Dags att skaffa sig en luft/luft pump, men det är en djungel och det finns så mycket att välja på.

Ringde runt till några försäljare och fick olika svar överallt.
Så nu vänder jag mig till proffsen.... er.

De kandiderande är

Fujitsu 18 LF

Panasonic Nordic HE12PKE A++

TOSHIBA POLAR 35

Mitsubishi Electric FH50 VEHZ

De ska värma upp ca 200 kvm och jag har ett befintligt ftx system i huset.
 
A
Stryk panasonicen först o främst
Toshiban är fin men troligtvis marginell till 200kvm
Fujitsun är kraftigast men mitsubishin har fler finesser så välj nån av dessa
 
Med Mitsubishi Electric i åretruntbostad och fritidshus är rekommendationen enkel för mig (y)

Men jag har den minsta modellen "25" någonting heter den.
Köpte dem mycket för den låga ljudnivån på innerdelen.
Kolla upp det på de du väljer mellan.
En maskin som bullrar kontinuerligt är olidligt att ha inomhus!
 
Som det redan framgår i ett inlägg så måste du tänka på att ska man utnyttja kraftiga modeller och dess luftflöden så låter det "för mycket" för dom flesta, risken är då mycket stor att man sänker ner fläkthastigheten en hel del och då missar man att utnyttja maskinen.
Dom behöver även som regel en 16A säkring och då blir det även till att dra nya grövre kablar om du nu inte redan tänkt dig det samt att det med en kraftig 1-fas modell lättare blir så att någon fas blir överbelastad.
Ingen större konkurrens på kraftiga modeller så priserna är betydligt högre.

Kika på tex Mitsubishi FH35VEHZ som ger 4,3kW i värmeeffekt vid -15 grader ute som finns till vettiga priser.
Försök hitta bra pris av någon återförsäljare i din någorlunda närhet med 5 års garanti och som även har support via Mitsubishi Electric Sverige.
Den klarar dock inga 200kvm när det är ordentligt kallt själv, alternativt monterar du även 1 på övre plan för att kunna köra kyla dom varmaste sommardagarna då jag gissar att detta är ett 2 planshus med sovrum på övervåningen.
 
Har börjat kika på modeller med 2 innedelar, men det dräller inte av dem precis.
Har kikat på mitsubishis multi split modell, men hittar ingen som säljer dem.

Fast kikar man prismässigt så blir det nästan billigare att köpa 2 mindre pumpar, vilken kombo som kostar minst att driva. 1 utedel med två innedelar eller 2 utedelar med två innedelar.
 
Redigerat:
Det finns gott om märken/modeller som har 2 eller flera innerdelar anslutna till en utedel men dom flesta är inte så kallat "Nordiska" modeller med bland annat värmekabeln i tråget monterad från fabrik och även en programvara som kanske inte är optimal för vårat klimat.
Mitsubishi Electric tex har bara en enda modell och det är 2D53VAH där H är viktigt i modellbeteckningen.
Dessvärre inte så kraftig modell om man behöver ganska mycket effekt på 2 ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.