HasseTeknik skrev:
Finns det ingen gradering på skaftet? Det ser ju annars ut att vara en våg.
Tja, några små hack är det visserligen men svårt att säga om de är genuina. Ett antal stift islagna, flest vid krokänden. I övrigt är redskapet drygt 70 cm långt.

DSC_0009.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gissning: Kulan väger c:a 2 kg. Avstånd centrum på kula till krok c:a 60 cm. Märke 4 cm från krok ger då c:a 28 kg ( 2x56=28x4), vilket ju är ungefär vad en lagom stor säck väger.
 
Tack ni kunniga, där fick man lära sig ett nytt ord. En snabb googling visar klart att det är en besman. På ett antikforum hittade jag vad inskriptionen står för (dock en annan än vår FW):

"Justeraren är Fredrik Mossberg FM, född den 24/9 1797 i Säterbo socken i Västmanlands län. Genom den mycket stora produktionen av alnar, besman och vikter i Eskilstuna blev Mossberg landsortens flitigaste justerare. Mossberg avled i Eskilstuna 9/4 1858."
 
Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
I somras så hittade jag det allra första numret av DN från 23 december 1864 under ett golv i ett rivningshus i byn. Tidningen är i nyskick och med tanke på att DN firar 150 år i år så tyckte jag att det var väldigt roligt.

vosor4.jpg

Vid närmare inspektion så visade det sig dock vara ett nytryck från DNs 75-årsdag 1939, så tidningen är "bara" 75 år. Men fortfarande kul. :)
 
Kontakta DN så kanske du kommer med i tidningen :)
 
mexitegel skrev:
Kontakta DN så kanske du kommer med i tidningen :)
Ja, jag har funderat på det men aldrig kommit till skott. Nu börjar ju dock jubileumsdagen närma sig så då kanske jag ska passa på.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Saxpy Saxpy skrev:
Hej,

tänkte bara det kunde vara lite kul att visa vad jag hittade i grunden till mitt gästhus som jag precis börjat renovera...

Huset är från sekelskiftet och det finns massor av kul saker.

Lite radioaktivt hårvatten kanske? :D

[bild]
 
Men det saknas en del, det är handtaget man håller i när man väger. Det är en läderrem, fäst i båda ändarna av en krökt träpinne. Man håller alltså i träpinnen när man väger, läderremmen är själva momentpunkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.