Hej,

Jag vet att detta ämne debatteras här då o då. Men jag har fortfarande inte 100 koll på om jag får kapa grenar som är "på min tomt".

I vårt fall har grannen satt en mur av granar som växt sig höga och medför risker för huset. På vår tomt har det, innan vi flyttade in, stått en mindre häck. Granarna är således mycket skadade längst ned ca 1-1,5 m upp. En till två granar trillar per vinter pga snö.....eftersom de också trolitvis har lite jordmån på berget under.

Nu undrar jag. Om jag tar bort grenar på min sida, då finns ju stor risk att granen dör. Men de kanske ändå dör pga att de mår dåligt där vår tidigare häck stod. Är det då ok för mig att kapa grenar?

Vi kapar en del grenar varje år för att rensa lite. Granarna verkar klara detta. Däremot börjar jag tröttna på att ta hand om fallna granar på vintern och i år tänker jag putta tillbaka granen på grannens tomt om någon knäcks.

Funderar på att ta hit någon för kolla av granarna då jag oroar mig för huset. Vem tar man hit då? En arborist?

Om granarna är i dåligt skick pga vår tidigare häck......är det då vårt fel? (eller tidigare ägares men indirekt). Vi måste ju kunna plantera på vår tomt, eller? Häcken var borta när vi flyttade in.

Får vi smälla upp en 1,8 m högt staket? Och då skala granen till denna höjd?

Vad får jag göra och inte?
 
Du måste först bereda din granne tillfälle att själv ta bort grenar och rötter som sticker över tomtgränsen.
 
Jordabalken 3 kap 2 §:
"Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom."
Byggis1976 skrev:
Om jag tar bort grenar på min sida, då finns ju stor risk att granen dör. Men de kanske ändå dör pga att de mår dåligt där vår tidigare häck stod. Är det då ok för mig att kapa grenar?
Ja, men först efter att ha berett grannen tillfälle att göra det. Det är viktigare ju större risk det är att granen tar skada av att ta bort grenarna.

Byggis1976 skrev:
Vi kapar en del grenar varje år för att rensa lite. Granarna verkar klara detta. Däremot börjar jag tröttna på att ta hand om fallna granar på vintern och i år tänker jag putta tillbaka granen på grannens tomt om någon knäcks.
Jag skulle rekommendera att du först bereder grannen tillfälle att ta bort de fallna träden från din tomt innan du puttar tillbaka dem till grannens tomt.

Byggis1976 skrev:
Om granarna är i dåligt skick pga vår tidigare häck......är det då vårt fel? (eller tidigare ägares men indirekt). Vi måste ju kunna plantera på vår tomt, eller? Häcken var borta när vi flyttade in.
Nej, det är inte ert fel i den meningen att ni är ersättningsskyldiga gentemot grannen för det.

Byggis1976 skrev:
Får vi smälla upp en 1,8 m högt staket? Och då skala granen till denna höjd?
Ja, med den reservationen att det kan kräva bygglov. De grenar som är i vägen för ert bygge har ni då möjlighet att ta bort enligt ovan.
 
Har du pratat med grannarna om saken, kan berätta om ett liknande fall där mitt företag utförde arbeten hos ett trevligt par, dom hade precis det scenariot och dom bodde på norrsidan där granen dör på grund av ljusbrist. Jag gick hel sonika in till grannen och presenterade mig, och grannens problem. först blev dom lite undrande och sedan tyckte dom att grannen själv skulle komma och prata. Dom blev inbjudna på kaffe hos min kund och pratade om problemet samma dag, det löste sig direkt granhäcken grävdes bort och en Syrenhäck planterades kostnaderna delades lika, dom fick bra rabatt via mig.Några månader senare ringer f.d. granhäckens ägare och är mycket glad och tacksam för att granarna försvann och dom fick 2 meter mer tomt och ljus i köket. Och varför ringde dom, jo nu ville dom byta kök för det blev så ljust och fint. Vi fick ett kök och lite andra arbeten på köpet, enbart för dom gillade iden och att vi vågade visa att förändringar är fantastiska, och rek från grannen.
 
Redigerat:
  • Gilla
anno2069 och 2 till
  • Laddar…
Jo, vi har pratat. Men är inte överens. Grannen vill absolut inte själv ta grenar på vår sida.....han vill inte röra häcken alls.

Vi har till och med erbjudit att ta alla kostnader för att sätta en trevligare häck......det lär ju handla om 50-100,000kr. men nej.
 
harry73
Då kan inte göra mycket mer än att själv ta bort grenar som hänger på er sida.
Sen vet jag inte om det har juridisk betydelse, men jag skulle skriva ett brev till grannen att träden verkar stå väldig instabil eftersom det ofta händer att de faller på vintern, och att du oroar dig för skador på dit hus. Sen kan du tillägga att du håller grannen ansvarig för skador som uppstår av att hans träd faller på din tomt.
Sån skrivelse gör inte att grannen automatisk blir ansvarig för skador, men det kan säkert hjälpa dig i en tvist och det kanske skrämmer grannen litegran
 
harry73
Jag tycker för övrigt att brevet ska vara neutralt eller till och med trevligt skriven. Det är ingen ide att starta eller förvärra en granbråk
 
Ja, det är ju ett alternativ.
 
  • Gilla
Per1977
  • Laddar…
Om du kapar alla grenar på din sida borde det vara en överhängande riska att träden välter in på grannens tomt när snän tynger på de grenar som är kvar. Så var problemet löst :)
 
Ja.....men jag tror inte jag får bidra till granarnas död, eller?
 
Som sagts i tråden så får du ta bort grenar som du har "olägenhet" av (och övriga villkor). Det är väl rätt uppenbart att grenar som är i vägen för ett plankbygge får du ta enl. detta. Men du får inte ta bort grenar bara för att granarna i sig själv är störande, och du hoppas de skall dö om de blir av med hälften av sina grenar.

Tar du bort allt så är det nog lämpligt att ha en rimlig beskrivning av hur just grenarna innebär en olägenhet.
 
Det gör fvligt ont i min barfota fot att trampa på alla barr i min gräsmatta? .......låter som en oangelägenhet, helt sannt dessutom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.