Håller på med att tillägsisolera mitt enplanshus från -59 och ser då över min ventilation.

Det är två kvadratiska eternitkanaler anslutna till samma kanal på skorstenen. Den ena går till badrum, den andra delar sig till jalusiventiler i två olika barnsovrum.

För att förbättra luftkvaliteten och få lite undertryck i bostaden så är planen att installera en fresh intellivent som ständigt går i badrummet. Första tanken var att sätta spirorör och göra en ny takgenomföring för att undvika att tillföra så mycket fukt till skorstenen. Nu börjar jag fundera på om det är overkill? Kan jag kanske sätta flexibel 125-aluventslang på skorstensdelen (ca 1,5 m) istället och ha kvar eterniten på resten (det är ju frånluft i alla fall..), har läst fördelarna med kondensupptag ljud etc med denna.(Det är en stäcka på ca 2m). Bör den vara isolerad? Hur gör jag i toppen av skorstenen mellan slang och tegeli så fall? Drevar med isolering eller fogskum eller bör det vara luftspalt imellan för skorstenshälsan? Hur blir det med nederbörd, kommer den att leta sig ned till fläkten när den inte kan sugas upp av skorstenen?

När det gäller jalusiventilerna i barnens rum så går eternittrumman horizontellt ca 4m på vinden. Jag vill byta ut den av flera skäl: Den är väl tänkt som frånluft men kommer med fläkten i badrummet bli tilluft=känns inte helt bra med eternit / vill slippa strula med isoleringen / det kommer att komma in röklukt då jag har panna (blir så ibland även idag när luften "går åt fel håll"). Jag hade tänkt att istället dra nytt spirorör till gaveln som bara är ca 1,5m bort. Problemet är att ansluta spiro eller flexibel slang till jalusiventilen som är anpassad för fyrkantigt rör. En ide jag har är att sätta flexibel slang i befintligt eternitrör bara genom bjälklaget och fogskumma mellan eternittrumma och slang? Alt behöver jag en övergång från runt rör till jalusiventilens fyrkant?
Annat: Behöver jag renslucka av tilluftkanalen på vinden? Vad sätter jag för på ingången till kanalen på fasaden?

Ett alt till att använda jalusiventierna till tilluft är att sätta in spaltventiler i fönstrena men det verkar finnas en del skepsis till det och vad jag har förstått är det bättre att släppa in luften mot taket där jalusiventierna redan sitter....Synpunkter?

MVH
kalle
 
Det låter som en dålig lösning att blåsa fuktig luft från badrummet in i sovrummen.

Kan du inte dra ut ventilationen genom yttervägg från badrummet istället?
 
Missförstånd. Tanken är att dra jalusiventilerna i sovrum till husgavel för friskluftintag istället för som idag till skorsten.

Även funderat på badrumsfläkt genom vägg men har ganska nyrenoverat badrum och behöver då gå genom kaklad vägg och repa taket där befintlig ventil sitter. Dessutom blir det nära entren med ljud och lukt....så det går bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.