Ser kanon fint ut,
För EPS betong ska man använda rotnät i flytspackling.

Det kan vara motiverat med nät i flytspacklingen om betongen (C25/C30- std villagrund) inte stått så länge. Bäst är att låta betongen stå minst 3 månader före ytbeläggning pga dess krympning = torksprickor.
Har själv oxå halkat med bilmaskin både i kök och toalett (35m2)...Blev en Bosch GSH 27VC
Har råkat slinta in i garaget oxå....snart dags att gjuta de 25m2 oxå, men det blir det nog C35/C45 8/16 S5 dubbelmatta 15/15/6.
 
Redigerat:
  • Gilla
nooy och 1 till
  • Laddar…
Måste vara skönt att bli klar med ett sånt här projekt där man i princip inte behöver bekymra sig mer om dessa rum under sin egen livstid (förutom kanske lite färg).

Har några egna rum i källaren jag funderar på att slinta in med bilmaskinen i någon gång (några större ca10-15m² och ett mindre ca 3m²).

Har nog tänkt mig ta in betongbilen till dom större men det mindre kanske man kan blanda själv. EPS verkar smidigt (väger inte så mycket), är det några nackdelar med EPS? t.ex. funkar det med vattenburen golvvärme?
 
  • Gilla
nooy
  • Laddar…
Hej!
Tack så mycket!
Nu är det klart och allt gick på 47 000kr, det kostar när man "slinter"��
Tvättstugan och torkrummet är tillsammans 16kvm.
Plattsättaren har använt ett speciellt flytspackel med förstärkning som är avsett för källare.
Jag är så jävla glad att allt är klart, nu är det lättare att städa och mycket roligare att tvätta.
 
Skönt att det är klart! Undrar vilken maskin du slinter med nästa gång;)

o hur många timmars arbete ca har du lagt ner själv?
 
  • Gilla
nooy
  • Laddar…
caroline2014 skrev:
Skönt att det är klart! Undrar vilken maskin du slinter med nästa gång;)

o hur många timmars arbete ca har du lagt ner själv?
Jag råkade slinta med samma maskin i badrummet (blir ett inlägg om det senare) :D

Jag har ingen koll på hur många timmar jag har lagt ner men uppskattningsvis ca 40-50timmar.
Jag fick hjälp av min arbetskamrat i 19 timmar när bilningen gjordes.
 
  • Gilla
caroline2014
  • Laddar…
Bilning går ofta ganska fort, ska man göra det så ta en stor bilmaskin 50-60J i slagenergi.
Får man in en brokk så använd det i stället, tänk på att det då blir lite mer skakningar i väggarna.
Med en handhållen bilmaskin och en "normal platta 10-12 cm med nätarmering" tar det ca 0,5h per kvadratmeter. Det jobbiga är att köra ut betong och eventuellt massor samt ta in kapilärbrytande material.
 
  • Gilla
nooy
  • Laddar…
Riktigt bra jobbat! Snyggt blev det åxå! :)
Tänk att alla renoveringsarbeten blir större än man först hade tänkt sig :-D
 
  • Gilla
nooy
  • Laddar…
Vilken skillnad! Som modern småbarnsfarsa brukar man ju tillbringa rätt mycket tid i tvättstugan, skulle också vilja ha en rymlig sådan.. med ölkyl och TV:D
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Kan rekommendera lecakulor istället för makadam för att jämna av. Väger mycket mindre och isolerar även lite grann.
 
  • Gilla
Kofotone och 2 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat, vet själv vilket slit det är då jag själv jobbar i källaren...
 
  • Gilla
nooy
  • Laddar…
Jag förstår inte hur jag lyckats missa den här tråden i en månads tid.
Snyggt jobbat i alla fall!
Jag vet inte vad det är med mig, men jag tycker alltid det är så intressant med byggbilder, speciellt på stomresningar eller avloppsdragningar. Jag är väl antagligen skadad :)
 
  • Gilla
nooy
  • Laddar…
nooy skrev:
Tja!

