Anlitat en hantverkarfirma som har dragit bort tidigare tapeter, spacklat och sedan målat. Veckan efter jobbet var klart dyker det upp sprickor längs kanten på den dolda dörren.

Har man reklamationsrätt på detta? Isåfall, hjälper det verkligen om det bara målar över igen?

IMG_6935.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_6934.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är väggen gjord av?
Sprickor brukar sällan eller aldrig försvinna om man målar över dom bara.
 
Hård betong. Men som nämnt är det fråga om en dold dörr som skapar sprickorna. Dvs, hantverkaren var fullt medveten om riskerna med sprickor då man vetat om att det var en dold dörr.
 
Om du själv valde en billigare lösning på problemet så står du själv för en risk. Hur resonerade du om detta tillsammans med hantverkarna?
 
injonil skrev:
Om du själv valde en billigare lösning på problemet så står du själv för en risk. Hur resonerade du om detta tillsammans med hantverkarna?
Vi diskuterade ev sprickor som kan uppstå i betong. Men det kan ta år innan det syns.

Vi diskuterade aldrig den dolda dörren. Men det är sunt förnuft att det kan sjunka in och att man måste skapa en bättre grund just på den ytan.
 
Ok, då tycker jag du ska ta upp detta med hantverkarna. Ville bara kolla så du inte själv godtog en enkel billig lösning från början, då hade du fått ta risken själv...
 
Men vad menar du med en dold dörr. Har du betong i väggen och är den dolda dörren verkligen också gjuten igen med betong?

Jag förmodar att det bara är en gipsvägg och ännu värre tex en spånskiva eller något som täcker dörren. I så fall borde man vävat med typ microlit eller något liknande omkring detta området för att förhindra sprickbildningen. Bara spackel spricker direkt som det gjort hos dig.
 
Redigerat:
Jag skulle också rekomendera microlit, något annat alternativ tycker jag inte finns!
 
Skrapa upp sprickorna, sätt pappremsa i våtrumslim. (Glasfiberremsan är helt värdelös till sånt) Spackla ut, slipa och måla. Lycka till
 
robba5 skrev:
Skrapa upp sprickorna, sätt pappremsa i våtrumslim. (Glasfiberremsan är helt värdelös till sånt) Spackla ut, slipa och måla. Lycka till
Hantverkare kom förbi och fixade det åt mig. Det var snällt av dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.