Vi har huset fullt av gamla el radiatorer av märket järnkonst AB. Nu när vi satte på värmen igen efter sommaren så har några flippat. Det kommer ingen värme alls när man sätter elementet på läge 1 och 20 grader. Sätter man det däremot på 2an eller 3an så blir dom varma så in i bänken och går aldrig ner till normal temperatur. Nån som har nån idé på varför det blir så här?

14163980938191409789036.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det beror väl på att dom har haft sin livslängd, dom är väl bortåt 40 år så skaffa nya eftersom dom g:a går sönder. Köp ADAX element så har du element i 40 år till.
 
Har rensat bort dold reklam
 
  • Gilla
sajjen
  • Laddar…
C
Intressant med effektväljaren med 5 steg - 0 till IIII. Försöker se framför mig hur radiatorn är konstruerad. Normalt är det ju två värmeslingor på t.ex. 400W respektive 800W som regleras i 4 steg; 0 = av = 0W, I = ena på = 400W, II = andra på = 800W, III = båda på = 1200W. Men hur tusan funkar denna radiator?

Edit: Och vad tusan skall nyttan vara med så många effektsteg?
 
Redigerat:
Bara att byta element, de har gjort sitt.
Adax, som redan nämnt, men även Nobö och Frico är bra. Finns säkert fler. Fall inte i fällan att köpa nåt billigt junk, samma arbetskostnad att byta och irriterande när det krånglar.

Gamla element från 60-talet har många effektsteg, möjligen för att kompensera för den tidens sämre termostater? Är det fyra steg kan jag tänka mig att det sitter två slingor inne i elementet, en "stor" och en "liten". På lägsta effekt är båda kopplade i serie, sedan den "lilla" ensam, den "stora" ensam och på maxeffekt båda inkopplade parallellt. Är det då brott på den "lilla" dör läge 1 och 2.
Finns fler varianter, har sett element med tre slingor i stjärna tex.
 
Det är möjligt att skaffa en modern termostat som man sätter på väggen och kopplar till de gamla elementen vilkas inbyggda termostater och effektvred skruvas upp på max. Fast du får vissa ytterligare fördelar genom att byta hela elementen. Byta till nya eller begagnade skulle jag göra. Det händer att folk som bytt till bergvärme säljer ett flertal hyfsat nya element till låga priser på blocket.

Angående konstruktionen har jag sett element med fyra värmestavar och lika många effektlägen.
 
cpalm skrev:
Intressant med effektväljaren med 5 steg - 0 till IIII. Försöker se framför mig hur radiatorn är konstruerad. Normalt är det ju två värmeslingor på t.ex. 400W respektive 800W som regleras i 4 steg; 0 = av = 0W, I = ena på = 400W, II = andra på = 800W, III = båda på = 1200W. Men hur tusan funkar denna radiator?

Edit: Och vad tusan skall nyttan vara med så många effektsteg?
Kanske mer av historiskt än praktiskt intresse, men ett läge kan vara elementen i serie, vilket skulle ge c:a 270 W.
 
Avemo skrev:
Det är möjligt att skaffa en modern termostat som man sätter på väggen och kopplar till de gamla elementen vilkas inbyggda termostater och effektvred skruvas upp på max. Fast du får vissa ytterligare fördelar genom att byta hela elementen.
En termostat på väggen är bättre rent tekniskt, eftersom man kan välja var den ska sitta. De (gamla) element jag har sett med inbyggda termostater känner av temperaturen nära golvet. Jag vet inte om det är så på nya element.

Dessutom bör man styra alla element i rummet från samma termostat, då blir de lika varma.
En termostat för el-element ska inte vara av/på med hysteres. Det ska vara pulsbredds-styrning inom ett visst temperatur-intervall. Periodtiden brukar vara typ 40 sekunder.
 
Alla el-element av bra kvalitet "pulsar" det är bara en del billigare som använder termostat med accelerationselement.
 
b_hasse skrev:
En termostat på väggen är bättre rent tekniskt, eftersom man kan välja var den ska sitta. De (gamla) element jag har sett med inbyggda termostater känner av temperaturen nära golvet. Jag vet inte om det är så på nya element
En termostat på väggen är bättre, men en inbyggd termostat i elementet i golvhöjd är tillräckligt bra för att ge en mycket noggrann reglering på många ställen.
b_hasse skrev:
Dessutom bör man styra alla element i rummet från samma termostat, då blir de lika varma.
En termostat för el-element ska inte vara av/på med hysteres. Det ska vara pulsbredds-styrning inom ett visst temperatur-intervall. Periodtiden brukar vara typ 40 sekunder.
Kategorin onödigt vetande: Det brukar vara 40,96 sekunder. Eller 2048 perioder av nätspänningen.
Kategorin inte lika onödigt vetande: Det bör vara elektronisk termostat. Det kommer butikspersonal att veta vad det är vilket inte är lika säkert om man börjar prata om hysteres eller pulsbreddsstyrning.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Kul med så många svar! Jag kan inte mycket om el men är intresserad. Förstod nästa att det var läge att byta. Så förbannat många att byta bara. Har bytt 2st till LVI element med digital termostatdisplay och konfortläge. Verkar riktigt bra. Fortsätt gärna era funderingar här och säg till om ni vill ha mer bilder :)
 
RoyMunson skrev:
Har bytt 2st till LVI element med digital termostatdisplay och konfortläge. Verkar riktigt bra.
Bra men dyra.
 
A
Jag bryter in med en undran, jag har LVI Yali MEC Element, elektronisk termostat, är dom bra eller sisådär?
 
Amarace skrev:
Jag bryter in med en undran, jag har LVI Yali MEC Element, elektronisk termostat, är dom bra eller sisådär?
Det är klart att de är bra, bättre är nog svåra att finna.
Varför undrade du, är du missnöjd med något?

(När vi köpte vårt förra hus år 1998 byte vi alla 16 element från 1969 till LVI.
Termostaterna var slut på i stort sett alla gamla element.
Det blev några kg järnskrot till tippen :p )
 
C
fahlis skrev:
ett läge kan vara elementen i serie, vilket skulle ge c:a 270 W.
Det är ju det mest rimliga... Inser att det går att åstadkomma med endast en extra pol i omkopplaren.
Säkert ett viktigt försäljningsargument någon gång i tiden :D
Funderade på om det kunde förklara varför flera radiatorer är kalla endast i läge I, vilket ju är ett lite märkligt symptom. Kanske stod radiatorerna i läge I under sommaren och fick sig en kyss från ett åsknedslag som slog ut både termostaten och den kontakten i omkopplaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.