Var placerar man bäst denna tråd..?

Vi hoppas komma igång med vårt bygge i slutet av sommaren alt tidigt till hösten. Innan vi kan sätta igång med bygget så måste vi få ner den fallfärdiga gamla stuga som står på tomten.

Frågan är bara hur vi bäst går tillväga? Vår plan är i nuläget att riva huset för hand (alltså utan hjälp av grävmaskin) och få ner det vi inte kan/orkar/hinner elda upp i någon/några container/s.

Är det någon annan som har erfarenhet av att riva en gammal stuga som har lite tips och råd att komma med? Kanske är det en bättre lösning att låta grävaren riva och placera huset i containern, då går det ju väldigt snabbt iallafall..?

Hur gjorde ni?? Hur lång tid tog det? Hade ni önskat att ni gjorde på ett annat sätt? Vad kostade rivningen er?

Stugan är på 36 kvm, ingen isolering och inget miljöfarligt i väggarna vad jag vet. Vi har tittat på möjligheten att låta räddningstjänsten bränna men de var, helt förståeligt, inte så himla intresserade.

Tacksam för svar!
 
Det går rätt fort skulle jag säga.
Kan dessutom vara rätt kul.

Motorsåg, tigersåg, kofot och en slägga så sopar ni ner det där på en helg, alla gånger.
 
F
Glöm för jösse namn bara inte att söka rivningslov samt göra en rivningsanmälan :)
 
Nix skrev:
Det går rätt fort skulle jag säga.
Kan dessutom vara rätt kul.

Motorsåg, tigersåg, kofot och en slägga så sopar ni ner det där på en helg, alla gånger.
du glömde 1254 tigersågsblad. 156 motorsågskedjor, 1136136588 rostiga föremål i allt från fot till örsnibb
 
norrlandshus_sthlm skrev:
du glömde 1254 tigersågsblad. 156 motorsågskedjor, 1136136588 rostiga föremål i allt från fot till örsnibb
Skor med spiktramp och en hjälm är inte heller alldeles fel...
 
Efter dessa svar känns det mycket bättre! Nu ser jag nästan fram emot det!

Rivningslov har jag tänkt på så det ska jag inte missa. Nu står även hjälm och rejäla skor på min lista...

Tigersåg och sånt kan man hyra, eller?

Tack ska ni ha!
 
Nix skrev:
Skor med spiktramp och en hjälm är inte heller alldeles fel...
Skor, man antar att det rör sig om längre spika än de nubb jag kittlade fötterna med nu när jag rivit ut badrummet. Jag har ett par gamla skyddskor i källaren som jag ideligen springewr förbi, tro att man inte orkar använda dem.
 
IFK skrev:
Efter dessa svar känns det mycket bättre! Nu ser jag nästan fram emot det!

Rivningslov har jag tänkt på så det ska jag inte missa. Nu står även hjälm och rejäla skor på min lista...

Tigersåg och sånt kan man hyra, eller?

Tack ska ni ha!
Det går att hyra. Man brukar dock få köpa bladen själv...
 
Som sagt, kika på min web - vi har dokumenterat en rivning av ett 73 kvadrats fritidshus.

Motorsåg
Tigersåg
Rejäla koben
Öl flakvis
Släggor
Hmm, det var nog det enda som behövdes..:)
 
Hur kul som helst! Med tanke på hur vårt ruckel ser ut så tror jag vi fixar det på en helg. Ingen spis heller...

 
helg, ölflak, slägga, bensindriven motorsåg och ett ruckel.. solstol säger jag 8)
 

[quote author=IFK link=board=Grund;num=1086948262;start=0#6 date=06/11/04 kl 14:29:51]Efter dessa svar känns det mycket bättre! Nu ser jag nästan fram emot det!

Rivningslov har jag tänkt på så det ska jag inte missa. Nu står även hjälm och rejäla skor på min lista...

Tigersåg och sånt kan man hyra, eller?

quote]

Japp - det går att hyra.

 
IFK skrev:
Nu står även hjälm och rejäla skor på min lista...
Tänk på att det är skillnad på skyddsskor. I princip alla har oljebeständig sula och tåhätta, men många saknar spiktrampskydd eftersom inte alla yrkeskategorier behöver det. Så tänk på att få rätt typ av skor.
 
Tips för er i Stockholmsområdet. Ekobutiken i Haninge har Tretorn gummistövlar av utmärkt kvalitet med trampskydd och stålhätta för 49 kr :surprised:
 
Jag rev en gammal veranda med grävmaskin, det tog ca 15min, och var mycket smidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.