Jag är på jakt efter en hylsliknande skruv-mutter-kombination med skruvskallar i båda ändorna. "Muttern" ser alltså ut så, att den utvändigt är cylindrisk och slät, invändigt givetvis gängad, och dess botten är i sig en skruvskalle, som vanligtvis matchar utformningen på den tillhörande maskinskruven. Skallarna är ofta tunna och lätt kulliga och av insextyp men finns i olika utföranden. Skruvar man skruven i botten får man således en bilateralsymmetrisk slät cylinder med skallar i bägge ändor. Fyra sådana skruvar kan alltså t.ex. användas för att binda ihop en rejäl bunt med hålade A4-papper, om ni förstår hur jag menar.

Vad heter denna skruv/muttertyp?? Jag har googlat på hylsskruv, hylsmutter, lång mutter med skalle och allt möjligt, men får inte upp ett skvatt som ser ut som det jag är ute efter. Och var köper man det? I bygghandeln verkar de inte ha såna här specialskruvar i lösvikt vad jag kan se.

Saken kompliceras av att jag vill ha en lång, tunn hylsa. Ytterdiameter 4-6 mm och hopskruvad längd 50-80 mm. Finnes en sådan tulipanaros?
 
Koppelskruv?
 
En koppelskruv ser ut så här:

imagesEGGLNNBW.jpg

Googla för att hitta inköpsställen.
 
Såna där skruvar får man utan kostnad på IKEAs varuhus.
Används för att hålla ihop köksskåp, och finns utanför kassorna,
där man hämtar diverse småsaker gratis.

Men var hittar du dina ord? Allvarlig fråga.
bilateralsymmetrisk? Har du hittat på det själv eller varifrån har du fått det?
 
Det är väl inte gratis, man betalar väl 2 kr per pryl till välgörande ändamål.
 
jonmo skrev:
...man betalar väl 2 kr per pryl till välgörande ändamål.
Är inte det frivilligt?

Jag har aldrig betalt när jag varit där och kompletterat.
Men det var ju några år sedan förstås. IKEA Kållered.
 
Tack hörni. Det är en sån på bilden jag menar. Problemet är att när jag nu googlar på koppelskruv så får jag mest upp en fönsterdetalj som ser ut såhär:
http://www.bauhaus.se/koppelskruv-komplett-305-50mm.html

Så kärt namn har många barn eller vad man ska säga :confused:

IKEA - intressant idé, tänkte inte på det. Men det lär väl inte vara så mycket till sortiment att välja på om man vill ha en smal och lång rackare? Kan kolla om jag har tur, men finns inte såna här grejer sorterade i lösvikt? Hittade en sida på nätet som sålde koppelskruvar (vet inte måtten) i 1000-pack, och det känns ju lite onödigt...

Men var hittar du dina ord? Allvarlig fråga.
bilateralsymmetrisk? Har du hittat på det själv eller varifrån har du fått det?
Nämen, dags att bekanta sig med ett nytt begrepp hör jag:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bilateral_symmetri

Jag inser nu förresten att denna lilla mojäng är såväl bilateral- som radiärsymmetrisk, men eftersom i princip alla skruvar och muttrar är radiärsymmetriska så tillför det inte så mycket. Hade även kunnat skriva: "Ser likadan ut i bägge ändor om man tänker sig att man delar den på tvären" men det kräver fler ord. Bästa hade väl varit att hitta en bild och lägga upp för att undvika missförstånd, men då måste man ju veta vad man ska söka på så...

I alla fall, jag lär kolla IKEA och...? Finns det ingen kedja i Stockholm/Uppsala-området som har ett ordentligt sortiment av roliga skruvar. Eller om man kan beställa lösvikt på nätet.

EDIT: Kallas tydligen också förbindelseskruv: http://www.nords.se/sv/forvaring/beslag/ovrigt/forbindelseskruv-miller-4-p.html
 
Redigerat:
Du kan väl mejla runt till alla järnhandlare/bygghandlar i trakten och fråga om de har
bilateralsymmetriska eller radiärsymmetriska skruvar :)

Lycka till :cool:

PS
Jag slutade med latinet efter jag lärt mig
Me hoc ipsum nihil agere delectat :)

Det är faktiskt lättare att ta sig fram på landets språk.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S
urdjur skrev:
Tack hörni. Det är en sån på bilden jag menar. Problemet är att när jag nu googlar på koppelskruv så får jag mest upp en fönsterdetalj som ser ut såhär:
[länk]

Så kärt namn har många barn eller vad man ska säga :confused:

IKEA - intressant idé, tänkte inte på det. Men det lär väl inte vara så mycket till sortiment att välja på om man vill ha en smal och lång rackare? Kan kolla om jag har tur, men finns inte såna här grejer sorterade i lösvikt? Hittade en sida på nätet som sålde koppelskruvar (vet inte måtten) i 1000-pack, och det känns ju lite onödigt...



Nämen, dags att bekanta sig med ett nytt begrepp hör jag:
[länk]

Jag inser nu förresten att denna lilla mojäng är såväl bilateral- som radiärsymmetrisk, men eftersom i princip alla skruvar och muttrar är radiärsymmetriska så tillför det inte så mycket. Hade även kunnat skriva: "Ser likadan ut i bägge ändor om man tänker sig att man delar den på tvären" men det kräver fler ord. Bästa hade väl varit att hitta en bild och lägga upp för att undvika missförstånd, men då måste man ju veta vad man ska söka på så...

I alla fall, jag lär kolla IKEA och...? Finns det ingen kedja i Stockholm/Uppsala-området som har ett ordentligt sortiment av roliga skruvar. Eller om man kan beställa lösvikt på nätet.

EDIT: Kallas tydligen också förbindelseskruv: [länk]
heter koppelskruv finns olika modeller bara
 
Urdjur: Du frågar efter någon som säljer lite udda skruvar i och omkring -08. Prova med Sifvert Skruv. "På min tid" (pensionär numera) hade dom det mesta i skruvväg. Och hade dom det inte så tog dom hem eller tillverkade själva.
 
Tråden är fyra år gammal och urdjur har inte varit inne på 1.5år. ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.