Har precis kommit så långt med husbygget att vi fått in bygglovsansökan på vårt LB-hus jordugglan, men nu måste vi ju börja fatta en del beslut... :surprised: ;)
Finns det några andra aspekter på val av taktegel (svart eller rött) än de rent estetiska? Tar tacksamt emot tankar och ideér!
 
Hade nog försökt få bygglov på riktiga lertegelpannor istället, hur mycket snyggare som helst och sölar dessutom inte ner rännorna heller.
 
pappskallen skrev:
Hade nog försökt få bygglov på riktiga lertegelpannor istället, hur mycket snyggare som helst och sölar dessutom inte ner rännorna heller.
Ja precis, många verkar ju ändå vilja byta bort betongen efter ca 20 år bara för dom är så trötta på det skabbiga utseendet.
 
Tack för synpunkter, som ni märker har jag lite dålig koll, skall undersöka vad det är jag egentligen menar... :)
 
Nu blir väl inte ytbehandlade betongpannor lika trista som många av de gamla man idag ser på 70-tals hus - men visst är det snyggt med tegelpannor. Vi hade det på förra huset, men de var extremt ömtåliga (1-kupigt Vittinge) och gick lätt sönder, var svåra att ersätta då vi inte hade vanlig tegelröd färg och sedan är det ju rätt stor skillnad i pengar om du räknar på vanlig Benderpanna och en tegelpanna på ett helt tak - har du kollat? Dock går det ju alltid att ersätta ett betongtak med tegel i framtiden, men ofta inte tvärt om eftersom en takkonstruktion som är gjord för tegel inte är beräknad att hålla uppe samma vikt som om det vore betongpannor. Idag är dock alla hus räknade för betongpannor så det bör inte vara något problem - men skall kollas!
 
Bytte hela taket till svart glacerat taktegel, det kostar en liten slant extra men den stora utgiften var arbete och plåt.
 
Tegelpannor brukar ju dra åt sig mer fukt än vad betongpannor gör så i blött tillstånd blir viktskillnaden i praktiken liten mellan de två takpannetyperna. Men visst, är taket dimensionerat på marginalen så bör man ju se upp med att byta.

 
Om du väljer ytbehandlade betongpannor (och har icke försumbar taklutning) så bör du fundera över snörasskydd åtminstonde över ingångar och altaner. Se mitt inlägg "snörasskydd".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.