Jag och min sambo står nu inför det stora steget att skaffa vårt första hus.
Vi har hittat ett hus vi gillar och fått ett bud accepterat men efter besiktning fick vi reda på en del saker som vi känner oss lite oroliga för. Hur allvarliga är felen och hur mycket kan vi rimligtvis begära i prisreduktion för vad det kan tänkas kosta att åtgärda?

1. Taket är hyffsat nylagt med glaserat taktegel men under det nya ligger fortfarande det gamla eternittaket från -75 som tätskikt. Har ringt och pratat med takläggaren innan som sagt att det var absolut inga problem att göra såhär men enligt besiktningsmannen är den en snålhetslösning eventuellt ett knep för takläggaren att få göra huset utan att ha behörighet att ta hand om eterniten.

2. Ytterligare en snållösning enligt besiktningsmannen finns i det nya vattenburna systemet ägarna satt in när de installerade bergvärme. De har helt skippat att dra in element till vissa rum och hävdar att fläktkonvektorerna som de installerar sprider värmen så bra att de inte behövs. Har försökt rita en bild som förklarar hur elementen sitter.

3. På nedervåningen finns ingen tilluft och det finns ingen ordentlig frånluft från våtutrymmen som badrum, tvättrum och kök. Detta på grund utav att det tidigare fanns ett luftburet värmesystem som tidigare tog hand om ventilationen men som nu är bortplockat. (En del rör finns kvar men inget som drar ut luften finns)

huset.jpg
 
Nu är jag ju ingen expert men mina spontana tankar...

Helt fruktansvärt korkat att lämna två lager takpannor. För det första ökar ju vikten något enormt och vad händer sen om du får en meter blötsnö på taket?
Sen är det ju inte takpannorna som är "tätskikt" utan takfilten under pannorna. Pannorna är första skyddet mot regn och ser till att taket sitter på plats vid alla väder men det är takfilten som är det viktiga som sagt!

Fläktkonvektorer fungerar ofta bra men låter en del och så måste man ju förstås då ha luftflöde in till alla rum som ska värmas. Låter konstigt att inte ha element i alla rum...

Har det varit ett luftburet system tidigare så lär det ju inte vara självdrag. Utan tilluft blir det inte bra inomhusmiljö heller så ni får nog räkna med att lägga till en frånluftsfläkt och tilluftventiler.

Att fixa taket skulle jag höfta till att går på runt 60.000-80.000 om man räknar med att ni redan har pannorna men behöver ny filt, hängrännor, och övrigt. Det borde ni dock få stor del ROT på eftersom det normalt sett är pannorna som är det dyra.
Att dra in element kan vara ytterligare 40-50.000 kanske men även på det ROT för arbetet.
Frånluftsfläkt kanske runt 50.000 kr det också om ni måste dra lite kanaler och få hål i taket för utblås...

Kostnaderna här är som sagt grovt höftade från vad jag själv har fått betala men kanske någon vägledning i alla fall.
 
  • Gilla
johnlennonx
  • Laddar…
Tack för det utförliga svaret.
Så runt 150-180 kan vara en ungefärligt kostnad.
Så att lägga fram förslag om en sänkning på ca 100 000 borde inte vara helt orimligt.
Eller vad är brukligt?
 
Ja, nu är det ju gissningar från min sida så kom inte och skjut mig sen om det inte stämmer... :)

Försök pruta så mycket det går.
Vi hittade mögel i golvet på nedre våningen och lite påväxt på kallvinden och vi prutade ner priset med 400.000 kr.
 
  • Gilla
johnlennonx
  • Laddar…
Har redan laddat bössan, :D nej självklart du var tydlig med att det inte var några absoluta sanningar du kom med.

WOW 400.000 är rätt bra prutat måste jag säga.
 
Beror ju på var man börjar... ;)
 
Jag tolkar det som att det är ett gammalt eternittak..dvs i samma stil som "shingel" typ? Inte tunga pannor eller så? Troligtvis kvar pga att ingen ville ta hand om det pga asbest..så vitt jag vet är det inte helt ovanligt.. Ingen erfarenhet av det själv dock, men bara jag visste att det låg där så skulle det vara ok för mig (så länge det inte verkar vara skador på nya taket).. Men det är sånt man "måste veta" så man inte börjar riva i det utan rätt utrustning! Det jag skulle kolla däremot..är att takstolarna osv klarar vikten av nya taket plus snölast..(pannor är ju betydligt tyngre än eternittaket)

Värmen är svår att säga nått om, kan funka bra som det är..men normalt vill man ju eg ha i varje rum (det har dock inte vi..de drog bara undervåningen här).. Sånt man märker när man bor..hur värmen fördelar sig alltså. Det man kan kolla är hur dimensionerad pannan är.. Om det funkar att koppla på fler på slingorna utan att elpatronen måste hjälpa..(då kan man ju lika gärna sätta några elelement där det saknas)

Ventilationen..vi har köpt tre hus.. Ingen av dem har haft varken till eller frånluft som de ska.. Så det har jag sett som normalt.. Men det kostar såklart lite att rätta till det.. Vi ska installera nån paxfläkt i badrummet.. Riktig spisfläkt med utblås och några "tilluftdon" i rummen.. Ska inte behöva kosta så många tusenlappar.. Dyrare om man ska installera hela fläktsystem..men det är ju en smaksak.. :)

Såg eg inga konstigheter.. Bara ett ev problem om nya taket är trasigt..men det verkade det ju inte vara iaf :)

Om ni vill försöka dra av nått.. Tänk på andra ev bud.. Köp i närheten..hur marknaden ligger.. Fick ni ett bra pris från början kommer det inte finnas så mycket utrymme för prisreduktion oavsett..

