Novembermörkret och diset är allenarådande. Tänkte att en berättelse om vårt växthusbygge kunde liva upp lite. Hustru kom på att det fattades ett växthus på tomten föregående höst. Det var bara att åka till sågen och beställa kärnfuru för 6000 kr - som lades på tork på vinden över vintern. Sen ritande i sketchup och så här blev slutversionen. Kommunen tycket det var bygglovspliktigt så där gick 3000 till.
Skanningsbild 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Våren kom och jag kände i ryggen att 12 m2 jord och sten var en övermäktig uppgift så ringde ortens "entreprenör" i mars. Två månaders väntetid om det inte gick i eftermiddag för då fanns ett återbud. Eländigt väder med va tusan. Ut och märka upp var hålet skulle vara och kl 13.00 rullade maskinerna in.
Hustru tycket det var lite väl mycket maskiner!
P1000550.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hej och hå. Leif var van och snart var hålet klart. Själv var jag bara blöt!
P1000145.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000145.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I skopan fanns tre kubikmeter stenkross som kom väl till pass när det skulle till att grundläggas.

IMG_1505.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bra att ha proffs när man skall väga av. Gick som en dans och på en eftermiddag var allt klart.

IMG_1508.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer - nu åter till golvläggning i hallen!
 
  • P1000141.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
perwahlin och 5 till
  • Laddar…
Har inte riktigt fått till det där med bilder. men det blir väl bättre med tiden och vanan!
 
Superintressant! Vill sätta upp ett växthus också i vår. Jobbigt om det är bygglovspliktigt bara, vi vill ju bygga själva från grund. Måste man ha ritningar om man skickar in för bygglov? :rolleyes:
 
Jo ritningar av flera slag behövs. Kolla på kommunens hemsida. Helt makalös byråkrati med kontrollplaner mm. Fick tom räkna ut olika enerigvärden - för ett växthus. Ska just skicka in anmälan om att växthuset är klart och då får jag tillstånd att ta det i bruk!!??
Nåväl detta om detta! Här kommer lite fortsättning (hoppas bilderna nu kommer rätt - golvet klart förresten)
Efter den regniga dagen med grunden beställdes en massa stenar - murblock - 650 stycken a 23 kilo. En lastbil med kran levererade över muren vid tomtgränsen - 13 pallar!!! Om ryggen sade stopp vid grävningen var detta ett än större beting. Ingen återvända dock - köpet en rejäl pirra och började lägga sten på sten.Vad har jag gett mig inpå?
P1000316.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Högen vid muren tog aldrig slut - här halva jobbet gjort!

P1000313.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Räknade ut att varje sten behövde lyftas 4 ggr viulket ger 50 ton totalt - inget behov av gym här inte! Ett problem som inte var uppenbart när jag valde att limma stenarna med polyuretanlim var att det inte fanns någon utjämningsfunktion och efter ett antal varav började det bli ojämnt. Fick gjuta en sula för att återfå riktningen - blev snyggt!
P1000358.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P1000366.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer!
 
  • Gilla
Slugge och 10 till
  • Laddar…
Johan_A_M
Det här ska bli kul att följa, tack för att du lägger upp det!
 
Fortsatt grå november. Letar vidare bland bilderna från sommaren. Efter äventyret med gjutning för att komma på rätt köl igen började det bli väldigt jobbigt att lyfta sten allt högre. Stor hjälp av alla pallarna som stenen kom på det var bara att stapla dem på varandra för att nå upp. Observera att hustru nu börjar tycka att det är klart och flyttar in diverse grönt!
P1000376.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1000377.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under tiden anländer olika transportbilar med byggnadsdelar. Den här tjejen kunde hantera sin bil suveränt och lyckades till skillnad från många andra ta sig in på tomten och leverera kanalplast till taket.

P1000274.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken med kanalplast i taket är att slippa gardiner när det är för varmt och framför allt för att ha isolering på vintern då vi vill ha växter som inte klarar frost. Vi drog till med 32 mm tjocka skivor - kanske i överkant men vi får väl se nu i vinter vad de klarar av.

Glaset - 45 skivor 4 mm tjocklek kom också - pallen vägde 350 kg - glas är tungt.
P1000365.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Växer gör det även om det bara är grunden lagd än - här det första fikonet som avslutar denna stund vid datorn.

P1000378.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sailorman och 5 till
  • Laddar…
Ett gediget bygge i lagom storlek, det ser jättebra ut.
 
