Vi tar reda på vad det kostar att installera bergvärme, hur priset kan variera samt hur stor den årliga besparingen blir.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar bergvärme?
 
Ska precis bestämma mig om bergvärme så den här artikeln var matnyttig.
Tipset om SGU låter också bra, men var på deras hemsida finns kartorna? Mycket svårt att navigera och förstå vad man ska söka efter.
 
Stort tack!
 
G
Kan bergvärme löna sig redan nu för ett modernt hus som idag har en 10 år gammal frånluftsvärmepump, golvvärme i två plan, inga radiatorer, stora ytor med glasfönster, hög förbrukning av varmvatten, hög temperatur inomhus och en årsförbrukning på 25000 kWh i Stockholm. Nu i oktober gör vi av med 3500 kWh, samma i februari i år (mild vinter).
 
Är inte kostnaden litet i underant? Vi borrade nyligen 190 m och totalen inkl koppling till det gamla systemet blev en del högra än det här redovisade. Man måste ju även ta i beaktande de kostnader somrivning av den gamla pannan och en ev oljetank.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Byggår hus: 1966.
Plats: Södra Göteborg.
Material: Lättbetongelement och fasadtegel.
Storlek: 115 kvm markplan, 115 kvm källare, 50 kvm garage.
Värmesystem: Vattenburna radiatorer, uppvärmning olja.

Bergvärme installerades december 2011.
Borrhål: 180 m, endast några få meter ner till berg.
I priset ingick:
Demontering av bef. panna och tank.
Borrkaxcointainer.
Kylkoppel för framtida naturkyla.
El- och rörmaterial, slutet expansionskärl.
Installation av radiator i pannrummet.
Instruktion av anläggningens drift och skötsel.
Nibe F 1245-8, inkl 6 års trygghetsförsäkring.

Manskap: Två installatörer, en borrare.

Pris: 140.000 kr (arbetskostnad 42.000, övrigt 98.000 kr)
ROT: 21.000 kr
Kostnad: 119.000 kr

Dessutom isolerade vi vinden med lösull/cellulosa september 2011, vilket också har påverkat husets energiförbrukning en hel del.
Kostnad efter ROT: 13.000 kr.

Ekonomi
Årsförbrukning olja: ca 35.000 kr
Driftskostnad bergvärmepump: ca 11.000 kr/år
Besparing: ca 24.000 kr/år.
Lösullsisolering: 13.000 kr
Avbetalning: 119.000 + 13.000 / 24.000 = ca 5,5 år

Vi har haft bergvärme i snart 3 år och är jättenöjda.
Eftersom oljan var såpass dyr behövde jag kolla och justera inställningarna med jämna mellanrum för att hålla innetemperaturen på 18–19 grader.
Eftersom bergvärme har såpass låg driftskostnad har vi nu kunnat höja innetemperaturen till 22–23 grader, vilket är grymt skönt!
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Så här blev det för vår parhushalva, i Spånga, på 134 kvm, byggd 1963, byte till bergvärme:
Totalkostnad med hål, värmepump, installation 126 313,-, avgår ROT 18947,- TOTAL 107 366,-kr
Borrhål 125 m. Efter byte till bergvärme kunde vi säkra ner elanslutningen till 3x16A som gav en bra besparning. Bifogar bild på energikonsumtionen ( byte första veckan i år ) El-efter-bergvärme.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Ljusare staplar är året innan, kopierat från Fortums mina sidor.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Veckofärsk offert på bergvärme till nybygge inkl borrning 150 meter i norra StorStockholm:

Nibe 1145 6 kW med 300 liters varmvattentank 168 000 kr inkl moms.
IVT HQ E6 med 285 liter varmvattenberedare 166 500 kr inkl moms.
Av detta står borrningen för 45 500 kr.
Har bett dom att ta bort omhändertagande av borrkax, grävning för slang osv eftersom allt detta görs i ordning i samband med grundläggning men det lär väl inte bli så många slantar att spara tänker jag.
Väntar dock på besked från byggarens egen borrentreprenör för att se om vi kan få ned priset vis honom.
 
Redigerat:
G
Ett argument för mig var möjligheten att får frikyla, förutom att spara pengar förstås. Jag bytte för ett par år sedan från frånluftsvärmepump till bergvärme och har nu fyra stycken AC-aggregat i huset som är nästan gratis att använda.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vad fick du betala för aggregaten – material och installation?
 
gäst skrev:
Ett argument för mig var möjligheten att får frikyla, förutom att spara pengar förstås. Jag bytte för ett par år sedan från frånluftsvärmepump till bergvärme och har nu fyra stycken AC-aggregat i huset som är nästan gratis att använda.
Låter ju jättebra!
Men jag har talat med Nibe som säger att dom bara kan diva ett A/C-aggregat ...
Hur har du fixat det?
 
En liten detalj som inte finns med på de flesta beräkningar är ansökningsavgift till kommunen. I Stockholm är det 5000,- oberoende om man får tillstånd eller ej. Dessutum fick vi göra/lägga fram en "borrplan" för grannskapen. Tillståndet och strulet med det fördröjde installationen med ca 5 månader. Om någon undrade vad det var för fabrikat som vi installerade, så var det Thermia Diplomat 6 Stainless. Vi har sedan tidigare i ett annat hus med en Thermia 45 från 1996 som har gått jätte bra. Så det verkar vara bra kvalitet på den tillverkaren.
 
G
Har precis fått en offert på bergvärme till mitt hus på 147kvm+ 25kvm tvättstuga i källarplanet. Huset ligger i norra Skåne o borrdjupet skulle bli 160m. Efter rot så blev priset 118 000:- o då inkluderas nedmontering o bortforsling av pannan och borrkax. Värmepumpen är en Nibe på 10Kw
 
136.000kr kostade våran anläggning.
Ctc Ecoheat, 160m borrdjup. Installation i nytt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.