Den stora plattan på våran Husqvarnaspis med glashäll
har slutat fungera, på äldre spisar kunde man byta en platta
som var trasig, men hur är det med glashällar?

Mats
 
Jag gissar att det är svårt att byta en platta men har du tur är det ju något enklare/billigare som gått. Kan ju vara allt från att en sladd har hoppat loss till att hela hällen är körd.
 
Tror det är en kraftig halogenlampa av speciell sort under glaset. Borde gå att byta. Spruckna glashällar ska däremot kasseras.
 
  • Gilla
Hazegazer
  • Laddar…
Göran.W
Att byta en platta på en häll är inte specielt svårt.
Lyft locket och titta efter så ser du att det är ganska enkelt men kan vara lite små pilligt.
Oftast är det vanlig glödtråd men det finns halogen med men dom är ganska ovanliga.
 
Lyfter en gammal tråd. Vi har en Husqvarnaspis med exakt samma problem som ts. Spisen i övrigt är fin och fungerar utmärkt så det känns fånigt att byta hela.

Någon som vet mer? Kan man köpa en ny "stor platta"?

Har testat att byta vred mellan den trasiga och en fungerande platta, men problemet var det samma efter bytet, så det är plattan som är kass med säkerhet.
 
A
Klart att du kan köpa ny platta
Gå in till en electroluxserviceombud med PNC numret så får du rätt direkt.
Eller använd pnc och beställ på electrolux webben
Med vredet hoppas jag att du avser energiregulatorn bakom vredet, det är ju vanligare att dessa ger upp annars
Köper du en en zon/strålelement på annat håll måste duvara säker på storleken och vilken spänning den jobbar med
 
Vår reparatör menade att våra induktionsplattor sitter i par. Ska man byta en så måste man byta två. Vill minnas att en sån kassett kostar 2/3 av en ny häll.
 
Du får skilja på induktion och strålande plattor. Hyggligt stor skillnad i teknik där. Lyft på glaset på en induktionshäll och det liknar mer en dator ...
 
electroluxaren skrev:
Klart att du kan köpa ny platta
Gå in till en electroluxserviceombud med PNC numret så får du rätt direkt.
Eller använd pnc och beställ på electrolux webben
Med vredet hoppas jag att du avser energiregulatorn bakom vredet, det är ju vanligare att dessa ger upp annars
Köper du en en zon/strålelement på annat håll måste duvara säker på storleken och vilken spänning den jobbar med
Tack för bra svar. Ja självklart bytte jag plats på hela regulatorn på insidan och fick ha loss massa kablar osv. :)

Finns det något serienummer på spisen man behöver eller räcker det med modellnamn och ungefärlig ålder?
 
A
Produktnummer (PNC) och gärna serienummer
Beroende på ålder sitter typskylten på höger utsida ( dra fram spisen 20 cm)
Eller till höger i ugnens ram ( öppna ugnsluckan)
Troligtvis vet de ändå vad det skall vara och har det på hyllan under disken...
 
torbeno skrev:
Du får skilja på induktion och strålande plattor. Hyggligt stor skillnad i teknik där. Lyft på glaset på en induktionshäll och det liknar mer en dator ...
Min poäng (även om jag inte var speciellt tydlig på den punkten ser jag nu) är att kostnaden för reservdelen kan vara så hög att man bör överväga att köpa en ny häll istf för att laga den gamla. Då får man en ny garantiperiod på hela paketet samt kanske modernare grejer.
 
Nyfniken skrev:
Min poäng (även om jag inte var speciellt tydlig på den punkten ser jag nu) är att kostnaden för reservdelen kan vara så hög att man bör överväga att köpa en ny häll istf för att laga den gamla. Då får man en ny garantiperiod på hela paketet samt kanske modernare grejer.
Jag kommer ju inte att reparera vår spis om det blir för dyrt att laga den. Då köper jag en begagnad fungerande spis istället på blocket.. Då vi tänkte att byta ut hela köket inom ett par tre år (men inte just nu) är det ointressant att köpa en helt ny spis.. :)
 
A
Strålelementet kostar runt 750 sek inkl moms!!!
Och mycket jobb är det, fem skruvar +2 till fjädrarna i zonen samt fyra sladdar att flytta.
Det är nog bättre att byta både spis och häll...
 
nikasp
Trådkapning

electroluxaren: Spisen hos oss har ett dött främre högre strålelement. Är det bara att köpa nytt strålelement eller bör det felsökas så det inte är något annat - och vad kan jag i så fall kolla? Trist att lägga ~700 kr + frakt om det inte är det. Spisen är en Elektro Helios SK 625, har inte typnummer just nu.

http://www.ransomspares.co.uk/diagram/elektro helios/cookers-hobs/96712/sk625 (94856300100)/

H10 Hob 286.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du kan använda en multimeter (kostar typ 100kr på Jula eller CO). Så kan du dels mäta spänning på anslutningarna till plattan. Finns där spänning, men det blir inte varmt, så är det plattan som är trasig. Om du skall mäta så här så gäller det att du vet säkert hur man gör, mätområde osv. Annars kan det bli farligt.

Eller så mäter du med avstängd el (koppla ur hela spisen) och mäter resistans i plattan. Mät på anslutningarna. Då är det lämpligt att koppla loss trådarna innan du mäter, för att undvika att mätströmmen går en bakväg, ex. till någon regulator. Resistansen i en fungerande platta bör vara något i stil med 50 - 200 ohm. Är den trasig så har du troligen helt avbrott (oändlig resistans). Resistansmätning är helt ofarlig så länge du bara är helt säker på att strömmen är bruten till spisen (annars kan en billig multimeter faktiskt explodera).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.