Nu kommer vintern och temperaturen sjunker ute, så jag har lite funderingar.
Är inne på mitt 2a år som villaägare med fjärrvärme.
Första vintern så svajade kostnaden för fjärrvärmen upp och ner eftersom jag pillade var och varannan vecka i anläggningen.
Nu vill jag optimera och inte pilla alls i vinter på denna för att se vad som händer, och läser på t ex Fortums sida om tips o råd för att få en så låg returtemp som möjligt, vilket ska spara en del slantar.

dom skriver där att man ska sänka trycket i pumpen.
Jag letar överallt i min central om vart jag kan göra detta, men hittar inte.

Min central ser ut så här och är av typen 2000/08/PM:
Växlare_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som kan göra mig klokare?
 
Det är hastigheten på din cirkulationspump dom menar. Den gråa saken med en svart cirkel på. Det går att justera den i mitten av cirkeln.
 
Torlejf skrev:
Det är hastigheten på din cirkulationspump dom menar. Den gråa saken med en svart cirkel på. Det går att justera den i mitten av cirkeln.
Brukar väl sitta en liten spak som reglerar hastigheten på den svarta lådan som sitter på cirkpumpen. Har typ 3 lägen.
 
Skruvar du på på skruven i mitten så blir det blött... Det är troligen en liten spak precis som esox71 skriver.
 
  • Gilla
Excanto och 1 till
  • Laddar…
Använd utegivare, framledningsgivare, innegivare och returledningsgivare.
Har du golvvärme eller element?
Är det den regulatorn som är på bilden, ECL Comfort 110, som du har?
Jag kan eventuellt lägga upp våra inställningsvärden framåt kvällen, vi har alla fyra givarna.
 
Här är manualen http://konsument.danfoss.com/PCMPDF/VIKTG507_130_ECL110_booklet.pdf
Översikt över inställningarna finns på sida 7, vi kör fabriksinställning förutom följande:
2175: 1.6, 4030: 35C, 6184: 100K, 6185: 30s.

Vi har som sagt fyra tempgivare och en tryckstyrd cirkulationspump så flödet genom elementen varierar beroende på hur mycket värme termostaterna på elementen vill ha.

När jag justerade in reglercentralen så började jag med att öppna alla termostater på elementen på max, justerade in så att vi fick "rätt" temperatur i huset, därefter justerade jag ner termostaterna så att dom precis klarar av att leverera den värme som behövs, på så sätt så blir det minimalt flöde på cirkulationspumpen. Jag har sedan finjusterat lite till.

Nu kommer jag inte ihåg hur högt upp returtempen gick i vintras, men den var nog aldrig över 45 grader, just nu ligger returtempen på 34 grader, tillopp 40, inne 20, ute 5. Cirkulationspumpen drar just nu 7W (arbetsområde ca 5-25W)
 
  • Gilla
HuvudetPaSpiken
  • Laddar…
Jockose skrev:
och läser på t ex Fortums sida om tips o råd för att få en så låg returtemp som möjligt, vilket ska spara en del slantar.
Betalar du flödestaxa för fjv? Annars blir det svårt att sänka kostnaden genom att sänka returtempen.
De flesta fjv-leverantörer vill ha en så låg temp som möjligt tillbaka till värmeverket, och för att få det så krävs att kunderna har låga returtemperaturer i sina anläggningar. Men så länge som du inte betalar extra för antalet m3 som går genom din växlare så sparar du inga pengar direkt (möjligen indirekt genom att leverantören blir gladare och slipper höja priserna).

Min erfarenhet är att det räcker med en utegivare och rätt värmekurva inställd för att få behagligt inne, har du radiatorer så kan du sätt moderna termostater på dessa och då får du mycket stabil innetemp på ett enkelt sätt.
När jag byggde nytt och köpte ny fjv-anläggning så kostade jag inte på några pengar på extra givare (utegivare ingår oftast), som jag ser det är det bortkastade pengar.
 
