Hej Byggahus!

Har nyss blivit husägare och behöver lite verktyg och trädgårdsredskap. Behöver inte ha de värsta grejerna då jag är en normalanvändare som behöver sina grejer till mindre renoveringar och allmänt underhåll.

Såg denna serie batteridrivna verktyg på classe

http://www.clasohlson.com/se/view/c...tchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

Kan det vara nått för den "vanliga" husägaren eller är det ren dynga?

Har fått genomgående bra omdömen och priserna kan man ju inte klaga på, 5års garanti är ju inte heller fy skam. Men inget av detta hjälper ju om det inte går att använda grejerna till det de är tänkt till. Så är det nån som har dessa verktyg eller provat så får ni gärna dela med er av era erfarenheter.

Mvh Tomas
 
Hej!

Jag har panikköpt några Cotech genom åren på söndagar och dyl när man snabbt bara måste ha ett visst verktyg :) En elhyvel fungerar faktiskt riktigt bra, i övrigt måste stämmer jag nog in i att kalla dem dynga....

/K
 
Hej och välkommen till forat.

Lundgren83 skrev:
Har nyss blivit husägare och behöver lite verktyg och trädgårdsredskap. Behöver inte ha de värsta grejerna då jag är en normalanvändare som behöver sina grejer till mindre renoveringar och allmänt underhåll.
Första strategivalet: Vill du kunna nödvändigtvis köra både verktygen och trädgårdsmaskinerna på samma batterier? Det här är en begränsning av två skäl: För det första har inte alla märken både byggverktyg och trädgårdsmaskiner i samma batteriserie, och för det andra måste trädgårdsmaskiner vara 18v med bra batterikapacitet om det skall vara något som helst bevänt med dem.

Om du vill ha allt på samma batteri är du inte fel ute ifall du köper Makita 18v om plånboken är större eller t ex Ryobi 18v om plånboken är normal. Anledningen till att jag väljer just dessa märken som exempel är att båda har breda verktygsserier i 18v som även innehåller just trädgårdsredskap. Utan att ha detaljkollat tror jag inte att Classes 18v-ackar laddar lika fort som Makitas (22 minuter för en 3Ah) och man blir tokig när man klippt hälften av kanterna och batteriet tar slut och det andra batteriet inte är färdigladdat.

Andra strategivalet: Batterispänning. Om du skall göra mindre renoveringar och underhåll, dvs i princip montage och fix, så behöver du inte 18v-maskiner. Dom blir bara tunga och klumpiga för det du gör 95% av tiden.

Mitt tips är köp istället en liten baspark av 10.8v-maskiner av god kvalitet och njut av att slippa viken och av att komma åt där en större maskin är i vägen. För mig är ett bra baskit för fix och montage en borrskruvdragare och ett multiverktyg i kombination med en nätdriven slipmaskin och en uppsättning handverktyg. Med det här kan du snudd på renovera en hel kåk (inklusive montera kök etc.) så länge du inte skall bygga till eller resa nya bärande konstruktioner. (Noteras bör att om du ändrar dig och senare skall roa dig med byggnation så vill du ändå sannolikt inte använda Classes 18v-verktyg för det bygget). Om resonemanget accepteras kommer du undan med cirka 3000 kr för en Blå Bosch 10.8v borrskruvdragare och multiverktyg (GOP 10.8) och det valet kommer du inte att ångra. Man kan hitta samma verktyg för halva priset eller mindre men det här är sannolikt de två verktyg du kommer använda till mer än 75% av allt du vill göra under de kommande 10 åren så då kan det vara pengarna värt.

Om du köper 10.8v inne får du givetvis komplettera med 18v eller nätdrivet ute. Själv gjorde jag misstaget från början att köpa mellanprisgrejor (grön Bosch) till trädgården och jag tyckte det var precis odugligt i relation till priset. Detta gällde framförallt batterimaskinerna som drev mig till vansinne av kapacitetsskäl. Jag kom efter det fram till att man utomhus antingen kör Classe/Jula eller proffsgrejor, inget däremellan. Min lösning var att köpa Makita eftersom jag redan hade batterisystemet och kunde köpa nakna verktyg.

För att avslutningsvis poängtera att jag genuint gillar Clas Ohlson ber jag att få framhålla att jag köper Cotech då och då när det är stora, enkla verktyg på vilka man inte har högt ställda krav på precision. Bruksblandare och grensax är exempel på relativt nya egna innehav från den blå butiken och framförallt bruksblandaren tycker jag är mycket bra och prisvärd.
 
Jag har haft/har en del Cotech grejer och kvalitén är väl vad man kan förvänta sig. Visst fungerar sticksågen till att "ful-kapa" lite skivor eller reglar men att kapa parkettstavar med den gick inte bra eftersom den inte sågar helt rakt eller plant. Då hyrde jag en Festool och det var som natt och dag på parkettstavarna, plus att Festool sågade betydligt mycket snabbare...

