Tack vare precis detta forum har jag blivit så inspirerad att jag köpt på mig ett komplett larm (DSC PC1864) för att göra själv! Nu har jag sprungit rakt in i ett besvärligt problem och hoppas att någon här haft liknande problem.

Jag hade mycket svårt att fästa larmkabeln (ELQXB 2x2x0.5) i manöverpanelen (RFK5500) hur hårt/löst jag än skruvade. Kabeln bara lossnade. Till slut vek jag tåtarna dubbelt och klämde fast dem så gott det gick.

Till en början gick allt bra. Jag ställde in datum/tid, bytte mastercode, ställde in zonerna (1 och 2) för min testsetup. Min fru blev galen av alla pipen från MAPen men jag kände bara yippie! :cool:

Plötsligt blev det problem.

LCD displayen började att flimmra och delar av texten försvann. Ibland all text, ibland bara texten på rad 2, ibland vissa ord. Knapptryckningar registrerades inte och jag misstänkte att det var glappkontakt någonstans. Jag har nu försökt fästa olika dimensioner på kabel nu men ingen vill fästa ordentligt. Upplever att det glappar även när jag håller MAPen helt stilla så är rädd för problemet kan varamer allvarligt än att kablarna inte fäster 100%.

Har inga problem att fästa kabeln i andra plintar som på styrkortet, i rörelsedeckare eller magneter så detta känns verkligen märkligt.

Har någon erfarenhet av att kopplingsplintarna på RFK55XX / PK55XX är knepiga? Vad kan jag göra för fel? Om det inte är glapp - hur går jag vidare med felsökningen?


DSC_RFK5500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använder denna kabel: http://lasshop.se/presta/sv/partvinnad-kabel-elqxb-50091193.html


Har också noterat att min trafo (http://lasshop.se/presta/sv/transformator-lf-42-17vac-50090735.html)
ger 17.5VAC och inte 16.5VAC som den är uppmärkt med. Kan det påverka och skapa problem?

Enormt tacksam för alla tips och råd!
 
Fick lite mer tid ikväll att laborera. Verkar vara någon form av glapp i kretskortet på MAPen. Lägger jag ett lätt tryck på kretskortet så funkar allting fint. Köpte på alarmsystemstore.com i USA så får höra med dem hur de löser en retur,
 
Det låter som kallödning på kortet, hoppas du får det bytt.

Jag hade inga problem med min RFK5500 och likadan kabel. Jag antar du har koll på de små plåtblecken som jag har förmig sitter i plintarna så du stoppar i kablen på rätt ställe?

Att trafon ger lite för hög spänning spelar ingen roll och det är beroende på vilken last som tas ut tror jag. Hur som helst så reglerar centralkortet ner spänningen till 12v likspänning ändå.
 
Mats - Bra tips! Hade nog varit klokt att ha kollat upp detta innan. Jag provade till slut med en vanlig ethernet cat 5e kabel som jag offrade och den gick mycket bättre att montera. Tycker fortfarande att det var en märklig plint att skruva i. Hade som sagt inga problem att fästa samma kabel i plinten på pc1864-kortet eller i rörelsedeckaren.

mexitegel - Märkligt att du inte hade några problem om du hade samma kabel. Den ville inte alls fästa för mig men cat 5e gick bättre. Förstår inte varför de använda samma typ av plint som på huvudstyrkortet. Tror också att spänningen kommer att sjunka något när jag sen kopplar på batteriet så är inte direkt oroad över det. Jag mätte förvisso upp 13VDC som matningen till MAPen men det ligger inom vad som borde fungera. Kommer att dubbelkolla detta när jag har batteriet på plats.

Angående själva MAPen så skickade jag in en film till alarmsystemstore där jag visade problemet. Fick ett snabbt svar och en RMA-kod. Inte toppen - men jag har viss förståelse att de inte bara skickar iväg en till MAP hursomhelt utan kika på den först. Väldigt irriterande när man laddat hela hösten för detta bygge :) Känner mig snuvad på min tidiga julafton.
 
Säker att du har koll på hur klämskydden funkar?
 
osociala jävel skrev:
Säker att du har koll på hur klämskydden funkar?
Nej. Har jag missat något här? Denna plint är ju byggd på ett sådant sätt att den klämmer fast kabeln istället för att nypa fast. Förstår inte riktigt. Är det inte bara att lossa på skruven för plintarna - föra in kablarna och sedan sakta dra åt så att kablarna kläms fast?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.