Hej!

Vi håller på att installera nytt värmesystem till vårt hus. Det blir en CTC Ecozenith i550 kopplad till en vedpanna, 2000 l extra ackumulatortank och solpaneler på taket. Huset värms upp med hjälp av golvvärme. På vintern kommer vi att elda för värme och varmvatten och på sommaren hoppas vi att solpanelerna ska täcka vårt varmvattenbehov.

Styrtanken Ecozenith har en inbyggd genomströmnings varmvattenberedare i toppen av tanken, men vår rörmokare tycker att vi ska komplettera med en elvarmvattenberedare på ca 50 l vid sidan av som backup. Detta då han menar att den inbyggda varmvattenberedaren i Ecozenith skulle dra för mycket el om den stod på jämt. Behovet av backup för varmvatten uppstår på vintern då vi inte "hunnit" elda förrän temperaturen i tanken sjunkit för mycket, eller om vi är borta över natten på vintern och vill kunna komma hem och duscha utan att först behöva elda. Vi har egentligen inte plats för någon extra varmvattenberedare vid sidan av, och det känns lite onödigt att lägga ut mer pengar på en separat varmvattenberedare när det redan ingår en i Ecozenith?
Någon som har någon uppfattning om hur mycket el det går åt för att hålla varmvatten på "standby" i ecozenith? Tanken står inne i bostadshuset så den kringliggande temperaturen är ca 20 grader. Varmvattnet behöver ju inte hålla så hög temperatur tänker jag, kanske 45 grader?
 
Jag tycker det verkar onödigt med extra varmvattenberedare. Använder man den övre elpatronen som backup för varmvatten, så tror jag inte ni kommer att förbruka mer el än med en vvb vid sidan om. Elpatronen kommer ju bara vara igång när ni inte eldar, inte hela tiden.
 
Tack för svar!
Nu har jag försökt läsa på lite i bruksanvisningen för Ecozenith och jag tänker att man borde kunna hålla elförbrukningen nere så mycket som möjligt genom att sänka effekten på elpatronen, och genom att ställa in önskad temperatur på varmvattnet så lågt som möjligt.

Om jag fattat bruksanvisningen rätt verkar det gå att skruva ner elpatronen så lågt som till 300 W, och varmvattnet går att sänka till 50 grader. Hade varit intressant att ta reda på om denna inställning skulle räcka för att hålla lite varmvatten som backup när man är borta på vintern någon dag eller då man slarvat med att elda och tanken för övrigt håller 20 grader. Det hade ju i så fall varit toppen! Att ha en elpatron på hela 9 kW ständigt påslagen känns lite stressigt... ;-)
 
...eller kanske fanns inte alla dessa inställningar ändå! Verkar som att jag läst bruksanvisningen på CTC:s hemsida för en uppdaterad version av tanken med tillägget "Pro", dvs "Ecozenith i550 Pro". På vår tank står det bara "Ecozenith i550". Där ser man, styrtanken har hunnit bli "gammal" före vi ens hunnit börja använda den!
 
Jo, fast även om du har inställningen 9 kW så kommer den inte dra det hela tiden. Elpatronen stegar in i olika steg, och när den övre delen av ecozenith är uppvärmd så stängs den av. Sen kommer den att underhållsvärma lite då och då på låg effekt om man inte använder något vv, precis som en vanlig elberedare. Så det du ställer in är vad max-effekten får vara på elpatronen. Jag skulle ställa vv på minst 50 grader och elpatron på kanske 2kW eller något (kommer inte ihåg vilka steg som finns)
 
Elpatronen i vår version av Ecozenith går att ställa på 3 kW som lägsta läge ser jag nu. Undrar om det ändå skulle gå att "strypa" denna ytterligare till t.ex. 500 W?? Fördelen med en extern vv-beredare på t.ex 50 l är ju annars att man vet att det är max 50 liter som värms upp med el. Då känns det lite lättare att uppskatta "standby-elförbrukningen". Svårt att veta hur många liter av Ecozenits hela totala volym på 550 l som kommer värmas upp till 50 grader innan elpatronen slår av?
 
det går väl åt samma mängd energi för att värma en viss mängd vatten till en viss temperatur oavset om man har 1 eller 1000kw?
eller sov jag SÅ mycket på fysiklektionerna?
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Vi har ockå en i550 och skillnaden mellan att ha den bara till vv mot att ha en liten i backup är att volymen vatten att varmhålla blir mycket större (övre tanken är ca halva volymen, dvs ca 250 l). Som blackadder säger spelar patronens effekt ingen roll. Samtidigt är ju i550 mycket välisolerad, så det kanske går jämnt upp.

