Hej forumare!

När man kollar på kaminer så står det 7-9 kW och upp till 140 kvm t.ex.

Huset mitt är 146 kvm fördelat på 1½ plan. Dvs, 80 kvm nere och 66 på ovanvåningen.

Vad är en lagom kamin för mitt ändamål? Ska jag välja en på 9 kW eftersom den beräknas värma 140 kvm eller räcker det med en mindre eftersom vardagsrummet där den ska stå är ca 30 kvm.


Hur resonerar man? Nu behöver vi inte beräkna med isolering osv, utan bara rent spontant hur man resonerar för att få till rätt dimension på kaminen.

Mvh
 
Vad är syftet med kaminen?
Att stå för husets hela uppvärmning?
Vad finns de för andra värmekällor?

Du tänker väl troligen elda en och annan brasa för trivsel och lite "extravärme".
Då tycker jag inte de där specifikationerna är så viktiga.
Och för att få det mysigt i vardagsrummet räcker naturligtvis en mindre kamin.


PS
Om min kamin anger de 6 kW, 4 - 10 kW, 30 - 120 m2.
Och visst kan jag värma upp hela huset, 110 m2,
men då får någon gå eldvakt och fylla på med ved ett par gånger under natten.
Och det var det ingen som ville, så vi kompletterade med en luftvärmepump :)
 
Redigerat:
En kamin är en mycket dålig värmekälla om den ska stå för hela husets värmebehov. Varför? Ja, det går inte att reglera effekten så bra, då blir det mest pyreldande och det är inte bra, vare sig för miljön eller för kaminen och skorstenen. Att brassa på 6kW i ett normalstort hus när det är några plusgrader ute ger rätt snabbt att det blir väldigt varmt, för varmt.

Så för myseldning så är mindre bättre. Ska du komma hem till ett utkylt hus och vill få upp värmen fort så är mera bättre!

Vårt hus är på 130 kvadrat och just nu kan jag göra upp en liten brasa med ett litet ilägg. Då blir det rejält varmt, inte olidligt men varmt, 25 grader i hela huset ungefär. Då utgår jag från 22 grader från början skall tilläggas. Jag har experimentellt kommit fram till att när det är ungefär -18 eller kallare så kan jag elda kontinuerligt utan att huset blir för varmt. Man måste dock elda varsamt annars blir det ändå för varmt. Dessutom måste all annan uppvärmning stängas av. Jag eldade tidig morgon till sen kväll en gång för några år sen när temperaturen var i det häradet. Det är dock rätt ovanligt att det blir så kallt här nån mil sydost från Göteborg.
 
Det är intressant det ni båda skriver. Tanken med kamin vore ju att kunna dra igång en brasa när man känner sig frusen, dvs myseldning och som jag förstår det så borde egentligen inte kaminens effekt spela så stor roll eftersom rummet den står i ändå blir för varmt. Man ska ju kunna vara i rummet också :)
 
Är det en större vits att kanske titta på vattenmantlat? Där blir det väl effektivare att lagra värmen från när det är som varmast i kaminen för senare användning?
 
S
Jag står i begrepp att bygga ett hus med FTX-ventilation. I närheten av kaminen finns ett badrum. Jag tänker installera ett vred för att kunna välja mellan att ta ut-luft från badrummet eller omedelbart över kaminen. När jag eldar suger jag alltså ut en stor del av värmen från vardagsrummet. Den återvinns till ca 80% i värmeväxlaren och fördelas sedan i hela huset med hjälp av in-luften. Givetvis innebär det en förlust av 20% av värmeskillnaden, men man slipper förhoppningsvis problemet med att det blir olidligt varmt i vardagsrummet samtidigt som andra ändan av huset förblir kallt.
 
Det kan också vara en bra ide, jag har redan FTX installerat och faktiskt en toalett precis vägg i vägg med stället där jag funderar på kamin. Finns även vanliga lyftflyttare att använda sig av, fast borde vara smidigare att dra upp värmen i ventilationskanalerna som redan finns till alla rum.
 
