Hej!

Jag ska dra lite 12V belysning och har en massa olika lampor som ska monteras kors och tvärs i trädgården.

Pga avstånden kommer det på ett par ställen bli skarvar som hamnar under mark (gräsmatta, stenplattor, murar och dylikt) och jag funderar på att lägga markrör eller grövre vattenslang för att slippa riva upp om något går sönder.

Men jag är orolig att det kommer in vatten i rören på sikt (kondens eller helt enkelt läcker in via öppningarna eller någon skada) och skarvarna kommer att ligga helt i vatten.

Är det bättre att lägga typ Ø50mm dräneringsslang och dra i? Eller kanske sån där kokosslang eller vad det heter. Det kommer att ligga ytligt.
 
Dräneringsslang är ju helt värdelöst då principen med den är att vatten skall rinna in i den inte tvärtom, Pem slang är väl ett bättre alternativ.
 
Skarvarna är gjorda för att klara att ligga fuktigt antar jag men i ett markrör eller vattenslang antar jag att det lätt blir vattenfyllt på dom lägsta nivåerna (inte i början eller slutet alltså om man inte bor i en rejäl backe).

Tänker mig att då marken är kall kommer luften i rören vara kall och fukt från luften vid öppningarna fäller ut och fyller röret sakta men säkert (alt. regnvatten och dylikt letar sig in på något sätt). Så en skarv om det är vattenfyllt känns inte som en långsiktig lösning.

Därför funderar jar jag på ett dräneringsrör som borde hindra att skarven ligger dränkt i vatten men samtidigt är sladden utbytbar.

Men jag vet inte hur man tänker riktigt (kanske överanalyserar ...).
 
Din analys är nog i princip riktig :)

Måste du ha skarv på kabeln i rören? Kan inte skarvning ske ovan jord i en lampa tex?

Om du måste skarva skulle jag gjort lödskarvar och dragit över en klisterkrympslang som går ut en bra bit på ömse sida om skarven. Den blir vattentät.
 
Om du har avgreningar (som jag antar att det handlar om) i markrören/slangen, så kommer du ju ändå knappast att kunna dra i nya ledningar. Så undvik skarvar, inte bara av vattenskäl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.