Så länge du inte har för höga förväntningar så lär du inte bli besviken. Jag skulle dock hellre satsa lite mer och välja Roybi's grejer. Bauhaus brukar ha bra pris på dem...
Jämför du sticksågen som ett exempel så är Roybi's 500 kr dyrare (299 vs. 799) men det finns en orsak till det också...

Cotech sticksågen sågar den med men inte snabbt och inte lika rakt. Det beror helt på hur mycket svordomar du är villig att skrika ut för 500 kr skillnaden... ;)
 
Tackar för svar! Många bra tips att tänka på....får fundera hur jag ska göra här...får nog ut och klämma och känna på diverse maskiner.

Ja det är väl som jag tänkte att det går väl inte komma undan med den blyga summan dessa cotech grejer kostar.

Verkar vara förbannat smidigt med batteridrivna verktyg/trädgårdsmaskiner och slippa den där jä**a sladen efter sig!
Ryobi borde ju vara lite bättre grejer iaf och förhoppningsvis är den högre prislappen väl motiverad. Bosch grön serie skall man undvika då eller?? Makita verkar ju intressant...det är ju det där med pengarna bara....hade jag varit själv så inga problem men unge och kärring kostar ;)
 
Jag skulle själv köpa grön Bosch före Roybi...
Makita har man bara privat om man inte har hemmaboende barn... ;)
 
Herr Hysteres skrev:
....Om resonemanget accepteras kommer du undan med cirka 3000 kr för en Blå Bosch 10.8v borrskruvdragare och multiverktyg (GOP 10.8) och det valet kommer du inte att ångra. Man kan hitta samma verktyg för halva priset eller mindre men det här är sannolikt de två verktyg du kommer använda till mer än 75% av allt du vill göra under de kommande 10 åren så då kan det vara pengarna värt.......
Maskinerna kanske håller 10 år men definitivt inte batterierna..... har både en Makita och en blå Bosch skruvdragare där batterierna har gett upp före 10 års gränsen. Makitans båda batterier höll längre än Boschens 3 stycken (köpte till ett reservbatteri till den men det håll knappt 2 år...)

Och att komplettera med två nya batterier kostar nästan lika mycket som att köpa en ny maskin med dubbla batterier.
 
Frågan är vilka trädgårdsredskap du tänkt dig att köra på batteri?

Kanttrimmer funkar att köra på batteri.
Häcksax är ofta för klent och för liten, framförallt om häcken är gammal.
Gräsklippare verkar ha sina egna batterisystem.
Lövblås, tveksamt

Däremot skulle jag räkna in tigersågen i båda kateorierna. Perfekt att riva med vid ombyggnation samt till att beskära träd och sly med.

Jag har 18v Makita verktyg och visst de är tunga och någon gång lite stora men det vägs upp av att de ligger bättre i mina små händer än vad de tjocka 10,8 v maskinerna gör samt att jag kan köra alla maskiner på samma batteri. Nu efter ett par år och med ett antal traderafynd i verktygslådan har jag 7 verktyg 2 laddare och (tror jag) 8 batterier.
 
Lundgren83 skrev:
Verkar vara förbannat smidigt med batteridrivna verktyg/trädgårdsmaskiner och slippa den där jä**a sladen efter sig!
Ja, enkelt uttryckt.

Men: När det är sagt är det faktiskt bara en sak som du definitivt måste ha batteridriven och det är borrskruvdragaren. Det är helt enkelt för opraktiskt att fixa med en förlängningssladd för allt den används till. De tyngre verktygen som du använder mer sällan kan du lika gärna köra nätanslutet, inte minst för att många av dem är effektkrävande. Det är sällan man snabbt plockar fram borrhammaren eller tigersågen för att "fixa något" lite snabbt. I regel håller man i dessa fall på med något litet projekt och då spelar sladden mindre roll.

Roli har en bra poäng vad gäller batteriernas livslängd kontra maskinens. Om man köper dem från utlandet är det dock så mycket billigare än i Sverige (typiskt halva priset) så jag personligen upplever inte det här som ett problem. Köpte t ex för någon vecka sedan två nya 2Ah-ackar till mina Bosch 10.8v-maskiner för 50 Euro, dvs 460 kronor, via amazon.de och det kan jag leva med. På samma sätt hittar man t ex Makita-ackar till bra pris i England.

Trädgård: toolman77 sätter fingret på en bra punkt. Trimmer, häcksax (upp till 15-17mm grenar) och tigersåg funkar på samma batteri men resten av grejorna blir stand alone. Om du når alla hörn i trädgården med en förlängningssladd funkar det fint med nätanslutet här också. Jag har större trädgård och måste använda två f-sladdar plus att de måste flyttas från ena sidan av huset till den andra och det är ett j-a bös med att dra sladdarna för att nå de avlägsna hörnen. Där går gränsen för när inte jag tycker det är kul längre.
 
toolman77 skrev:
Frågan är vilka trädgårdsredskap du tänkt dig att köra på batteri?

