Hej,
Vad anser ni för det första om:
* avståndet mellan huset och garaget. Räcker 1,5 meter eller känns det trångt?

För det andra:
* hur mycket utrymme är att rekommendera mellan tomtgräns och garage med ryggåstak (takskägg). Vill minimera detta pga liten generell tomtyta (OK enligt kommunen)

För det tredje:
* hur många meter bör det vara från gata till garage? "Uppkörsplats" för extrabil-hur stor lång måste den vara?
 
Byggnadsnämnd eller stadsbyggnadskontoret i din kommun kan upplysa dig om vilka minimiavstånd som gäller. Då främst mot grannfastighet och mot väg. Reglerna är lite olika så kolla gärna.
 
Tack för era svar.

_Inger_
Hur långt ut går ditt tak från väggen (takskägg?) på garage samt hus? Jag håller med dig om att det nog inte bör vara under två meter.

Robert_Maria
Jag har redan förutsättningarna från kummunen som är;
att garage får placeras vid tomtgräns,
att garage måste ligga minst 5 meter in från gatan och
att vi själva kan bestämma avstånd mellan garage och hus, men vanligast enligt kommunen, är 1,5 till 2 meter (med övervikt för 2 meter...)

...och då tänkte jag just som i Ingers fall - att om man har ryggåstak (med takskägg) så behövs ju mer än om garaget är platt och huset byggt utan "taköverhäng".
 
Instämmer med inger om att 6 meter är det minsta du vill ha framför garaget. Du ska ha plats att öppna porten och ändå gå bakom den parkerade bilen utan att komma ut på vägen
 
Vilket är minimi avståndet mellan hus och garage för att slippa brandklassade fönster ?

Måste man ha brandklassade fönster på huset även om man inte har några fönster på garaget ?

Vilka regler gäller för om man har en dörr i garaget mot hus väggen måste även den vara brandklassad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.