Jag måste dela med mig av våran renovering av tvättstugan i källaren. Jag surfar på Byggahus.se varje dag för att få inspiration o idéer om vårat nyinköpta hus. Så jag känner att jag måste bidra med något...;)

Allt började med när svärfar frågade mig om jag ville ha ett gammalt kök från hans nyköpta radhus.
Javisst tänkte jag utan att ens sett det, det slänger jag upp i garaget. Men när jag hämtade det såg jag att det var ett fint IKEA kök från 2007 och det var ALLDELES för fint för och ha i garaget.

Tvättstugan!? Ja i tvättstugan kan jag slänga upp det!
Men då ska jag bara måla väggarna först.
Ja men då vill jag lägga klinkers först.
Då måste jag byta golvbrunn först...

Det var då jag "råkade slinta" med bilmaskinen och bila upp hela tvättstugegolvet...:wow:

Innan renovering:

[bild]
[bild]
[bild]

När jag "råkade slinta"

[bild]
[bild]

Anledningen till att "slinta" var för att byta alla stammar, men nu fick jag ett giltigt skäl att "slinta"...
Förra ägarens försök till "lagning", tyvärr fanns ingen botten i röret:mad:

[bild]

Stammar bytta, ny placering av golvbrunn. Lejde bort till rör-mockaren jag brukar jobba med.

[bild]

I med "lite" makadam.

[bild]

Fibermatta:

[bild]

EPS-betong.

[bild]
[bild]
[bild]

Flytspacklingen och klinkersläggningen lejde jag bort till en kollega som jag vet gör ett bra jobb.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Putsa o måla väggar och tak.

[bild]
[bild]
[bild]

Nu det roliga, sätta kök!
Fick anpassa högskåpet och göra det lägre pga fönstret.

[bild]

Klart o betalt!
Jaja jag vet, ny blandare är beställt samt lock till högskåpet:)

[bild]
[bild]

Det blev "lite" jobb på kvällar och helger och dyrt! Hade en budget på 6-7000kr när det skulle målas, lägga klinkers och byta brunn. Men när jag "slant" med bil-maskinen blev det 45 000kr.

När vi ändå är igång kan vi lika gärna slå på stort och fixa till torkrummet också.
Här ska det bilas bort golvsockel, slipas bort färg på golvet o rivas bort glasfiberväv.


[bild]
[bild]

Det blev lite putsning här också.

[bild]
[bild]

Målat med en speciell källarfärg som andas, samma som jag använde i tvättstugan.

[bild]

I torkrummet la jag klinkersen själv, då jag inte hade något fall att tänka på:D

[bild]


ÄNTLIGEN KLAR!!!

[bild]

Jaja jag vet, uttaget ska bytas...:p Men det gör jag inte själv, så MIN DEL är färdig! :D

MVH Erik




vad använde du för puts? å slipa du bort den gamla färgen innan, eller putsa du rätt på?

och vad använde du för färg?
 
Redigerat:
  • Gilla
nooy
  • Laddar…
Snälla, citera inte ett inlägg med mängder med bilder!
 
  • Gilla
nooy och 2 till
  • Laddar…
berne88 skrev:
vad använde du för puts? å slipa du bort den gamla färgen innan, eller putsa du rätt på?

och vad använde du för färg?
Tja!
Puts jag använde var weber 224 puts- murbruk C. Jag slipade alla vägar så mycket jag kunde och där jag putsade fanns det ingen färg. Färgen jag använde ALCRO SILIKAT Täckfärg puts & betong.
 
nooy skrev:
Tja!
Puts jag använde var weber 224 puts- murbruk C. Jag slipade alla vägar så mycket jag kunde och där jag putsade fanns det ingen färg. Färgen jag använde ALCRO SILIKAT Täckfärg puts & betong.

Okej, hur var den att jobba med?

Men du puts bara där det behövdes, å inte hela väggar va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.