Hej!

Vi ska till att dränera om runt vårat hus med källare. Det blir Isodrän/Pordrän skivor runt om och grovåterställning av jordmassorna med avlutning från husgrunden..

Frågan vi nu funderar över är vad man bör göra med marken runt/närmast huset..
Ser ju att vissa fyller med någon sort av grus närmast huset. Vissa lägger plattor eller liknande..

Vad har ni för åsikter kring detta? Finns det något man bör föredra?

Jag kan tänka mig att plattor ev leder bort regnvattnet mer direkt ifrån grunden.Grus kan ju iofs vara snyggt att ha runt grunden. Kanske inget som spelar någon roll med avrinningen utan att det är smaken som avgör hur man bör göra?

Har ni som gjort detta fått någon "kläm" på vad man bör göra?
Någon som lagt plattor med lutning från huset och sedan grus ovanpå?

Tacksam för synpunkter och åsikter kring detta..:D
 
Jag har plattor, lättare att klippa gräset utan att få småsten i klipparen.

Grannen har ställt plattor på högkant runt huset och fyllt med grus bakom, det känns dock inte så väl genomtänkt, sticker upp 10cm i gräsmattan, svårt att få det rakt med och klippa med trimmer runt hela huset.
 
Ang plattor och gräsklippning har jag full förståelse att det är lättare smidigare med det än grus.. särskilt när man har en robotgräsklippare.
Men ur andra synvinklar då..tex avseende vattenavrinning, bör man ha grus närmast huset? Plattan leder väl bort vattnet något från huset, gruset tänker jag att det bara rinner rakt ner igenom längs med grunden..
Jag kanske bara oroar mig i onödan men det hade varit intressant att höra hur andra tänker eller har fått råd om att göra..
 
harry73
Du har dräneringsrör rund grunden, och de är för att leda bort vatten från grunden. Sen har man grus rund grunden för att se till att vatten som hamnar i närheten av huset kommer så fort som möjligt till dräneringen och inte stannar kvar i marken och håller din grund fuktig.
Lägger man sand på gruset för att kunna lägga plattor, då kan sanden transporteras ner till dräneringen och sätta igen allt.
Har man plattor, då leder man vatten bort från huset men har man t ex 1 m plattor och sen gräsmatta, då rinner en stor del av vattnet i alla fall tillbaka till grunden, så det hjälper inte så mycket.

Egentligen tror jag att det inte gör en stor skillnad vad man gör, man får i alla fall räkna med att dränera om efter ca 20 år
 
  • Gilla
udo_d
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.