Hej,
Finns det någon som byggt egen köksö ?
Behöver tips och ideer, gärna bilder och ritning.
Vi kommer använda köksön till förvaring, och en
plats där det kan sitta 3-4 personer och äta frukost.
Lämpliga mått skulle kunna vara L=180 B=90 H=90 ?

Peter
 
Hej vi byggde en köksö med 4 st 60 skåp bänskivan går ut cirka en meter så kan man sitta och äta .
 
hej hej..
går ju att trixa till det mesta med hjälp av skåpstommar, bara fundera ut vad ni tänkt använda den till.. om det ska va lådor,utdragsförvaring mm mm
 
Peter-73 skrev:
Hej,
Finns det någon som byggt egen köksö ?
Behöver tips och ideer, gärna bilder och ritning.
Vi kommer använda köksön till förvaring, och en
plats där det kan sitta 3-4 personer och äta frukost.
Lämpliga mått skulle kunna vara L=180 B=90 H=90 ?

Peter
Generellt när du skall bygga köksö är det 2 problem som skall lösas:
1. Förankringen till golvet
2. El, vatten och avloppsdragning, om du har tänkt att ha el-kontakter till köksmaskiner (espressomaskin etc), spishäll, inbyggd kylskåp samt vattenkran och diskho.

Förankringen till golvet behövs för att en köksö (till skillnad från kökskåp) inte har minst en sida som stödjer och tar upp krafter i sidled (dvs att nån av misstag knuffar till köksön från sidan)

Då jag ville ha köksön stående på rostfria fötter gjorde jag på följande sätt: Jag förankrade en OSB skiva till betonggolvet mha några reglar som jag skruvade fast i stolpskor och sedan stolpskorna till betongen. Skall du göra på detta sätt kan jag berätta mera i detalj hur jag gick till väga.

Om du skall ha en köksö är det ju praktiskt att kunna jobba med köksmaskiner på den, t.ex. stavmixer, degknådare, kaffemaskin etc. Det är både opraktiskt och lätt hänt med en olycka om du drar sladdarna från väggen istället för att ha uttag direkt på köksön.

Skall du ha el så kan jag beskriva mera om vilka alternativ du har.

Har du tänkt att ha nån häll på köksön? I såfall är det praktisk med en fläkt ovanför köksön. Kan berätta mera om det också om du skall ha en sådan.

Tänk på att det skall vara ett visst antal cm fri yta åt alla håll när du har en köksö, så att folk kan röra sig kring den. Hur många cm det skall vara i ert fall kommer du lättast fram till genom att göra en modell av papp och placera den på tänkt ställe. Med en sådan modell kommer du också att märka flera praktiska saker som skall stämma.

Principen för att konstruera den är enkel.

Tänk ut hur den skall vara förankrad till golvet.
Sätt ihop så många skåpstommar som passar dem mått ni vill ha på köksön. Förankra dessa till varandra med genomgående skruvar.

Släng på en bänkskiva på toppen.

Sen tillkommer jobb med att såga ut för häll, ho och kran om du skall ha sånt.
Samt koppla in el.
 
HEJ!
Jag bygger en liten köksö på hjul(låsbara) o tänker inte alls förankra den, dra el eller vatten. Jag tror den blir så stabil att man inte kan putta omkull den.
Jag bygger en ram av reglar 4,5 x 9,5, som går under de två sammanfogade skåpen.
I hörnen har jag gjort en finurlig fog så de liksom hakar i varandra (lite sågning och stämjärn. Under hörnen har jag ytterligare en fyrkant 9,5x9,5x4,5 som gör att skåpen kommer upp 19 cm totalt då jag satt på hjulen som bygger 10 cm (hamnar då i höjd med övriga underskåp i mitt kök). Som tak har jag en ekskiva, till vilken jag bygger en klaff på ena kortsidan, som kan användas som matplats.
Jag tror mycket väl att man kan förlänga denna konstruktion med ett skåp till (såg 5 underskåp på rad i inredningstidning, även denna på hjul).
Dock tror jag inte att jag skulle våga ha så mycket överhäng på ena långsidan (dina 90 cm) utan att förankra alltihop till golvet.

Har du kollat Tidningen Gör det själv? De borde väl ha ngn beskrivning på köksö tycker jag...
Lycka till ;)
 
Eftersom vi gjorde om golvet på djupet samtidigt (golvvärme etc) så satte jag 4st gängade stänger (12mm) nere i golvbjälkarna. Förankrade med muttrar under bjälkarna limmat med PL400 i gängorna, och muttrarna inslagna i en kloss med hål som var lite för litet för muttrarna, och mer PL400 runt mutrrarna.

Sedan satte jag fast en ram av 45x70 mm virke i dessa stänger på lagom sockelhöjd ovan golvet. jag monterade dessutom ställbara ben på reglarna som ger ytterligare stöd mot golvet. På denna ram monterade vi skåpstommar med utdragslådor.

Vi kapslade in stommarna med täcksidor, efterssom vi hade en förhöjning, en ytterligare 150mm hög stomme ovanpå. Så vår skiva ligger på 105cm höjd över golvet.

Jag har ordnat med infällda eluttag i sidan på ön, även där brytare för att kunna dimma ljuset i köket, kan dimmas från 4 olika platser runt i köket. Just den grejen krävde en del pyssel. Det gällde att montera dosorna för detta i stommarna på ett sådant sätt att de inte koliderade med lådorna, eller lådornas skenor. Det kräver en del planering och jag fick köra med special dosor som bara är 35mm djupa (täcksida plus stommens tjocklek är 32mm).
 
Skall tillägga att vi har stora lådor med tungt innehåll (allt porslin), drar man ut en sådan låda så är jag övertygad om att ön hade vält om den inte var förankrad.
 
Hej

Jag har byggt en köksö till mina föräldrar för ca 10 år sedan.
Byggden den oxså bänkskåp.
Tänk på vilket material som du skall använda som bänkskiva. Vi använde granit och då är det lämpligt att sätta en extra tjock skiva under bänkskåpen, så att inte ö:n blir skev.
Sedan monterade jag även på hjul så den går att flytta.


Mvh Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.