Hur mycket ekonomi är det egentligen i att köpa en flott österrikisk panna med hög verkningsgrad jämfört med en gammal sovjetisk gjutjärnspanna utan några som helst saker som kan gå sönder (keramik, fläktar, sonder, etc)? Säg att man får 90% verkningsgrad med finpannan och 65% med fulpannan. Det handlar då om kanske 25% ökad vedförbrukning på ett år. Säg att det handlar om 20 kubik med finpannan och 25 kubik med fulpannan. 5 kubik långved borde kosta i storleksordningen 1250 kr. Kanske upp till 2000 kr om man räknar med lite högre förbrukning. Är det verkligen värt det? Och särskilt om man har egen skog.
 
@jannez
"å det gäller vedpanna så titta vilken storlek det är på vedmagasinet, inte vilken toppeffekt det är. Så sätt in en stor ackumulatortank. Så stor du får plats med hänsyn av din budget. Sedan dividerar du ackumulatorvolymen med 18 då du ska beställa vedpanna.

Exempel: Om ackumulatorvolymen är 3000 liter bör vedpannans vedmagasin vara ca 3000/18 = 166 liter."

Tack, bra tips.

och "din Dacia" är en gammal Volvon, inte en ny Dacia ;)

@Sörhaga,
tack, ja, begagnad panna, jag vet inte, jag har också tänkt på det.
Men om jag köp en "sönderkört" exemplar....
Idag ja vet en bra panna på blocket, på område,
tyvärr det "bra" nya tekniken på bilen (och Jultiden) kostar i månad so mycket, jag kan inte köpa det..:mad:
Delvis kostar 20 års gammal pannan så mycket pengar, jag kan köpa ny viadrusen.:eek:
Men, tack jätte bra tipsar... jag tror 30kw med omvänd förbrännning och 45kw på vanlig vedpanna (bara för att ved längd / förbränningsrum storlek) är lämplig för mig. (om jag uppvärma garaget, jag kann elda en gång till)

"Hur mycket ekonomi är det egentligen i att köpa en flott österrikisk panna med hög verkningsgrad jämfört med en gammal sovjetisk gjutjärnspanna utan några som helst saker som kan gå sönder (keramik, fläktar, sonder, etc)? Säg att man får 90% verkningsgrad med finpannan och 65% med fulpannan. Det handlar då om kanske 25% ökad vedförbrukning på ett år. Säg att det handlar om 20 kubik med finpannan och 25 kubik med fulpannan. 5 kubik långved borde kosta i storleksordningen 1250 kr. Kanske upp till 2000 kr om man räknar med lite högre förbrukning. Är det verkligen värt det? Och särskilt om man har egen skog."

När jag ser nu vad hänt med min bil, fel på det, fel på det andra, fyller på additiven, allt som jag inte har i en gammal bil. Jag spara mycket bränsle med ny teknik, och betala därför mycket till verstaden.:eek:.(bra jag kan fixa själv.)
Detsamma gäller för en vedpanna. mycket teknik och datorn, bränslesnål, men mycket saker man kan byta alla x år.

Och med hänsyn till miljön:
Tillverkning och transport av reservdelar orsakar inga föroreningar?

"Men som jag skrev, läs lite trådar på forumet. Speciellt om Viadrus eftersom den pannan verkar vara ett alternativ för dig."
Jag gjorde det.
 
pelpet skrev:
Hur mycket ekonomi är det egentligen i att köpa en flott österrikisk panna med hög verkningsgrad jämfört med en gammal sovjetisk gjutjärnspanna utan några som helst saker som kan gå sönder (keramik, fläktar, sonder, etc)? Säg att man får 90% verkningsgrad med finpannan och 65% med fulpannan. Det handlar då om kanske 25% ökad vedförbrukning på ett år. Säg att det handlar om 20 kubik med finpannan och 25 kubik med fulpannan. 5 kubik långved borde kosta i storleksordningen 1250 kr. Kanske upp till 2000 kr om man räknar med lite högre förbrukning. Är det verkligen värt det? Och särskilt om man har egen skog.
Det har ju också ett miljömässigt värde. Sedan är ju användarvänligheten den värdefullaste aspekten. Alla i hushållet kan kila ut I pannrummet, fylla pannan full, öppna tändluckan och allt sköter sig själv. T.o.m min yngsta flicka kan sota rökgastuberna. Bara att dra i sotspaken. Så se, jag har det lika enkelt och självgående som en vp-anläggning...

Sedan att jag köpt pannan, alla rördelarna, och kopplat allt själv gjorde att priset inte blev så värst högt. Pannan kostade 75 kkr hemkörd på gården. Ungefär som grannens Thailandsresa... Eller värdeminskningen/år på deras nya bil..

Upp till var och en och hur man värdesätter saker och ting!

Oavsett vedpanna så hoppas jag TS meddelar då han köpt och kopplar in sin nya värmeanläggning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Glömde skriva att givetvis värmer min ETA även ekonomibyggnader och annat som hör till min lilla enskilda firma. Så momsen fick jag tillbaka på en gång och avskrivningar har snart tagit resten. (y)

En lambdsstyrd biobränslepanna med utmärkta miljövärden kan inte ens skattemyndigheten motstå..
 
Redigerat:
Så länken jag visade på den nya tyska vedpannan är inte bara en onödigt dyr vedpanna.

Utan har man rätt förutsättningar för biobränsleeldning så är Brunner genialisk! Konstruktionen med bla tipproster gör att man säkert kan elda det mesta från ved till flis och sly i pannan. Har man mark i träda så har man rakt timpenning på att rensa diken och upprätthålla den biologiska mångfalden på sina marker..

Så värma sitt hus med en flott tysk/österrikisk vedpanna är inte alltid bortkastade pengar. Det kroppsliga arbetet slipper man inte helt undan men det kan vara riktigt ekonomiskt. Det är ju därför en del bönder bränner halmbalar och spannmål. Man får ju betalt av EU att göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.