Det gråa har nu kompletterats med vått. Under sommaren stod växthusbygget rätt still förutom att växtlgheten tog över. Detta var dock inte hela sanningen. Hela träöverbyggnaden snickrades till. Alla bärande delar klövs och limmades ihop som jag lärt mig på ett av forumen här för att säkra att reglar och takstolar inte ändrade form. Ursparningar för glasen sågades ut på bordsågen mm. Otroligt bra att ha sketchupritning där alla vinklar och mått kan tas ut. det är bara att mäta och såga. Värsta jobbet var dock att måla. Vi skulle naturligtvis blanda linoljefärg själva och utan terpentin (fusk).
Torktiderna var mycket långa och antalet lager likaså så det tog hela sommaren men nu ska det väl hålla några år. Allt ändträ är väl inoljat.
IMG_1705.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använder minimalt med skruv (inga spik) då hela regelverket är säkrat med pluggar. Pigmentet i färgen är förresten Zinkvitt där det ju finns en viss rötmotståndskraft. Glömde också nämna äggen som emulgeringsmedel.
Takstolarna gjordes på marken i efter en mall och sattes upp enkelt men man behövde vara två.

P1000535.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det bara växer - funderar på om det behövs glas/kanalplast egentligen!
 
  • Gilla
amatörsmurf och 6 till
  • Laddar…
Ett riktigt drömväxthus må jag säga! Mer bilder :p
 
Snyggt jobbat, ser fram emot fortsättningen!
 
Åter vid datorn. Nu är takstolarna uppe - det var ju enkelt. NU dock ett problem - vi ska ju dit med taknocken 7.5 m lång 30 cm bred och 4.5 tjock - riktig kärnfuru. Kan någon räkna ut vilken noggrannhet det behövs för att passa in denna limträbalk i de sju takstolarna???

P1000552.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som tur var hade jag tillverkat den, limträbalken alltså, i två delar. Efter mycket passande lyckades vi få dit den första delen. Här ser man va bra det är med pallar som arbetsplattform. Fick också lägga ett tillfälligt tak för att få till det! Och som det växer nere i huset!

P1000554.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite bättre överblick här. Har kanske inte nämnt att ytan är 21 m2.

P1000555.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till slut la jag ett "golv" i taket för allt arbete där uppe skulle annars ske med stege och hur skulle det då gå med gurkan tomaterna, squashen mm.

P1000577.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limträbalken återkommer för där var konstruktionen inte helt adekvat!
 
  • Gilla
amatörsmurf och 5 till
  • Laddar…
Den här tråden är den bästa sortens vaccin mot gråa novembertrista dagar! Blir så glad! (y)
 
  • Gilla
claeschrister
  • Laddar…
Verkligen roligt att se fruns växter redan inflyttad :)

Ang. kanalplast:
när jag byggde vårt orangeri var tanken också att ha det på en del av taket. Men till slut valde vi bort detta p.g.a. den relativt dåliga ljusgenomsläpp.

Om man tittar på vilken ljus-spektrum växter kräver, fungerar egentligen bara vanligt glas, eller max 10-16 mm tjocka speciella "växthus" plastskivor. Men då blir isoleringen problematiskt. Totalt sett får man då en bättre balans mellan ljus-insläpp och isolation med stora vertikala fönster. Och samtidigt skapar det möjlighet för ett grönt tak med fruns växter som vill vara ute :)
 
Redigerat:
Det blir intressant att se hur det växer i vår - vi har ju jämförelsen utan tak och glaspartier från i år då det växte makalöst. VI velade också länge kring kanalplast eller glas men valde plast pga isoleringsförmågan och en annan tråd här på forumet som beskrev av man möjligen förlorade några procent i tillväxt men att det kanske inte betyder så mycket när det inte är en kommersiell verksamhet!?
 
Igår syntes solen! Men nu är vi tillbaka i grå, regnig, blåsig november igen! Tittar därför i bildbiblioteket och fortsätter berättelsen.
LImträbalken kom på plats men den såg lite klen ut för ovanpå takstolarna skulle ju 32 mm kanalplast i 37.5 graders vinkel mot balken - inte mycket kvar ovantaket och på baksidan skulle det bli en lucka längs hela nocken den också i samma kanalplast!

IMG_1714.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att lyfta bort balken igen var inget alternativ. Det blev till att limma på några lager till. Många tvingar blev det - tyvärr ingen bild på denna piggsvinslika konstruktion..

Nu skulle kanalplasten på! Vilket mekano! Massor av olika aluminiumprofiler som skulle anpassas. I instruktionen skulle man klara sig med bågfil, borrmaskin, skruvdragare och fogsvans. Utan sänksåg, pelarborrmaskin (T-sprit som smörjmedel) och vinkelkap hade de varit ett fruktansvärt beting. Nu råkar jag ha dessa verktyg annars hade jag nog svurit en hel del mer än vad som ändå blev fallet. Till slut satt de i alla fall där det skulle - men enkelt kan jag inte säga att det var!

bildtak3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev ändå rätt snyggt så här på avstånd!

Nästa steg blir glasningen!
 
  • Gilla
amatörsmurf och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.