Någon som har byggt hus med PEAB? :surprised:

Göran
 
Goran65 skrev:
Någon som har byggt hus med PEAB?   :surprised:

Göran
Bygger de hus åt privatpersoner? De är väl vad jag vet stabila och stora men knappast billiga då de i första hand har större uppdragsgivare, rätta mig om jag har fel!
 
Har bekanta som byggt med Peab. De har bara dåliga erfarenheter, främst när det gäller åtgärdslistan som upprättades vid slutbesiktningen. 2 år har gått och fortfarande är inte en enda (!) punkt åtgärdad... Peab är sannolikt för stora för att bry sig om enstaka privatpersoner. Hade förmodligen varit samma problem om någon annan av "de stora" hade byggt huset.
 
jenfor skrev:
Har bekanta som byggt med Peab. De har bara dåliga erfarenheter, främst när det gäller åtgärdslistan som upprättades vid slutbesiktningen. 2 år har gått och fortfarande är inte en enda (!) punkt åtgärdad... Peab är sannolikt för stora för att bry sig om enstaka privatpersoner. Hade förmodligen varit samma problem om någon annan av "de stora" hade byggt huset.
Byggde de ett "PEAB" hus eller använde de Peab för att bygga ett "annat" hus.

Göran
 
De byggde ett Myresjöhus med Peab (vilket är lite ironiskt då Myresjö ingått i Skanska...)
 
Vi bor idag i en BRF byggt av PEAB med HSB Bostad som motpart.

Vi flyttade in då dom var alldeles nybyggda i Maj 2001, och mycket utestående punktar från dom olika besiktningarna har först fixats inom senaste halvåret.
Hissarna är godkänd först i Januari i år, och vissa delar är ff. inte godkände.

Jag skulle aldrig rekommendera någon att bygga med PEAB. Om HSB med ett bygge till 130 millioner är en liten kund som inte får respons från PEAB, hur tror du da att du blir behandlat som privatperson???

/Jan

PS. Jag kan gi mer info bygget och problemerna om det finns interesse.
 
Vi funderar allvarligt på att köpa nyproducerat av PEAB i Malmö. Av informationen vi hittills har fått, verkar det mycket lovande med hög kvalitet på huset. Vi bygger i så fall enligt ABS 05.

Vad ska man tänka på vid ett sådant här bygge, som är annorlunda än om vi "själva" byggt huset ex med Trivselhus? Här känns det som om man köper ett befintligt hus, som bara ännu inte byggts. Hänger ni med på vad jag menar?

Har vi samma möjligheter att påverka tex vite vid förseningar etc?

Tar tacksamt emot tips från andra som köpt hus via PEAB, Skanska eller liknande. :)
 
Vi funderar starkt på ett Vilehus i Lund.


All information mottages tacksamt. :p

Göran
 
Någon som vet om man kan pruta på ett "färdigt" hus som man köper av Peab, Skanska, NCC etc ??

Göran
 
Vi bygger med PEAB och hittills har allt flutit på som det ska. Vi köper ett nyckelfärdigt hus i ett grupphusområde, det handlar alltså inte om en enstaka villa. Huset är ännu inte färdigt, vårt hus tillhör sista etappen, men de första husen i området är precis färdiga. Tidsplanen har hållit, anmärkningarna vid besiktningarna var enligt hörsägen ytterst få, mest i stil med att målarna missat på något ställe, etc.

Vi känner stort förtroende för PEAB när det gäller kvalité och standard på huset. Bland annat använder man en annorlunda teknik för att putsa husen som har trästomme (traditionellt finns vissa problem med att putsa trähus). Golvvärme, inbyggda maskiner, mycket välplanerade hus, modern arkitektur... Det fanns flera anledningar till att vi valde PEAB. Vi jämförde med både Skanska och NCC och tyckte att man fick mer för pengarna med PEAB.

Det Jan skriver nedan om bostadsrätten och dess problem är inte riktigt jämförbart med att bygga en villa idag. Eftersom det numera finns nya krav på husproducenten (ABS05) förefaller PEAB oerhört noga med att hålla vad de lovar... Det negativa med detta är att flexibiliteten blir sämre. Exempelvis kunde de inte tänka sig att gjuta platta till garage (endast carport ingår normalt) eftersom de inte kunde garantera hur vår egenhändiga garagkonstruktion skulle hålla i längden. Enligt PEABs jurister kunde vi hålla dem ansvariga eftersom de gjutit plattan. ::) :-/ :-? Så nu får vi fixa garaget på egen hand.

Som sagt, vårt hus är inte klart ännu, så jag kan inte säga säkert hur det blir. Men som läget är nu tvekar jag inte att rekommendera PEAB om man ska köpa grupphus. Kommunikationen med säljare har fungerat utmärkt (trots att vi ändrade tillval x antal gånger efter sista datum ;)).

Lycka till!

/Lena
 
Hej MEA, får man fråga var ni bygger?

Kunde ni pruta något på priset?

Göran

Kanske inflyttning 15/12 -06
 
MarieNic skrev:

Vad ska man tänka på vid ett sådant här bygge, som är annorlunda än om vi "själva" byggt huset ex med Trivselhus? Här känns det som om man köper ett befintligt hus, som bara ännu inte byggts.
Skillnaderna som jag ser det är att flexibiliteten inte är lika stor. Det finns vanligen möjligheter att påverka planlösningen på olika sätt, men enligt ett visst antal färdiga förslag. Vill man ha det precis på sitt eget sätt är det bättre att hitta en egen tomt och beställa via en flexibel husproducent (t.ex. Trivselhus!). ;)

MEN det finns också många fördelar! Man får göra många tillval beträffande kök, maskiner, badrum, färger. Det finns alltså stora möjligheter att få ett personligt och unikt hem också när man köper grupphus. Det ingår också många saker som normalt tillkommer när man bygger själv: carport, stenläggningar, häck, plats för soptunna, fasadbelysning, husnummer, trappor, osv, osv... Mycket småplock som man slipper pula med!

Har vi samma möjligheter att påverka tex vite vid förseningar etc?
Man kan alltid förhandla men jag tror det är ungefär lika svårt att påverka som om man väljer en större husleverantör. De har sina standartkontrakt. PEAB i Malmö går ut hårt med att de i princip alltid håller tiden... ;)

/Lena
 
Göran skrev:

Kunde ni pruta något på priset?

Nej, att pruta kan du glömma! Vi bygger i Malmö och ser som en fördel att vi slipper budgivning som annars är regel på marknaden.  ;D ;D ;D

Faktum är att vi antagligen skulle kunna sälja vårt hus med vinst direkt. Grundpriset låg på strax under tre miljoner (med tillval blev det knappt 3.2) och i detta område ligger begagnade hus runt 2,7-2,9...

Var funderar ni på att bygga? Klagshamn eller kanske Bunkeflostrand?
*edit* Såg nu att ni ska bygga i Lund!

/Lena
 
Vi ska kanske kanske bygga i Vintrie, Malmö. men oj så dyrt det har blivit i Malmö. :surprised: Grundpriset ligger på 3 545 000. Har man valmöjligheter innanför grundpriset eller kostar allt pengar?

Det känns skönt att höra att ni är så positiva till Peab. I så fall blir det 1½ plans på 144 kvm med putsfasad. Det verkar bra och Vintrie är ju perfekt eftersom en av oss jobbar i Köpenhamn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.