Har börjat fundera på att flytta mina avfallstunnor, men kommer inte på någon snygg lösning.

Såhär ser framsidan ut idag
tomt.jpg

Vill ogärna pynta med mina tunnor ut mot gatan, då det dels ser för tradigt ut och sommarmånaderna kan det lukta mycket och störa grannar och folk som går förbi, samtidigt hade det varit skönt att ha dom vid gatan då man slipper asa dom fram och tillbaka vid tömning (vilket man ibland också glömmer :rolleyes:).
Det gäller kompost och restavfall, trädgårdsavfallstunnan står på baksidan, häcken går tyvärr inte att flytta på.

Ge mig tips och bilder på snygga lösningar :)

Svårplacerad tråd, har jag lagt den fel så flytta gärna.
 
Redigerat:
Kolla upp vad det kostar att låta sophämtarna dra tunnan istället.
Fem meter dragväg brukar inte kosta många kronor och då får du mer flexibilitet i placeringen
 
I
Kan du inte klippa hål i häcken så du kan få in dem i den? Det gjorde jag med trädgårdstunnan, eller rättare sagt det blev ett hål på ett ställe som jag fyllde med tunnan. men det blev bra, faktiskt.(y)
 
ion skrev:
Kan du inte klippa hål i häcken så du kan få in dem i den? Det gjorde jag med trädgårdstunnan, eller rättare sagt det blev ett hål på ett ställe som jag fyllde med tunnan. men det blev bra, faktiskt.(y)
Häck är väl fel ord, snarare tre mindre träd/buskar, och dom ska finnas kvar så den lösningen funkar tyvärr inte :confused:
 
Poxeman skrev:
Kolla upp vad det kostar att låta sophämtarna dra tunnan istället.
Fem meter dragväg brukar inte kosta många kronor och då får du mer flexibilitet i placeringen
Ja jo, men känns onödigt.
 
Sätt dem vid gatan vid häcken, och sätt upp några fler buskar så att du slipper se tunnorna själv. Lukten hade jag inte brytt mig om, det är väl bättre att de som passerar huset får känna på stanken tillfälligt än att den kryper in i huset.
 
AnneFi
Poxeman skrev:
Kolla upp vad det kostar att låta sophämtarna dra tunnan istället.
Fem meter dragväg brukar inte kosta många kronor och då får du mer flexibilitet i placeringen
Om det går, vi har inte ens alternativet.
 
pelpet skrev:
Sätt dem vid gatan vid häcken, och sätt upp några fler buskar så att du slipper se tunnorna själv. Lukten hade jag inte brytt mig om, det är väl bättre att de som passerar huset får känna på stanken tillfälligt än att den kryper in i huset.
Men dom syns ju fortfarande från vägen, varendaste gång man kommer hem och åker iväg.
 
M
Det är komposterbart som luktar. Vanligt restavfall brukar inte lukta.

Själv har vi bara en tunna, restavfall, och kör resten i avfallskvarnen. Haft den i 5 år nu, helt utan minsta problem.

start_insink.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
I
miksil skrev:
Det är komposterbart som luktar. Vanligt restavfall brukar inte lukta.

Själv har vi bara en tunna, restavfall, och kör resten i avfallskvarnen. Haft den i 5 år nu, helt utan minsta problem.

[bild]
Avfallskvarn har jag länge undrat varför man inte har. Kan det vara något med avloppet?
Det hade ju varit billigare i längden om man kunde skippa en tunna. Vi måste ha tunnan, men den kunde man kanske ha till annat, det är ju inget krav att den ska tömmas vid varje tillfälle. Men då blir det inte billigare.:confused:
 
M
Jag fick tillstånd av kommunen, och de räknar då de som att jag sorterar mitt avfall precis som om jag hade haft en komposttunna (och får då samma pris). Men det skiljer kanske mellan olika kommuner.
 
ion skrev:
Avfallskvarn har jag länge undrat varför man inte har. Kan det vara något med avloppet?
Ja, det har med avloppet att göra. Det finns kommuner som tillåter avfallskvarnar i vissa delar men inte i andra delar, allt sägs bero på avloppets kapacitet.
 
Det har både med kapacitet och lutning på ledningsnätet och på hur mycket skräp reningsverket klarar att ta imot. Stockholm har tagit bort avgift och anmälningsplikt på avfallskvarnar för att man vill ah mer avfall till reningsverket så att man kan producera mer biogas till bussarna. win-win
Kolla om det är ok med med din kommun att sätta in.

Kolla på sophämtnings räkningen. Där jag bode förut ingick hämtning ett visst antal meter.

Annars är mitt alternativ att göra en inbuktning i staketet som ger en plats ut mot gatan där tunnorna ska stå. Tycker du att de är fula går de ju alltid att måla i samma färg som staketet eller dekorera på andra sätt :) http://www.jula.se/catalog/tradgard...ation/tradgardsprydnader/klistermarke-761018/

Vad är värst att någon eventuellt stör sig på dem eller att du ska släpa ut dem vid varje tömning?
 
Förutom kapacitet och lutning spelar avståndet till reningsverket in. Min kommun förbjuder avfallskvarnar eftersom det är flera mil till reningsverket så att avfallet börjar avge rötgaser långt innan, vilket visst ska vara ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.