G
Friggeboden är överlägsen Attefallshuset. För stor, för hög, för krånglig... och fejd med grannen nästan utlovas för den som bygger. (oavsett placering)

Birgit Friggebo(d) framstår som ett geni jämfört med Stefan Attefall. Ingen har rört till byggreglerna som han. Aldrig mer kristdemokraterna.
 
G
Ingen har tidigare gett oss villaägare mer frihet än attefall
 
Jag har förstått att kommunerna och Lantmäteriet uppmärksammat ett par nya problem med Attefallskomplementbostadshusen (fint och krångligt ord det där!)

1. Eftersom de inte kräver bygglov, finns det inget krav på lägeskontroll, dvs kommunerna har ingen koll på var husen ligger. Låt säga att herr A bygger ett komplementbostadshus på sin tomt, och har fått medgivande av sin granne B att bygga 1 m från gräns. Inget krav på lägeskontroll gör att kommunens bygglovshandläggare inte har en chans att se byggnaden på sina kartor.
Något år senare vill granne B bygga ett eget komplementbostadshus (eller egentligen vilken sorts byggnad som helst), på sin tomt, 4,5 m från gräns till herr A. Ett helt vanligt ärende alltså. Men eftersom kommunens bygglovshandläggare inte vet att det står en Attefallare 1 m från gränsen, så missar man att ställa extra krav på brandsäkerhetsklassningen av väggar och fönster, som egentligen BORDE ställas pga det korta avståndet mellan byggnaderna.

2. Om man uppför ett komplementbostadshus för att hyra ut, så är det högst troligt att den som bor där vill få post dit eller kunna skriva sig på adressen. Men för att en sätta en adress på en byggnad, måste det finnas en byggnad att koppla adressen till. Ingen byggnad i kartdatabasen = problem med detta.
 
Man skulle helt enkelt ha gjort Attefallshusen till stora friggebodar och skippat lovprövningen helt. Då hade man dessutom begränsat kommunernas möjlighet att vara inne och peta.
 
@pelpet: +1

Helt riktigt!!!
 
Jag slår verkligen ett slag för attefallshuset. Inte nog med att det faktiskt är stort nog att bo i så frångår det dessutom detaljplan vilket innebär att om jag redan har nyttjat maximal byggarea på sin fastighet kan man ändå ställa upp ett attefallshus. Komplettera fritidshuset med en attefallare. Kombinera attefallshuset med en närliggande friggebod och en snygg terass som knyter ihop dessa och vips har man 40 kvm plus ev sovloft. Lägg dessutom till en eller ett par pergolas mm. Kanon för yngre att få ett enskilt boende eller att få ha gamla mamma/pappa i närheten på åldern´s höst. Hyr ut och räkna hem investeringen under en förhållandevis kort tid osv.

Visst finns det alltid utrymme för grannfejd men att fokusera på detta och lyfta detta till ett akut problem är löjligt.

http://www.attefalls.se/?page_id=468
 
G
Problemet med Attefallshus är att byggnationen står utanför byggnadsnämndernas kontroll. Lagstiftningen är tvingande. En privat byggherre kan därmed ställa till med maximal oreda med sitt bygge.

Problemet beskrivs perfekt av Nick madden. Bygg på bara...!

Utöver detaljplan Attefallshus, Friggebod, pool, pergola, altaner. Har jag glömt något? Tänk om alla gjorde så..

Dessa hus kommer aldrig att lösa bostadsbristen. i praktiken så gäller nästan alla ansökningar garage/föråd, uterum samt utbyggnad framför ytterdörren. Alla begriper ju att det är bostadsbrist i storstäderna som driver upp fastighetspriserna och som inom ett halvår kommer att tvinga alla fastighetsägare att amortera kraftigt. Antagligen så kommer man att återinföra fastighetsskatten också för att minska risk för utökad lånebubbla.Tänk vad en liten (höger) kristdemokrat kan ställa till det!
Att Alliansen dessutom tömde svenska folket på inbetald skatt som skall gå till sjukvård, åldringsvård och offentlig verksamhet är ju dessutom symtomatiskt.
 
Samma argumentation som inför friggebodarna. Det kommer att bli kaos, förslumning, förstörda miljöer, grannbråk etc.

Sen visade det sig att husägare generellt är ansvarstagande och faktiskt inte kan hantera sin bostad.

Jag kan sätta en förgylld spårskruv på att det kommer att bli samma sak med attefallarna.
 
G
@gäst, man ska naturligtvis utgå från att alla ska förstöra sin egna fastighet med kaos (är ironisk)... Håller med Nick Madden, de nya attefallshusreglerna är bra. Önskar att kommuner kan enas om en gemensam prissättning för bygganmälan då den varierar kraftigt landet över...
 
G
Detta är ännu en höger lyxlag. Det kostar bortåt en miljon att bygga en iredd Attefallskomplementbostadshus. Ref byggahus.se

Vem vill föresten placera farmor och farfar i 25 kvadratmeter på bakgården?

Det märks tydligt att regeringskansliet saknade kunskap, och man struntade i remissinstanserna. Det var en aning bråttom.

Till våren 2015 kommer försäljningen att öka en aning, men aldrig till den nivå som kristdemokraterna inbillar sig.

Det här är en problemlag som faktiskt är fullt möjlig att ytterligare försämra. Vänta bara. Det är fullt möjligt att försämra lagstiftningen ytterligare. Tänk vad många kapitalstarka miljonärer som blir glada då!
 
G
Jag skulle definitivt vilja ha mamma/pappa nära mig istället för att sätta dom på ett äldreboende (under förutsättning att deras hälsa är bra). Vad är felet med det? Man kan köpa attefallshus för under 100.000 kr och gör man jobbet själv kommer man billigt undan. Det finns många sossar som tycker detta är bra också, jag är en sosse!
 
Attefallshus är en bra idé, den är bara inte färdigtänkt. Det borde vara uppenbart för alla att det finns ett samhällsbehov av att veta var attefallshusen ligger; för brandskydd, adressättning, folkbokföring, post, taxi, färdtjänst, räddningstjänst, VA-dimensionering osv, osv.
 
gäst skrev:
...Att Alliansen dessutom tömde svenska folket på inbetald skatt som skall gå till sjukvård, åldringsvård och offentlig verksamhet är ju dessutom symtomatiskt...
Tvärtom den nya regeringen kom till ett dukat bord!

"...Kanske har ni inte hunnit läsa rapporten från Sveriges Kommuner och Landsting, som bekräftar att välfärden aldrig haft så stora resurser som i dag..."
http://na.se/asikt/debatt/1.2692840-stefan-lofven-bordet-ar-dukat-forvalta-det-val-
 
Redigerat:
gäst skrev:
...Problemet beskrivs perfekt av Nick madden. Bygg på bara...!

Utöver detaljplan Attefallshus, Friggebod, pool, pergola, altaner. Har jag glömt något? Tänk om alla gjorde så..
Jag ser inte problemet, jag ser bara möjligheter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.