Mina tankar har gått från att bygga en helt egen arbetsbänk till att bara köra med Festools MFT 3 men nu blir det en hybrid: En MFT-plattform med förlängning, större arbetsytor och förvaring. Ville bara dela med mig av arbetet så skrik gärna till om ni har tips eller ser några byggmissar.
Ramen så här långt är ihopskruvad mha Kregs största Pocket hole-skruvar (HD-jiggen) och den känns riktigt stum och stabil. Jag kör med limfog i furu dvs inte det hårdaste och stabilaste men kompenserar å andra sidan med 90mm i pelarna och 58mm i alla andra delar.

Fördelar:
Betydligt stabilare än MFTn med standardbenen.
96x77cm i extra arbetsyta där alla ytor är i linje
MFTn går att dra ut och använda ena benparet för att förlänga hela ytan till ca 3m.
Förvaring mellan arbetsytorna, förvaring under MFTn samt förvaring under extra arbetsytan.

Ritningen (den revideras hela tiden allt eftersom jag bygger)
Ritning.png

Ramen
bild 1.JPG.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ena benet
bild 4.JPG.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kommande moment:
Bygga färdigt ramen under lila arbetsbänken.
Bygga "lådan" för Festool-hyllorna SYS-AZ, som ska sitta under lilla arbetsbänken, samt fästa beslagen mha 32-hålssystemet.
Bygga en grund låda högst upp som kan öppnas från två håll.
Skruva fast "lådan" under lilla arbetsbänken.
Fästa alla arbetsytor.
Montera småjox som skenhållare och lite annat smått och gott.
 
Det "största felet" jag ser är avsaknaden av sågspån. Sådär rent har aldrig jag det när jag bygger något. ;)
Ser stabilt och bra ut annars. Jag följer med stort intresse då jag själv måste få lite bättre ordning i verkstaden. Nu står det grejer på golvet överallt då jag inte har några skåp eller hyllor alls. (Det finns en liten liten hylla med två små hyllplan. Men de kunde jag nästan lika gärna vara utan.)
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
-RB- skrev:
Det "största felet" jag ser är avsaknaden av sågspån. Sådär rent har aldrig jag det när jag bygger något. ;)
Jo haha! det blir så då man bygger någon timme här och någon timme där. Då passar jag på att städa undan varje gång.
 
  • Gilla
Putte G...
  • Laddar…
Blir det tillräckligt stabilt med pocket hole skruvarna?
 
M.Kristensen skrev:
Blir det tillräckligt stabilt med pocket hole skruvarna?
Vi får se i det långa loppet. Just nu känns det enormt stabilt. Jag har dragit de största skruvarna som finns och 3 i varje infästning vilket inte syns på bilderna. Hade lust att köra med lös spont ala Domino men dels har jag ingen Domino (ännu) så det blev svårt att handjaga spår med fräsen och sen märkte jag att det blev väldigt stumt med de skruvarna jag drog i så jag kände att det kunde bli overkill.
 
Nu är undre hyllan och övre skivan på plats. Nu står MFTn stadigare än någonsin.

SkivaKlar1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SkivaKlar2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Östervallingen och 1 till
  • Laddar…
Jag bara måste fråga vad det är för typ av golv i där du håller på, ser ut som klinkers men jag tror inte att det är det eller?
 
parkway skrev:
Jag bara måste fråga vad det är för typ av golv i där du håller på, ser ut som klinkers men jag tror inte att det är det eller?
Instämmer med frågan, eller har du glömt foga? :)
 
  • Gilla
Andormälv
  • Laddar…
Ser ut som ett Bergogolv, alltså plattor som man snäpper ihop.

Tjusigt bygge DarrenB!
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
bygga_bo skrev:
Ser ut som ett Bergogolv, alltså plattor som man snäpper ihop.

Tjusigt bygge DarrenB!
Tackar!

Det är klickgolv i plast från Hornbach. Bergo har jag för mig. Dyrt men lätt att lägga. Tyvärr är skarvarna inte optimala då det kommer att samlas mycket skit där i längden. Får hoppas att dammsugaren tar det mesta.
 
Snyggt bygge och fint golv och välstädat! :)

Kommer följas!
Keep it up! :)
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Här ska lådorna monteras och extra arbetsyta.
Lådplattform.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser bra ut! Dock kan jag tänka att när du arbetat ett tag på bänken kommer skruvarna att ge med sig lite. Det kan kanske avhjälpas genom att komplettera med skivor som bakstycket och på sidorna. En 6 mm kryssfaner gör nog susen i så fall.
 
leonart skrev:
Det ser bra ut! Dock kan jag tänka att när du arbetat ett tag på bänken kommer skruvarna att ge med sig lite. Det kan kanske avhjälpas genom att komplettera med skivor som bakstycket och på sidorna. En 6 mm kryssfaner gör nog susen i så fall.
Har också tänkt på det. Ska dels komplettera med en "box" för förvaring som kommer att stabilisera upp ramen lite och i värsta fall när bänken börjar wobbla får jag komplettera med extra stag och vinkelstål. Med tanke på att jag inte ska ha den som hyvelbänk så tror jag att det kommer att ta ett tag innan den börjar bli instabil.
 
Jahapp nu börjar bitarna falla på plats och lådförvaringen är klar och på plats. Nu återstår bara att förankra den till ramen. Jag ska bygga en topplåda lite senare som man kan öppna från båda hållen där man kan ha verktyg, skruv mm.

Festoollådor1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Festoollåder2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.