Priserna är i överkanten på 15.000kr för takstege, skorstensplattform och skyddsräcke. Jag kan material och kan tolka kravspecen enl. normerna. Frågan är om sotaren vill se vart man köpt grejorna?
 
Det skall väl vara typgodkänt eller av att någon utomstående (SP?) kommer på plats och certifierar anläggningen enligt SS-EN 516, SS 12951 och kanske flera andra standarder. Så jag skulle tro att det är billigare att köpa typgodkänt material istället för att ta ut någon som ska certifiera anläggningen.
 
Typgodkänd eller ej så handlar det som jag förstått om att sotaren ska godkänna den oavsett uppvisad platscertifiering. Så frågan kvarstår.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Jag fixade en egen plattform på skorstenen, Enda kravet dom hade var att den skulle vara min 30X30 cm och sitta bra förankrad. Inga krav på att den skulle vara typad. Tog lite trappgaller, några rör och en liten stegbit och svetsade ihop allt. Klart.......
 
perra från skogen skrev:
Jag fixade en egen plattform på skorstenen, Enda kravet dom hade var att den skulle vara min 30X30 cm och sitta bra förankrad. Inga krav på att den skulle vara typad. Tog lite trappgaller, några rör och en liten stegbit och svetsade ihop allt. Klart.......
Se där! ..tänkte själv svetsaihop fyrkantprofil i olika dimensioner och sedan rostskyddsbehandla den. Den konsol man svetsar ihop själv är flera ggr starkare än de profiler i knäckt plåt som finns bland leverantörerna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.