Hej gott folk,

Jag går programmet Byggteknik och ekonomi på KTH och är för närvarande på jakt efter en idé till ett examensarbete.

Intresseområdet ligger väl kring byggekonomi, miljöfrågor, fastighetsförvaltning.
Jag är öppet för allt, era idéer behöver inte kretsa kring dessa!

Skulle vara väldigt tacksam för idéer eller förslag :)
 
Redigerat:
Utvärdera Sunda hus ur ett LCC-perspektiv
 
Jag tycker att hantverkare idag inte verkar använda något IT-stöd, CNC-teknik eller liknande och skulle gärna se en utredning kring möjligheterna till ökad produktivitet.

Det vore också intressant att se hur byggteknik från kommersiella och industrifastigheter skulle kunna minska LCC i villor.
 
  • Gilla
Dogman
  • Laddar…
@pelpet, Det andra förslaget tycker jag ser väldigt intressant ut. Kan du möjligtvis utveckla lite?
 
Kollar man på kontorsfastigheter och köpcenter så verkar de framförallt vara byggda för flexibilitet - det ska vara enkelt att ändra lokalernas användning över tiden. Man har hög takhöjd, installationstak. Husen är byggda för att vara enkla att städa och underhålla.

Villor å andra sidan verkar vara optimerade för låg uppförandekostnad och "hemkänsla" vilket innebär att det inte ska se ut som ett kontor eller köpcenter. Flexibiliteten är låg - vill man ändra på el, vvs, kanalisation, ventilation eller annat så är det ofta rätt besvärligt.

Min fundering är om man kan förbättra LCC för villor genom att göra avkall på hemkänslan och därmed förenkla montering och förändring av installationer. Jag tänker mig att det borde vara betydligt enklare att montera el, data, VVS och installationer på kabelstegar och under installationstak istället för att bygga in allt i väggar och gjuta in det i plattor i byggskedet.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Intressant pelpet, tack för det!
 
Frågan är om det är så intressant att ändra användning.
Det gamla tv-huset i Göteborg byggdes 1970 på ett sånt sätt att det skulle vara enkelt att göra om det när tiden blev mogen. När Svt flyttade ut passade ändå inte byggnaden dagens samhälle och den revs 2010.
 
Villor river man ju normalt inte efter 40 år, utan man fortsätter bo i dem trots att planlösning och installationer ofta inte är anpassade efter dagens behov.
 
pelpet skrev:
Villor river man ju normalt inte efter 40 år, utan man fortsätter bo i dem trots att planlösning och installationer ofta inte är anpassade efter dagens behov.
man brukar ju inte riva något som man har ett betydande villalån kvar på . Villan är oftast bara delvis betalt och man river bara delvis och kallar det att renovera
gaia
 
Mitt förslag är väldigt intressant om man är insatt, om du skulle nappa och är man/kvinna för utmaningen, så hör av dig för mer info
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.