Moving
Jämfört med radion startar TVn väldigt långsamt, trots all modern teknik. Finns det snabb-startare?
 
Min nya Samsung UE55H8005XXE startar på 2 sek... står det.
ca 2 - 3 sek innan TV bild via digitalbox!

Duger tycker jag!
 
Apparater med LED-skärmar (nästan alla idag) borde starta snabbt. Traditionella LCD och plasma är långsamma.

Sedan gäller det att inte stänga av digitalboxen, dom tar ju evigheter att kallstarta.
 
Det är inte skärmstarten som begränsar på moderna tv-apparater utan att det sitter en liten dator i som måste starta upp.
 
Tvmodeller med "smart" funktioner tar längre tid att starta.
Minidatorn i dem skall boota operativet, sedan kollar de ibland efter uppdateringar för programvara, om du har inspelningsbar hårddisk tillkopplad, syncar med camodulen/programkortet, söker efter ädringar i kanalerna etc etc

Många av smarttvmodellerna har ett alternativ för snabbstart, detta är inaktiverat som default för att få bra värden på energimätningarna.
De drar mer ström i stanadbymed detta aktiverat men startar snabbare, kan liknas med viloläget på en dator.
 
f91jsw skrev:
Det är inte skärmstarten som begränsar på moderna tv-apparater utan att det sitter en liten dator i som måste starta upp.
Självklart skall man inte kallstarta utan använda stand-by funktionen.
 
mycke_nu skrev:
Självklart skall man inte kallstarta utan använda stand-by funktionen.
Det gäller även vid standby. Det tar oftast 2-5 sekunder att starta från standby.
 
Ja, 2-5 sekunder är väl helt OK. :)
 
Jovisst är det OK, men själva skärmen tänder på bråkdelen av en sekund om det är LED.
 
Jo, jag tror jag läste det i Fasta Tillståndets Fysik. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.