Hallå!

Ska slutbesiktiga huset som jag byggt i lösvirke.
Och för att kunna få slutbeviset så måste jag lämna in en energiberäkning på huset!
Någon som har en sådan och som skulle vilja maila den till mig?
K-värden och annat kan jag ordna ,men jag skulle vilja se vad som ingår och upplägget på den.
Krav även på värme isolering egenkontroll!?!Någon som vet vad detta är!
Hoppas det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig!
Tack på förhand!

Mange
::)
 
Hemmakatten
Suck, hjälp, stön....
Lider med dig.
En energiberäkning i efterhand kan ju inte bli annat än vad den är. Konstig kommun som inte i förhand berättade vilka krav och normer de har.
Hoppas att du får goda svar (är tyvärr inte tillräckligt kunnig för att hjälpa dig).
De svar du får borde du kunna omvandla (det finns alltid ett tolkningsutrymme!!) till för kommunen godkända värden.

Men som sagt, ta reda på kommunens krav innan!
Lycka till!! :D
 
Det är något du kan lägga över på KA'n (såvida du har en) ... nåt för en KA att bita i - bör ingå i KA's baskostnad ;)
 
Normalt så skall energibalansberäkning göras innan bygget startar, oftast redovisar man beräkningarna till bygganmälan.

Det är BBR som sätter reglerna för hur beräkningen skall utföras och normen som skall uppfyllas.

Lite märkligt att du fått börja bygga utan att redovisa beräkningarna, om du nu skall göra beräkningarna efteråt så är det bara att hoppas att huset uppfyller BBR så att bygglovet är gilltigt.

Bästa sättet att göra beräkningarna är med bräkningsprogram som tex ENORM
http://www.equa.se/enorm/Enorm 2004(sv).pdf

Eller VIP+
http://www.sundahusradgivning.se/vip_beskrivning.htm

Har du inte kunskap att beräkna detta själv eller tillgång till beräkningsprogrammen så tycker jag att du skall vända dig till en VVS- eller byggkonsult som kan hjälpa till med detta.

/Patrik
 
yonna skrev:
Det är något du kan lägga över på KA'n (såvida du har en) ... nåt för en KA att bita i - bör ingå i KA's baskostnad  ;)
Håller inte med!
Detta är något som konstruktören oftast gör.
Alternativt kan man få den utförd av den som räknar på uppvärmningssystemet. (IVT har bla. denna tjänst)
 
Mange72 skrev:
Ska slutbesiktiga huset som jag byggt i lösvirke.
Och för att kunna få slutbeviset så måste jag lämna in en energiberäkning på huset!
Någon som har en sådan och som skulle vilja maila den till mig?
K-värden och annat kan jag ordna ,men jag skulle vilja se vad som ingår och upplägget på den.
Att göra denna beräkning själv är inte helt lätt.
Proffsen använder beräkningsprogram för detta (ENORM är ett sådant program)
Råder dig att ta hjälp till detta av din konstruktör eller vvs-konstruktören.

Mange72 skrev:
Krav även på värme isolering egenkontroll!?!Någon som vet vad detta är!
Hoppas det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig!
Tack på förhand!
Det borde räcka att du på ett papper intygar att du sett till att isolera lika mycket som redovisats på dina handlingar. Har du lösull bör du göra några kontrollmätningar att det fluffats upp till rätt volym. Skriv under och lämna in.


Konstigt att kommunen kräver dig på detta nu. Det borde framgått av kontrollplanen vad som skulle lämnas in vid färdigställandet och det borde vara din KA som begär in handlingarna, inte kommunen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.