Har samma problem fast med Marbodal. Har reklamerat diskmaskinsluckan 2 gånger. Hörnluckan 1 gång samt ytterligare ett antal luckor som spricker. Till deras försvara så byter de ut utan diskussion, men jag håller med. Ett kök är till för att användas. Det kan komma vatten på luckorna, och de kan behövas torkas av då och då.

Diskamskinsluckan sprack efter att den varit uppställd på halv gavel 1(EN) gång och fukt skapats. Hel galet. Första gången sprack den efter ca 2 veckor
 
  • Gilla
paul_swe
  • Laddar…
R
Låter ju helt otroligt vilken kvalité de stora märkena använder. Helt bedrövligt att de bara byter ut hela tiden också. Klart som korvspad måste de ju gå tillbaka till fabriken och diskutera hur man förbättra produkten!
Jag har precis bytt kök till ett IKEA kök med Bodbyn luckor och där kan jag lova att man har lackerat med tjockt fint lager och inte en tillstymmelse till att väta ska kunna leta sig in någonstans.
 
Utan att vara expert är jag inne på att denna typ av lucka med lackat eller folierad mdf (som alla tillverkare verkar ha på stora delar av sitt utbud) är en dålig konstruktion per-se. Modernt och säkert billigt att framställa men per definition inte någon kvalitetskonstruktion.

/K
 
Ett av dom allra största problem med lackering av köksluckor och det gäller samtliga köks tillverkare och även väldigt många kökslucke lackerare Är att det inte används mjukgörare i färgen. Utan den blir färgen stenhård och det blir mickrosprickor om man slår i. där då vatten tränger in. Med mjukgörare i färgen blir det inga sprickor utan det blir då ett märke/repa som syns. Men det tränger inte in vatten. Kanske en avvägning vad vet jag.

Sedan ser lackeringen lite väl dålig ut på profilen den är inte slät. Vilket betyder att dom inte slipat tillräckligt mellan lackeringarna och det gör att skarven mellan profilen och den släta ytan inte brutits. Vilket betyder att man får ett vasst hörn eller vass kant och där kan inte färgen bygga tillräckligt och det blir en ömtålig yta. Viket har visat sig flera gånger. Så det är ett rent fabrikations fel inget annat.

Vilket kan vara svårt att bevisa för tar man en ny lackerad lucka och spolar vatten på den så klarar den sig. Men får den en liten smäll så kommer sprickorna och ja ni fattar, då har vi ett handhavande fel enligt leverantören.

Ts reklamera stå på dig och det är ett extremt vanligt problem och tillverkaren är medveten om problemet. Det kan jag lova dig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R
Hade jag varit TS hade jag krävt att få luckor som är omlackerade en extra gång för att få dem fukttäta, alternativt gå till en extern lucklackerare och sen hade HTH fått stå för kalaset.
HTHverkar tro att vägen framåt är att tillverka undermåliga luckor och sen låta kunderna fritt byta ut dem när de blir fuktskadade, men hur mycket kostar in det för HTH och hur lång tid dröjer det innan kunderna flyr deras kök?
 
Det fiffiga för HTH att byta ut luckan är att dom inte behöver stå för kostnaden. Det får fabriken som HTH har anlitat göra.
Anlita en lackerare skulle betyda en kostnad för HTH.

TS stå på dig och slå ett samtal till ARN.
 
kallun skrev:
Utan att vara expert är jag inne på att denna typ av lucka med lackat eller folierad mdf (som alla tillverkare verkar ha på stora delar av sitt utbud) är en dålig konstruktion per-se. Modernt och säkert billigt att framställa men per definition inte någon kvalitetskonstruktion.

/K
Exakt min tanke. MDF är extremt fuktkänsligt, minsta spricka i lacken så tränger vatten in och skiten sväller, med större spricka som följd. Vi hade nytt Ikea i förra huset, det svällde och sprack upp. Sen flyttade vi till en nybyggd hyresrätt med ... tror det vad Ballingslöv, strunt samma vitlackad MDF med vitfolierade spånstommar och tyska gångjärn, som alla andra. Det var nån liten skada i en lådfront, det svällde och sprack.

Nu bor vi i ett gammalt hus med kök från 50-talet. Vissa lådfronter är väldigt slitna, trät är framme, dags att lacka om dom (för 3:e gången verkar det som på färglagren man ser). Men nog tål dom lite vattenstänk ändå. En lyxig dröm av lackad mdf och folierad spånskiva? Nej tack, hellre ett riktigt kök av plywood och trä.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Nja det beror nog mer på vilken MDF man använt.

MDF är ju ett ypperligt material om man satsar på fukttålig MDF (sk utomhus MDF) och för dörrar med speglar skall man naturligtvis ha ramverket i trä men kan med fördel sen använda MDF i speglarna för att få ett bra och slitstarkt resultat i köksluckor, andra luckor och dörrar.

Har luckor gjorda på så sätt som ser lika fina ut efter flera år.
 
Finns det kökstillverkare som använder riktig MDF av den typen?

För att gå tillbaka till ämnet: lack är A och O för att luckorna ska hålla, det som syns i bilden ser ut som skit, reklamera lacken.
 
Har lackade mdf luckor från epoq. Inte en tillstymmelse till någon svällning någonstans efter 7 år.
 
Spånstommarna har i min erfarenhet större problem speciellt då under vask. Vattnet kan ju bli liggande väldigt länge om någon/något råkar spilla där. En liten repa i lacken och man får saftiga bubblor.

Vårat 14 år gammla marbodal torkar vi aldrig av luckorna på, verkar hålla ändå.
 
R
ribbones skrev:
Spånstommarna har i min erfarenhet större problem speciellt då under vask. Vattnet kan ju bli liggande väldigt länge om någon/något råkar spilla där. En liten repa i lacken och man får saftiga bubblor.

Vårat 14 år gammla marbodal torkar vi aldrig av luckorna på, verkar hålla ändå.
Det är numera krav på att ha en vattenuppsamlare under vasken enligt vår besiktningsman och de skyddar bra även vid småskvätt =) Ikeas skydd är måttsatt precis efter deras skåp så de funkar perfekt.
 
Att lackera med isolant, grundfärg, och helst två lager 2-komp lack kostar en del tid och arbete. Jag tvivlar på att den här typen av storskalig produktion har råd med det. Ordentligt gjord lackering, håller t o m i badrum. Exemplet i bilderna är något hafsverk enbart för att hålla produktionskostnaden nere.
 
R
köp ikeas luckor så slipper du skiten
 
Roland112 skrev:
hth verkar ju inte vara en höjdare...
Har monterat ett 15 tal hth kök har aldrig upplevt några problem med det märket , har inte fått några anmärkningar på köken vid två års besiktning .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.