Krilleman
20x20 lucka på väggen ovan dörren.

Eller som alla andra som har golvvärmefördelaren i källarplanet men slingorna dragna uppåt på entréplanet. Finns flera med användare här på forumet som har denna lösning och skrivit om deras erfarenheter ang. detta. Personligen är jag emot denna lösningen så långt som det går, men flera medlemmar har berättat att det fungerar bra!
 
Här är en ritning som vilsar dragning av golvvärmen. Rummet som man missat golvvärmen i är KPR (orsaken att man missat är att det tydligen florerat ritningar där det inte fanns med golvvärme där...). Som ni ser så måset man passera ett stråk med ledningar på vägen till fördelaren så det kanske är en dålig idé att försöka fräsa in i plattan.

Om dragningen blir i väggen bör jag då be om något avdrag på priset eller är det i stora drag en likvärdig lösning? Börjar bli lite less på att betala för någonting och sedan få en annan lösning som jag själv inte skulle valt i första hand.

golvvärme.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Det är absolut ingen likvärdig lösning. Men det är dock en lösning.

Jag skulle yrka på skäligt kostnadsavdrag. Sen är ju frågan vad som är skäligt...

Hur kan det komma sig att det funnits flera olika ritningar på golvvärmen?

Antagligen är det en större leverantör som beräknat golvvärmen. (tex LK, Uponor, thermotech) Menar byggarna att det finns flera uträkningar?

Svagt svar för att dölja deras miss enligt mig, om du inte har fått sett den ritningen med saknad golvvärme!

Eller som klassikern: Pics or it didn´t happen!

Men kanske i detta fall: Blueprints or it didn´t happen!
 
Det finns faktiskt en ritning där det saknas golvärme i kpr. Det är den som någon gett till rörmockaren och han gjort dragningen utifrån. Ritningen jag bifogade är en reviderad version av ursprungsritningen. Sedan kan man fråga sig varför det funnits en ritning utan golvvärme då detta aldrig varit aktuellt.
 
Krilleman
Där ser man. Tokeri på hög nivå!

Så du har alltså beställt ett hus med golvvärme i KPR men inte fått det...

Frågan är ju då vem som gjort fel?

Har det någon gång varit på tapeten att inte ha golvvärme i KPR?
 
Nej, det har inte varit aktuellt att inte ha golvvärme. Det jag haft en diskussion med hustillverkaren om är vilken effekt som man kan få från den ganska korta slingan i farstun. Man har därför utöver den vattenburna golvvärmen kompleterat med en elslinga. Kan ju vara så att man i något skede räknat på olika alternativ och att någon av dessa "testprojekteringar" smygit sig med bland dom "officiella" handlingarna.
 
Det är kanske ett kataloghus som finns i flera varianter.

Med tanke på hur det ser ut tycker jag det är ett klockrent läge att kolla möjligheten att fräsa in rören i plattan. Lägg värme på slingorna till Entre och Sovrum 141 och kolla med värmekamera om det finns utrymme att lägga emellan. Man kan också tänka sig att gå till höger om Entre och runda WC/D om det finns plats den vägen.
Se till att vara med när de gör den kollen, så du själv ser hur det ser ut.

Ska du gå genom väggarna kommer du oundvikligen att gå över en eller flera dörrar, och då måste du som sagt ordna med avluftningen uppåt taknivå på något vis. Då kan vi snacka nödlösningar, tycker jag, och du får leva med det för evigt. Jag förmodar att det inte kommer påverka valet av cirkulationspump men det kan vara värt att kolla upp, plötsligt skall golvvärmen upp över 2 meters höjd.

Självklart ska man undersöka möjligheten att lösa problemet på det sätt som det var tänkt från början.
 
Jag ska ta upp lösningen med värmekamera och se om någon nappar på det. Synd bara att det inte finns något sätt att kontrollera djupet på slingorna.
 
thomasx skrev:
Ska du gå genom väggarna kommer du oundvikligen att gå över en eller flera dörrar, och då måste du som sagt ordna med avluftningen uppåt taknivå på något vis. Då kan vi snacka nödlösningar, tycker jag, och du får leva med det för evigt. Jag förmodar att det inte kommer påverka valet av cirkulationspump men det kan vara värt att kolla upp, plötsligt skall golvvärmen upp över 2 meters höjd.
.
Är det inte övervåning på huset redan?
TS skrev ju bottenvåning i första inlägget

Borde väl inte vara en omöjlighet att dra rören på ett snyggt sätt om det är vattenburet på övervåningen med?
 
Ja, om det finns en fördelningsbox även på övervåningen kanske man kan dra golvvärmen till KPR därifrån.
Men jag tycker ändå att man i första hand ska undersöka möjligheterna att göra så rätt det går ;)
 
peternicklas
Tycker det är väldigt konstigt att de inte reagerade på detta. Man lägger väl golvvärme överallt eller inte alls.
 
storsmurfen skrev:
Här är en ritning som vilsar dragning av golvvärmen.
Hur lång är slingan i entrén? Går det inte att bila upp golvet i KPR och sedan skarva slangen som matar rummet ENTRÉ och ta en "omväg" i KPR?
Man kan givetvis ha åsikter om en skarvad golvvärmeslang men det finns metoder för det och jag hade nog valt det före rör i väggar och allt vad det nu skulle innebära.
En nackdel är givetvis att dessa rum blir en slinga och kan inte styras separat men det kanske inte spelar så stor roll.
 
Det har också blivit denna lösning. Dvs att man kommer att skarva KPR slingan till den slinga som matar ENTRÉ. Tackar för alla idéer och förslag!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
storsmurfen skrev:
Det har också blivit denna lösning. Dvs att man kommer att skarva KPR slingan till den slinga som matar ENTRÉ. Tackar för alla idéer och förslag!
Gött att det löst sig på ett bra sätt! (y)
 
Dock anser jag att du ska ha prisavdrag även för denna lösning....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.