F'låt Pagno, såg inte ditt inlägg ovan :surprised:
 
Pagno skrev:
Hmm! K 970 Chain från husqvarna finns att hyra, skrev det lite längre upp! 400 + moms/dygn
Den tar 390mm från ett håll!
Inte sett den hos de uthyrare jag kollat med, Cramo, Ramirent, Tholmarks. Såg att den fanns hos Perssons men bor inte på västkusten så då blir det svårt...
 
Ring uthyraren istället! Finns på flera orter i Dalarna/Västmanland:rolleyes: tror att den kommit till resterande obygd....:D
 
Skulle nog säga att det är ett jobb för en betonghåltagningsfirma
 
nino skrev:
Skulle nog säga att det är ett jobb för en betonghåltagningsfirma
Hyr hellre verktyg en dag än betalar 10x mer till en firma.
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
ThomasLindgren skrev:
Hyr hellre verktyg en dag än betalar 10x mer till en firma.
Saken är väl den att vissa saker låter sig inte göras riktigt så enkelt.
Håltagning är ingenting man bara gör. Det är ganska svårt, tungt och farligt.

Visst kan du knacka upp ett dörrhål själv, men det blir inte bra. Så frågan är väl om du ska ha bra eller billigt.
Väggsåg är nog enda vettiga alternativet om du ska ha det snyggt. Det är också den enda som klarar att slätsåga jäms med golv om du vill undvika tröskel på 10-15 cm.

Lite fakta;
Kedjesågen som nämns - I princip ingen använder dom. De är kastbenägna och när det hugger i betong, då hugger det ordentligt. För farliga helt enkelt och väldigt oprecisa.
Motorkapen - Funkar fint upp till 12-15 cm. Tjockare får du såga från två håll och du träffar ALDRIG helt rätt med andra snittet.
Ringsåg - Samma som kapen fast upp till 28 cm. Sen tenderar ringen att "svaja" en del om man inte håller den exakt rätt och med rätt tryck. Det blir sällan helt rakt och vinkelrätt.

Sen ska nämnas, alla de här handhållna lösningarna är nödlösningar när man inte får in en väggsåg eller kan sömborra upp hålet. Att hålla dem helt vinkelrätt för en hel dörr är snudd på omöjligt. Speciellt de horisontella snitten kommer se för jävliga ut. Och du kommer vara utsliten i axlar och armar.

Du fixar inte att kapa upp en dörr och brösta fönster på 1 dag med handmaskiner. I synnerhet inte när du inte kan hantera dem. Sen ska det inte bara sågas, du ska märka upp, montera täckplast, såga, kila, flytta ställning, såga, kila, såga, kila, suga upp vatten undertiden.

Jag jobbar inte med det här, men jag har gjort, har inget intresse i att lura dig och inga kopplingar till branschen längre. Jag råder dig å det varmaste att anlita en firma till sånt här. Vissa saker är helt enkelt för meckiga och svåra för att göra själv.
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Thomas: brukar också tänka så men vissa saker funkar inte att göra själv :)

Hyrde en såg, såg ut som en sänksåg ungefär, för att göra rännor i ett betonggolv men det gick inte fick lov att ringa in en sågfirma.
 
kolla på husqvarna cut and break
 
Hej jag har en håltagningsfirma och kan direkt avråda dig att hyra för ett sådant projekt.
1. 2st 90 dörrhål tar en hel del på bärigheten kolla det först.
2. hyra maskin är billigt men diamantslitaget svindyrt.
Självklart är ju eget slit det billigaste men inte direkt lätt. om du ska handsåga så ta till för en bred smyg ;-)
 
kippe73 skrev:
Hej jag har en håltagningsfirma och kan direkt avråda dig att hyra för ett sådant projekt.
1. 2st 90 dörrhål tar en hel del på bärigheten kolla det först.
2. hyra maskin är billigt men diamantslitaget svindyrt.
Självklart är ju eget slit det billigaste men inte direkt lätt. om du ska handsåga så ta till för en bred smyg ;-)
Väggarna är inte bärande så det är inga bekymmer.

Vad skulle det kosta mellan tummen och pekfingret att göra som i min originalpost?
 
Mellan tummen och pekfingret då jag inte sett på plats då...
Detta är ju inte direkt billigt.
Ett dörrhål i 20cm betong ta man i 4 bitar ungefär.
Då blir det 9m sågning per dörrhål då skulle jag gissa på 5-6000 + moms per dörrhål
lite grovt kan man räkna med 30-35kr per centimeter och meter då är maskiner, material, deponi och liknande inräknat.
Dyrt jo visst men om man bortser från personalkostnader och dylikt så kostar en väggsåg från 250000 och uppåt och sen är ju klingorna till detta (rys) dyra ;-)
Du får det säkert billigare om du beställer allt av någon i din trakt.
Sen kan du få rotavdrag på en del också.
Går självklart att göra själv, men med hyr grejor blir arbetet diaboliskt.
Som någon ovan i tråden nämnde så kan en ringsåg funka men detta är inte direkt lätt att arbeta med.
Och som du beskriver så antar jag att det är ett gammalt hus så det är mycket stor sten i, då blir det inte lättare.
Kedjesåg ska du absolut inte hyra den är livsfarlig + att diamantslitaget kostar djävulskt mycket.
Hoppas att jag spred lite ljus till dina idéer. fråga gärna mer så skall jag försöka förklara.
Lycka till!!
 
Då kan jag glömma att ta in någon firma, för 15-20000:- tänker jag verkligen inte betala för två dörröppningar.
 
Som sagt det ger dig iallafall en hum om kostnaden. Bästa är ju att låta någon kolla på plats. Går säkert att göra billigare om man gör allt. Lite kalkyl priser bara. Ringsåg är nog bäst då, och en rejäl bilmaskin. Lycka till
 
Tycker cut and break är ett bra alternativ om man skall jobba åt sig själv. Tar lite längre tid men lättare att få bra.

http://www.husqvarna.com/se/construction/products/power-cutters-product-range/k-3000-cut-n-break/

Annars är ju sömborra ett alternativ. http://www.ace-of-diamonds.co.uk/diamond-stitch-drilling/

Har dock dålig koll på vad det kostar att hyra maskiner som dessa då jag aldrig gör det själv då jag har möjlighet att låna dem. Gissar att uthyrarna tar rejält betalt för slitage på klinga eller borr.
 
Cut and break är förmodligen lättast. Och pga de små klingorna så kanske billigast. Tyckte och smak. Ett tips kan ju vara att skruva upp en regel att köra efter så blir det rakare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.