Vi har köpt ett hus på landet som jag försöker skaffa en fast telefon till. Vi har i princip noll mobiltäckning inne i huset och det vore ju trevligt med ADSL-bredband. Förutsättningarna är:

  • Huset har haft fast telefon, men det är nog 5 - 10 år sedan den var inkopplad.
  • Anslutningen till kopplingspunkt har skett med luftledning 700m, varav 40m ligger inom vår tomt.
  • Luftledningen är i uselt skick, av på ett antal ställen. Stolparna verkar ok vad jag vet. Telejack finns lite här och där i huset.

En installatör har varit ute och kollat läget, och nu har jag fått en offert med följande innehåll:

Eltel utför kabeldragning av luft-kabel ca 700m från hus till närmaste kopplingspunkt i Tele-nätet, samt kundanslutning. Pris inkl. moms 30 000:-

Priset du betalar för att ansluta dig till telenätet ska vara överkomligt, säger ju Post- och telestyrelsen. Så frågan är om priset är överkomligt och det bara är att öppna på plånboken, eller om det finns någon möjlighet att få ner kostnaden? Måste jag t.ex. bekosta alla 700 metrarna ledning då bara 40 ligger på min tomt?
 
harry73
Försök ta reda på varför tidigare ägarna valde bort fasta telefonen.
Vi har långt till fördelningspunkt och kan därför bara få 2 Mbit.
Ingen chans att telia kommer att investera i nätet så att det blir bättre i framtiden, så vi gick över till 4g
Hastigheten är lite bättre, priset lite lägre, utbudet lite större. Men det känns framförallt som en teknik som fortfarande utvecklas.

Informera om ni kan förbättra mobiltäckningen med riktanten eller liknande
 
Att du får betala för hela sträckan är enligt dagens principer, och 30 000 låter inte anmärkningsvärt för en sådan installation.
Lotteriet är väl när Telia stänger kopparnätet just där, surt att ha lagt de pengarna om de klipper kabeln i sin ände inom några år. Jag hade forskat i omgivningarna om det pågår något fiberprojekt eller om det finns intresse att dra igång ett.
 
Tack för insiktsfulla kommentarer! Det vore ju helt klart trist att ta den investeringen för en telefon och skakig adsl-anslutning om dom stänger ner om tre år...

Det lutar nog åt att vi försöker klara oss på någon form av mobil lösning, det går säkert att fixa någorlunda täckning med en antenn och lite maströr eller en förstärkare. Visst hade det varit trevligt med fri datatrafik när man kör Netflix och liknande, men det blir ju ändå en del datatrafik för 30 000:-...
 
Precis som alfista är inne på är det alltid värt att kolla om någon påbörjat något fiberprojekt. Ett första steg där kan vara att ta kontakt med kommunen, många kommuner har numera en bredbandssamordnare för just detta ändamål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.