du menar med flacka platta tak, kan jag varmt rekommendera en s.k. "varmt tak".

Här ligger allt eller minst 2/3 del av isoleringen ovanpå tak(bjälkar). Detta förminskar drastiskt risken för fuktskada eller mögel, genom att förhindra kondens. Ett stort fördel är också att man inte behöver någon ångspärr eller folie på insidan under taket. Ingen luftspalt behövs heller.

Jag har byggt ett orangeri med en sådan konstruktion. Ovanpå taket finns betongplattor och växter.

Från uppe till nere:
- 2 lager markduk / geotextil
- EPDM gummiduk
- Oljehärdad board eller fibercement skivor
- 20 cm cellplast EPS100
- takbjälkar cc 15 cm (enl. dimensionering, snölast m.fl.)
- 10 cm isolering mellan takbjälkar (rockwool för brandskydd)
- 11 mm OSB eller 28 mm glespanel
- takgipsskivor

I mitt fall är taket beräknat för ca 300-400 kg/m2. Om man lägger takbjälkar tätt (t.ex. cc 15) kan man ha cellplast direkt ovanpå dom. Detta minskar risken för fuktproblem vidare, genom att skippa OSB eller plywood direkt under isoleringen. Sen behöver man inte särskilt tjocka bjälkar heller.

Om man vill ordna (LED) spot eller downlights i taket är det bara att borra hål och montera: ingen strul med plast / ångspärr bakom gipset :)

DSC03794 orangeri cc.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC01638 orangeri cc.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.