Fundera på de olika delarna, vad de kostar.. Om ni ens måste göra nått.. Vad ni vill dra av för att vara nöjda.. Och hur gärna ni vill ha just DET huset..

Lycka till oavsett!
Med vänlig hälsning, Sandra
 
Redigerat:
AnneFi
Hur fäster man nya pannor i gamla pannor utan att skada dem?
Hur vet man att underlaget är bra?
Brukar väl inte vara pannorna som blir gamla och dåliga utan takpappen under eller har jag fel?
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
anders07 skrev:
Beror ju på var man börjar... ;)


Jo det är klart man måste ju tänka på pocenten som de säger.
 
Snigla skrev:
Jag tolkar det som att det är ett ....
Med vänlig hälsning, Sandra
Ja vi får fundera och fortsätta diskutera jag och sambon. Vi har varit ensamma om att buda så det talar ju iaf lite för oss. Är lite rädd för att värmen har räckt till innan på grund utav att det inte funnits någon ordentlig ventilation så all luft har stannat i huset. Sen har de inte använt de två rummen längst bort där uppe nästan och inte heller rummen längst bort i källaren.
 
anders07 skrev:
Beror ju på var man börjar... ;)
Ja då börjar man på x miljoner..eller jäkla stora fel! :rolleyes:
 
AnneFi skrev:
Hur fäster man nya pannor i gamla pannor utan att skada dem?
Hur vet man att underlaget är bra?
Brukar väl inte vara pannorna som blir gamla och dåliga utan takpappen under eller har jag fel?
De har byggt ny läkt ovanför som jag har förstått det.
Jo egentligen borde det väl vara den gamla takpappen man ska oroar sig för.
 
johnlennonx skrev:
Ja vi får fundera och fortsätta diskutera jag och sambon. Vi har varit ensamma om att buda så det talar ju iaf lite för oss. Är lite rädd för att värmen har räckt till innan på grund utav att det inte funnits någon ordentlig ventilation så all luft har stannat i huset. Sen har de inte använt de två rummen längst bort där uppe nästan och inte heller rummen längst bort i källaren.
Troligen kan det vara så, det går ju lite mer kraft om luften byts ut "mer/oftare".. Men ändå får man ju hoppas att det var någon kunnig som fixade bergvärmen..och de borde veta hur deras utrustning ska dimensioneras!

Som sagt ni får prata igenom det hela, känna er för med hjärta, sinne och plånbok..
..om det känns tveksamt..så kanske steget är för stort för er till huset idag.. (Just det huset alltså)

Ha i åtanke att alla hus har sina fel och brister (man hittar dem inte förrän man bor där..) och man har alltid att göra om man vill och har ekonomin till det.. (här kör vi femårslistan plus tioårslistan..;) )

Men det finns många fördelar med hus oxå (kom på att jag lät negativ där ett tag hehe)
Med vänlig hälsning, Sandra
 
O
Personligen gillar jag inte när man efter att ha vunnit ett bud försöker pruta lite till på de fel man hittade...
Men det bara min åsikt...
Det som jag kände spontant skulle prutas på var taket....
Resten såg ni redan på visningen... och borde tänkt på när ni budade...
Men men.. det är taket som är de dyra i det här fallet...
Så försök få ner det nån hundring... tycker jag känns rimligt...
 
Odjuret skrev:
Personligen gillar jag inte när man efter att ha vunnit ett bud försöker pruta lite till på de fel man hittade...
Men det bara min åsikt...
Det som jag kände spontant skulle prutas på var taket....
Resten såg ni redan på visningen... och borde tänkt på när ni budade...
Men men.. det är taket som är de dyra i det här fallet...
Så försök få ner det nån hundring... tycker jag känns rimligt...

Det budet vi la var ju baserat på vad vi visste om huset då. Klart våran värdering av huset sjunker när vi får reda på att det finns fel som vi inte visste om innan. Taket hade vi fått förklarat av säljaren och takläggaren som gjort arbetet att det var en helt ok lösning så det såg vi inte som något fel innan besiktnngsmannen förklarade det för oss.

Varken jag eller min flickvän är särskilt kunniga inom byggnadstekniska grejer så därför förstod vi inte bristerna i ventilationen t. ex. innan besiktningen. Där finns ju ventiler för ventilationen men inget som drar ut luften som jag förstått det. Själv såg jag ju bara ventilerna på visningen och tänkte att det troligen var en ventilering bakom som fungerade.

Trodde det var därför man tog in en besiktningsman för att han har den kunskap man saknar så att man kan få reda på brister på huset innan man köper.

Kollat med en takläggare som säger att runt 200 000 för arbetet om hans företag ska göra allt med taket inklusive ta hand om eterniten (efter ROT-avdrag).
 
Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.