Demmpa, tack för din beskrivning, men det sitter en ECL 100 reglercentral på min anläggning. Bilden är lite missvisande.

Gabbe1: Ärligt talat så har jag inte så stor koll på om jag betalar flödestaxa eller inte.
Nu när det gick ner under 10 grader ute så satte jag på värmen i anläggningen efter att frugan o barnen börjat klaga. :)
Vips, så höjdes fjärrvärmekostnaden med 600 spänn.

Började med att föra dokumentation kring vad jag har för siffror i anläggningen varje morgon.
Inställningar:
Klockuret
+-0 grader
0,8 graders lutning

Dagens siffror:
Temperatur utomhus: +2,6 grader

Uttemp: 71,64 grader
Returtemp: 35,13 grader
Tempdiff: 36,26 grader
Förbrukad energi: 136,312 MWh
 
Kolla fakturan, där framgår det om du betalar för flöde :)
 
Jockose skrev:
Inställningar:
Klockuret
+-0 grader
0,8 graders lutning

Dagens siffror:
Temperatur utomhus: +2,6 grader

Uttemp: 71,64 grader
Returtemp: 35,13 grader
Tempdiff: 36,26 grader
Förbrukad energi: 136,312 MWh
Uttemp & returtemp är det på elementkretsen eller är det fjärrvärmekretsen? Med så många decimaler låter det som om det är fjärrvärmekretsen, då innehåller förbrukad energi även tappvarmvattnets energi.

Den där returtempen är inte direkt hög, lite beroende på om ni precis innan/under avläsningen spolat varmvatten eller inte.

Med ECL 100 är det inte lika lätt att få ner returtempen.
 
  • Gilla
Excanto
  • Laddar…
Nu har jag gjort lite anteckningar varje morgon i ett par dagar.. så här kommer lite siffror.
Vi tycker det är kallt i huset, ligger på ca 20 grader i hallen som är nästan den lägsta punkten i huset av 4 våningar fördelat på 110 kvm. Skulle gärna vilja höja, men jag är lite dumsnål.

Men vad säger eliten om dessa siffror?

Inställningar på ECL 100

Klock-symbolen
+-0 grader
0.8 grader lutning

20/11-14
Utetemp +2.4

Uttemp: 71.64
returtemp: 35.13
Förbrukad energi: 136.312 MWh

22/11-14
Utetemp: -3

Uttemp: 76.84
Returtemp: 39.15
Förbrukning energi: 136,427 MWh

27/11-14
Utetemp -0.5

Uttemp: 76.88
Returtemp: 37.20
Förbrukat: 136,704 MWh

2/12-14 (eftermiddagssiffor, inget vatten spolat övht)
Utetemp 0.4

Uttemp: 72.35
returtemp: 36.7
Förbrukad energi: 137.095 MWh

Så vad säger expertpanelen.
Ligger jag lågt/högt/lagom?

Hur mycket i inomhustemp skulle jag kunna få om jag ökade till t ex 1.0 i lutning och +1 på vredet?
 
Dina siffror verkar vara primärtemp fram och returledning. De säger inget direkt av värde här framtempen bestämmer producenten vid värmeverket och din retur behöver du som skrivits tidigare inte tänka på om du inte har flödestaxa och den verkar inte överdrivet hög heller.
Det enda du har nytta av på FJV-mätaren är energin där ser du direkt vad ditt skruvande kostar jfr under dygn med liknande förhållanden ute så får du facit direkt.

Har du haft vettigt jämn innetemp nu när det varierat några grader kring nollan ska du inte ändra lutningen, använd parallellförskjutningen istället höj en grad och vänta några dar osv. Har du termostater är det ok att du låter dem sköta slutregleringen i rummen, det funkar bra vid FJV och kurvor mm behöver du inte trimma mer än att det räcker med råge vid alla utetemperaturer.
 
  • Gilla
snöblindd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.