Trimmer och häcksax e tanken, har inte jättemycket till häck så det borde fungera utan problem med en batteridriven. Har tidigare använt mig av nätsladd när man har gjort sådana här arbeten och sladen e många gånger ivägen, även vart nära att man har klippt av den.

Det ska vara smidigt med trädgårdsarbete annars så blir det gärna att man skiter it, ju enklare desto bättre. Att hålla på med flera sladdar och flytta och böka med det då blir det ej av. Det är klart att det funkar med nätsladd också, men har man ändå en bas med skruvdragare och några batterier till så är det helt klart värt att testa tex en häcksax i samma serie.
 
Lundgren83 skrev:
toolman77 skrev:
...men har man ändå en bas med skruvdragare och några batterier till så är det helt klart värt att testa tex en häcksax i samma serie.
Absolut. Du hamnar då i 18v-segmentet.

Lundgren83 skrev:
Bosch grön serie skall man undvika då eller??
Mitt exempel med trädgårdsmaskinerna var inte ägnat att implicera att grön Bosch är dåliga grejor generellt. De gröna Bosch trädgårdsredskap jag ägt har dock varit dåliga i termer av pris/prestanda. Detta gällde framförallt en batteridriven 18v trimmer som var väldigt dyr i relation till vad jag verkligen kunde göra med den.
 
Herr Hysteres skrev:
Mitt exempel med trädgårdsmaskinerna var inte ägnat att implicera att grön Bosch är dåliga grejor generellt. De gröna Bosch trädgårdsredskap jag ägt har dock varit dåliga i termer av pris/prestanda. Detta gällde framförallt en batteridriven 18v trimmer som var väldigt dyr i relation till vad jag verkligen kunde göra med den.
Vad jag har förstått så verkar det vara så i de flesta serier att alla grejer i serien håller inte samma klass, en del tillverkare är bättre på det ena och en del på det andra.

Men frågan kvarstår dock, är det nån som har testat dessa cotech grejer i LXC serien?? Blir ju väldigt lätt så att har man testat en cotech pryl och den är skit så är allt skit! Nu är ju detta ett lågprismärke och är väl inget annat att vänta egentligen men ibland finns guldkorn därute för en otroligt bra peng.
 
Jag har kännt o klämt på dom och provat sticksågen hos en polare. Min mening är att det tyvärr är dynga...
Sågar bättre med min slöaste fogsvans.
Jag köpte till början "billiga" maskiner men har med åren gått över till att hellre köpa en Bra maskin än 10
"dåliga". Alltid lika roligt att snickra med ett leende på läppen istället för som exempel köra med en billig
slagborrmaskin som avverkar 10 borrar för att göra ett hål.....inte lika roligt.
Om man får ställa frågan vilka maskiner är det du behöver mest?
//
M
 
trojlee skrev:
Jag har kännt o klämt på dom och provat sticksågen hos en polare. Min mening är att det tyvärr är dynga...
Var och kände på lite grejer ur serien idag, provade även att dra några skruv med dragaren. Känslan man får är väl att man får vad man betalar för det vill säga ingen jättebra kvalitets känsla, plastigt och klent. Dragaren tycker jag helt klart funkade någorlunda, var inga problem att dra i några skruv...kändes ändå hyfsatt stark. Däremot så tycker jag den inte är direkt billig, hade det varit med två batterier istället för en så hade den känts mer prisvärd. Blir ju ca 1100kr med två batterier och på ica maxi hade de en bosch blå serie 14v med två batterier för 1499kr, kändes ju betydligt mer prisvärd!

trojlee skrev:
Om man får ställa frågan vilka maskiner är det du behöver mest?
Behöver väl en skruvdragare mest av allt, multiverktyg, kap/gersåg cirkelsåg, häcksax och trimmer ja det mesta egentligen :confused:. Hade varit trevligt med det mesta sladdlöst, blir väl tillslut en salig blandning av olika märken med batterier och utan antar jag. Får fundera hur jag skall göra, är ju inte gjord av pengar nuförtiden pga husköp och en liten på det så det är ju bla därför man har tittat på lite billigare grejer. Men som de flesta säger så lönar väl det sig i längden att lägga på några kronor iaf.
 
M
Mitt bästa tips är följande: Köp makita, och köp det viktigaste. Resten kan du komplettera med allt eftersom. Billiga makitamaskiner finner du på prishammeren.dk. Där har jag handlat några gånger och varje gång jämfört med billigaste svenska butikerna jag känner till (toolab, proffsmagasinet, verkter, etc) men de är ofta tusenlappar billigare på själva maskinerna och har även billigare "pirat"-batterier som enligt mig har enda nackdelen av sämre passform, de sitter tajtare, lika mycket kräm dock...
 
  • Gilla
Herr Hysteres
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.