På 1800-talet började man bygga hus av ved och lera, sk kubbhus. Har du lera och träd på tomten kan du bygga ett kubbhus i stort sett gratis. Väggen av ved och lera är jämförbar timmerhusens.

Du kan läsa artikeln här: Bygga hus av ved - kubbhus
 
  • Gilla
Brotorpet och 1 till
  • Laddar…
G
Intressant artikel! Hade ingen aning om man kunde bygga så.

Lite skeptisk till att det är idealt som bastu dock, kommer ju ta mycket längre tid att värma upp. Har men den igång hela tiden så funkar det ju bra.
 
Hej KnockOnWood, nej jag har inte missat det, vad menar du?
 
Elina Blom Westergren skrev:
Hej KnockOnWood, nej jag har inte missat det, vad menar du?
Svarar i PM.
 
Tror KoW syftar på att det i den tråden finns länkar som beskriver just sådana kubbhus som den här tråden handlar om. Har läst den tråden men även jag har missat de länkarna....

Oavsett så är det en rätt fräck teknik. Veden har jag god tillgång till men leran blir värre. kan man köpa lera på byggmax...? :p
 
Redigerat:
Ok men för allmänhetens skull så kan jag meddela att det var på grund av Marléns blogginlägg som hon och jag kom in på det här spåret och bestämde oss för att skriva om kubbhus :)
 
  • Gilla
Haladria och 1 till
  • Laddar…
G
Jag har byggt mellanväg i min timrade bastu. Jag har lera kvar från bygget. Jag finns i Roslagen.
 
T
Med isolering på utsidan skulle skulle byggnaden bli fruktansvärt värmetrög. Långa tidskonstanter tung INRE stomme och mycket isolering kan bidra till stabilt klimat både inomhus och utomhus tror jag. Och huset hålla så länge taket är helt.
 
  • Gilla
vapppe och 1 till
  • Laddar…
G
Barkborre vill ha levande träd. De angriper inte ett dött träd. Måste vara någon annan insekt som menas i texten.
 
  • Gilla
vapppe
  • Laddar…
Intressant och rolig artikel som inte alls är det samma som Marlene skriver om. Har sett ladugårdar i Värmland som är byggt av ved. Där låg veden dock inte så glest som på fotona men hade lera emellan. Tror det är en väldigt arbetskrävande metod i allafall om man skall gräva fram lera och bereda till bruk. Den måste torkas och krossas innan den igen skall blandas med sand och halm. Det går förresten utmärkt att ”armera” leran med pappersmassa om man skall täta om laga hål o ojämnheter.
 
  • Gilla
Haladria och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.