Generellt om tanken tycker jag det där "i":et i namnet (skall stå för intelligens) är något överreklamerat... Jag har solslingan och en poolvärmare inkopplad, och sådär supersmart tycker jag inte den är i att nyttja energikällorna (luftpump och solpaneler) optimalt. Men jag är inte direkt missnöjd, det är en bra panna.
 
Ja det är ju helt rätt att det går åt samma mängd el att värma vattnet oavsett styrka på elpatronen. Att ha en elpatron med lägre kW ser jag mer som en liten garanti för att en eventuell felinställning inte skulle råka göra så att 9kW patronen går konatant, det blir ju snabbt mycket pengar... om vi nu t.ex är borta någon dag och inte eldar, tas då varmvatten från övre delen av tanken för att värma upp huset? Vi ser nämligen hellre att inomhustemperaturen sjunker lite när vi varit borta än att en stor kraftig elpatron slår in för att värma både varmvatten och 200 kvm hus. Som sulfobus säger så verkar det ju handla om ca 250 l som skall värmas upp. Vore intressant att ta reda på hur mycket el det krävs för att upprätthålla 50 gradigt vatten på 250 liter i en hyfsat välisolerad tank!
Jag ser annars på ritningen att det finns ett uttag för ännu en elpatron högre upp i tanken, precis under sista delen av uppvärmningsslingan för varmvattnet. Kanske skulle det räcka att ha en elpatron där? Då kanske man kan minska volymen uppvärmt varmvatten till nästan hälften, vilket borde göra något på elförbrukningen.
Verkar ändå som det lutar åt att skippa en liten vv-beredare vid sidan av! Ingen som tycker annorlunda?
 
Sitter inte shunten på tanken ? blir det kallt inne kommer väl shunten öppna oavsett om tanken har värmts med ved eller el eller kan man ställa in sånt på den smarta acktanken ?
 
Nej så är det säkert. Det skulle ju vara ett argument för att ha en liten vv-beredare vid sidan av, och att INTE ha någon elpatron påslagen på ecozenith. Då har man el till enbart varmvatten och ved/sol till att värma upp huset. Och ingen risk för chockelräkning när man glömt elda... ;-)
 
Men man får kallt inne bättre att skaffa tillräckligt stor acktank så den räcker till mellan eldningarna om man ska ha ved eldning.
 
Om man kan planera sin frånvaro så finns ju semesterinställningarna för detta och man kan då får ett varmt hus när man kommer hem.

Men det går väl utmärkt att sänka temperaturen även i den övre tanken så att det bara blir lite ljummet och kan hålla en lagom nivå i huset när pannan vilar.
 
Hej

Här kommer lite info om min panna CTC EcoEl 1550/1800:
Aktuell driftinfo:
Ute -3
Panna 44 (70)
Framledning 33 (32)
Panna Nedre 37 (40)
Hetgas 56

Varme i huset är bra.

Men vi har inte tillräkning varmvatten.

Varmvatten räcker inte, vatten blir kallt efter en duschning hur kan jag höja varmvatten temperaturen.

Tacksam för all hjälp som jag kan få för att förstå allt detta. Läser mycket på det forumet du tipsade om men det är inte lätt att förstå..........

MVH:
Manna Display av värmepanna som visar aktuell driftinformation med temperaturvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan höja tempen i övre pannan då kommer vv räcka längre men tempen kommer höjas med hjälp av elpatron. Vv tempen är troligtvis som sämst den här tiden med låg framledning men fortfarande värmen på när vp ställer sig i sommarläge kommer vv tempen bli bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.