Om man inte har transfomerat ner spänningen till 110 V får man inte ha vägguttag i rubr. rum. Tror jag mig ha förstått.

Att dra in något, har inte läst om några undantag, som man anslutit i ett vägguttag i ett annat rum är absolut förbjudet.

Det är väl ingen som dammsuger där?
:-/
 
kanske.

 
JFB (Jordfelsbrytare) löser nog dina eluttagsproblem. Med en sådan får du mer än gärna sätta upp ett uttag i badrummet alt. dra in en sladd från uttaget utanför, bara det är ett jordat uttag.
 
Man får väl ha 220v i badrum i zon 3 om man har jfb eller???
 
Tänk bara på zon indelningen..
 
som sagts tidigare, 230 volt med jfbrytare i badrum
 
funkis4ever skrev:
JFB (Jordfelsbrytare) löser nog dina eluttagsproblem. Med en sådan får du mer än gärna sätta upp ett uttag i badrummet alt. dra in en sladd från uttaget utanför, bara det är ett jordat uttag.
jag har läst på andra ställen i detta forum att jfb utlöser även med ett ojordat uttag så varför ett jordat uttag :-/
 
Man har skyddjord på prylar för att ge säkerhet mot isolationsfel. Det är den primära säkerheten mot fel. Jfb skall man se som  ett komplement. En jfb är en relativt komplicerad apparat som därför också har ett antal prylar i sig som kan fallera. Man kan alltså inte lita på en jfb som enda säkerhet mot elsakdor, den skall ses som "reservsäkerhet". Skyddsjord skyddar mot en del elfel, men inte mot alla. Om du får en stöt ifrån en apparat som skyddas av jfb så känns det ialla fall du får alltså en kännbar stöt. Detta för att det tar ett antal millisekunder innan strömmen bryts. För vissa kan även denna korta stöt vara farlig, ex. är det troligen inte så bra om man har en pacemaker. En JFB skyddar not de flesta fel, men bara om den fungerar.

Skyddsjord gör ju att vid de flesta isolationsfel så löser säkringen ut, efterssom det blir kortslutning mot det skyddade höljet på apparaten. Men tänker du dig en elradiator som ett exempel, så kan ju felet sitta efter halva värmeslingan, då har du en strömbegränsning i den del av slingan som ej kortslutits av felet, strömmen ökar till den dubbla, men detta räcker oftast inte för att lösa ut säkringen. Radiatorns effekt ökar då till det fyrdubbla och risken är stor att den orsakar brand. Detta fel skulle resultera i att jfb löser ut och alltså skyddar mot brand.
 
funkis4ever skrev:
JFB (Jordfelsbrytare) löser nog dina eluttagsproblem. Med en sådan får du mer än gärna dra in en sladd från uttaget utanför, bara det är ett jordat uttag.
jfb är en extra säkerhet, jfb är en komplicerad enhet som kan fela, precis så tänker jag, därför ska man inte slarva eller överge vanliga sunda säkerhetsregler som t.ex. att inte dra in skarvsladd i bad/duschrum.
har jfb "bäst före datum", det finns testknappar på enfas-jfb och man uppmanas testa före användning av någon orsak. :)
 
Man skall komma ihåg att de säkerhetsregler som finns uppställda för elinstallationer. både vad gäller materialets kvalitet och hur det skall utföras är utformade av experter med tillgång till massor av material om både faktiska olyckor som har inträffat inte bara i Sverige utan (troligen) över hela världen, och även hypotetiska olyckor som skulle kunnat inträffa om sannolikheten spelat oss ett spratt. Med detta underlag så har dom (troligen) ställt upp ett antal välgrundade regler. Om man följer dessa så bör man kunna anta att anläggningen är säker. Dvs om det är tillåtet att i det läget dra en skarsladd till badrum (vilket jag inte vet om reglerna tillåter) så är det "tillräkligt" säkert.

Just det där med att dra in en skarvsladd i badrummet är troligen säkert om man vet att uttaget verkligen är kopplat till en jfb. Men jag tvivlar på att man regelmässigt får göra så. Om inte annat så kan en lekman knappast antas veta säkert vilka uttag som är kopplade via jfb eller ej.
 
Vlken skillnad har man på en "lös" jfb och en som sitter i centralen, lösa finns ju att köpa för under hundringen överallt idag? I det fritidshus vi skall köpa har man dragit in ett jordat uttag precis innanför dörren till badrummet. Det sitter ca 30cm från golvet och borta från direkta vattenkällor. Vart uttaget kommer ifrån kunde jag inte se, men jag gissar på att det är skarvat ifrån köket som ligger precis bakom. I detta uttag är en handdukstork inkopplad, en trevlig rostfri sådan.

Besiktningsmannen varnade såklart för detta eftersom det inte finns någon jfb i centralen. Vi kommer antagligen koppla in en så småningom, men hur skulle en lös jfb som bara kopplas in direkt mellan uttaget och torken fungera? Vad är skillnaden? Eller bör vi helt enkelt skippa torken innan vi installerat en central jfb för att vara på säkra sidan? Följdfråga på detta: vad kostar det ungefär att få en sådan installerad, vi snackar ett hus från -70, centralen antagligen från samma tid och en 16A huvudsäkring.
 
MMR skrev:
Vlken skillnad har man på en "lös" jfb och en som sitter i centralen, lösa finns ju att köpa för under hundringen överallt idag? I det fritidshus vi skall köpa har man dragit in ett jordat uttag precis innanför dörren till badrummet. Det sitter ca 30cm från golvet och borta från direkta vattenkällor. Vart uttaget kommer ifrån kunde jag inte se, men jag gissar på att det är skarvat ifrån köket som ligger precis bakom. I detta uttag är en handdukstork inkopplad, en trevlig rostfri sådan.

Besiktningsmannen varnade såklart för detta eftersom det inte finns någon jfb i centralen. Vi kommer antagligen koppla in en så småningom, men hur skulle en lös jfb som bara kopplas in direkt mellan uttaget och torken fungera? Vad är skillnaden? Eller bör vi helt enkelt skippa torken innan vi installerat en central jfb för att vara på säkra sidan? Följdfråga på detta: vad kostar det ungefär att få en sådan installerad, vi snackar ett hus från -70, centralen antagligen från samma tid och en 16A huvudsäkring.
eftersom uttaget är "skarvat från köket" skulle jag först kolla att jordtråden verkligen är ansluten till jord, därefter använda en enfas jfb som du själv antyder, den har ju också en testknapp som man måste trycka före användandet,
en sån jfb förutsätter en temperatur mellan -25 till +40(kolla på jfb),

en jfb i central fungerar för alla uttag till centralen, pris vet jag inte (kolla ELFA)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.