STB skrev:
Jag står i begrepp att bygga ett hus med FTX-ventilation. I närheten av kaminen finns ett badrum. Jag tänker installera ett vred för att kunna välja mellan att ta ut-luft från badrummet eller omedelbart över kaminen...
Nja, det låter lite Oppfinnar-Jocke i mina öron.
Frånluften (är det väl du menar) skall nog alltid tas från badrummet.
Jag har svårt att tro att du får en godkänd OVK-besiktning annars.
 
Det är nog ingen tvekan om att det är ett tekniskt bättre system att ha en vattenmantlad kamin och en acktank. Men det är också betydligt mer pengar. En mellanväg kan vara en tung eldstad. En kakelugn till exempel. Vill du bara ha en kamin för att det är trevligt att elda en brasa ibland skulle jag också föreslå en med så låg effekt som du kan hitta.

Luft för att flytta värme mellan rum är inte så effektivt. Det krävs stora flöden för att det skall bli stor effekt.
 
S
KnockOnWood #8:
Ursäkta att jag förklarade otydligt. Tanken är att kaminen skall användas för myseldning med oregelbundna mellanrum, inte för att kontinuerligt bidra med en väsentlig andel av värmen till huset. Ventilen kopplar man om när man börjar elda och kopplar tillbaks när man slutar elda och stänger spjället till kaminen. Därmed tas frånluften nästan alltid från badrummet.

Tanken är alltså att man minskar ett problem med för hög värme samt bidrar med aningen uppvärmning i andra delar. Allt till en minimal kostnad. Jag inbillar mig inte att det gör underverk, men jag hoppas att det ger en bra nytta per krona.
 
Jag vet inte om det är värt besväret att bygga så.
Värmen fördelas ju ändå runt i huset tack vare FTX-en.

Och inte blir det obehagligt hett för att man eldar ett par brasor i ett stort vardagsrum heller!
 
STB skrev:
Jag står i begrepp att bygga ett hus med FTX-ventilation. I närheten av kaminen finns ett badrum. Jag tänker installera ett vred för att kunna välja mellan att ta ut-luft från badrummet eller omedelbart över kaminen. När jag eldar suger jag alltså ut en stor del av värmen från vardagsrummet. Den återvinns till ca 80% i värmeväxlaren och fördelas sedan i hela huset med hjälp av in-luften. Givetvis innebär det en förlust av 20% av värmeskillnaden, men man slipper förhoppningsvis problemet med att det blir olidligt varmt i vardagsrummet samtidigt som andra ändan av huset förblir kallt.
Jag är ledsen, men det där kommer inte fungera. Luft är en så oerhört dålig värmebärare. För att du över huvud taget skall märka någon skillnad så måste du överdimensionera hela FTX systemet något våldsamt.

Det går att räkna på det, men det orkar jag inte nu. Men om du tvivlar så kan jag ställa upp ett räkneexempel!
 
Min kamin står mitt på övre plan i kök/matplatsen på dryg 30 kvm. Vardagsrummet på 25kvm är vägg i vägg via en passage på 120 cm. Sedan är det lite andra rum intill. Det är en HWAM 3420 på 2-7kW. Efter ett utbrunnet ilägg går det bara på lägsta effekt. Jag är glad att jag 1) inte valde större effekt och 2) att jag köpte ett dyrt Danskt mörke som brinner rimligt rent på lägsta effekt. Kolla noga detta innan köp, det du får för pengarna är bättre isolering av brännkammaren och bättre designat förbränningssystem sam i fallet HWAM även termostatspjäll. Termostatspjäll finns även på vissa Aduro som säljs på Bauhaus och är guld värt. Som sagt kolla hur effektivt och rent det brinner på lägsta effekt för det är där du kommer att köra.

Det finns en anledning till att centralvärme blev populärt och det är att det ger jämnare värme och drar mindre energi. Lägg inte för mycket pengar på kamin men som reserv om man kan drabbas av strömavbrott är det ju bra. Plus att det är mysigt. Men som huvudvärmekälla är bergvärme eller pellets en bättre investering.

KoW och vectrex summerar det rätt så bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.