Vi har nyligen fått denna duschhörna monterad av hantverkare.
http://www.bauhaus.se/duschhorn-noro-fix-vallmo-r-90x90.html

De har använt silikon i skruvhål och på baksidan av väggprofilerna men jag trodde också att de även bör dra en sträng silikon på insidan, i skarven mellan vägg och väggprofil? Då väggen är aningens ojämn så är det lite glipor.
Bifogar bild, med ett reklamblad mellan vägg och profil för att visa exempel på glipa.
. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar...är ingen stor grej men tycker ändå att hantverkaren bör veta vad som ska göras.
 
Säkert inget krav, men bra att göra för att få tätt/snyggt.
Brukar själv alltid limma på bakisdan av profilerna får att få tätt och stabilt.

Mvh fremax
 
C
Personligen undvek jag detta på min duschvägg eftersom silikon gärna blir ofräscht med tiden och jag vill inte att fukt stängs in bakom profilen, och det har funkat perfekt i många år nu. Så det är lite av en smaksak, är glappet stort kanske man stör sig på det. Förmodligen "ska" där vara en silikonsträng om man följer monteringsanvisningen till punkt och pricka.
 
Jag hade alla gånger satt silikon i samma färg som kakelfogen. Det är mycket lättare att hålla rent och minskar risken för att få in vatten bakom tätskiktet.
Om silikonsträngen blir ful med tiden är det bara att skära bort med rakblad och sätta en ny.
 
kulle
Menar du att väggen är så skev så inte tätningslisten når in till väggen eller saknas tätningslist ?
Tätningslisten brukar kunna ta upp det mesta när det är kakel på vägg.
 
Min tanke var nog att bara ha silikon på insidan av väggprofilen, då bör väl ingen fukt stängas in. Någon tätningslist kan jag inte se, det kanske kunde vara en lösning också. Där jag satt reklambladet är den största glipan.
 
Ur vattenskadesunpunkt så spelar det ingen roll, då är det viktiga att skruvhålen tätats på föreskrivet sätt.

Men ur bekvämlighetssunpunkt så kanske man får ut vatten ur duschen via glipan. Då vorde det bra med en tätningslist, eller en silikonsträng (osynlig) mellan profilen och väggen.

Nu verkar det inte ha blivit ditsatt. Och får du inte ut irriterande mängder vatten så är det nog bättre att låta det vara. Synliga silkonfogar tenderar att bli fula med åren.
 
jtl skrev:
Jag hade alla gånger satt silikon i samma färg som kakelfogen.
Ibland skriver jag inte alls det som jag tänker, misstänker att mina fingrar har en egen vilja...

Jag menade givetvis i samma färg som väggprofilen. Finns inte det så kan transparent silikon fungera men min erfarenhet är att den åldras (blir ful) mycket snabbare.
 
kulle
pooster skrev:
Min tanke var nog att bara ha silikon på insidan av väggprofilen, då bör väl ingen fukt stängas in. Någon tätningslist kan jag inte se, det kanske kunde vara en lösning också. Där jag satt reklambladet är den största glipan.
Nej då har det förmodligen inte följt med någon tätlist
Det går bra med silikon också , och gärna en färgad som jtl skrev, transparent blir ful snabbt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.