Hej,
jag kommer från tyskland, men jag bor nu sedan 4år här i Västerbotten.
Jag har köpt 2010 en Gullringshus (Byggår 1982) med 150m2
och vattenburen värmesystem med 15kw el-panna.

Jag funderar på de kommande två åren för att byta till en vedpanna.
Vi har idag el pannan bara igång om temperaturen är undra -25grader,
annars vi eldar med Oskar? kamin och en luftvärmepump(för övre delen).

Jag är lite osäker på den nödvändiga storleken på vedpanna/acctankar.
Förutom huset är sällan också ett garage med uppvärms.
Med: http://www.ebay.de/itm/171511464598?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649 eller liknande.
(ursäkt, jag vet inte det svenska begrepp.)

Men utan garage bör det normalt vara tillräckligt för att värma upp 2 gånger per dag.
vi är 4 personer.
jag hoppas att ni kan läsa min svenska.:confused:
 
Vad får du för pris på veden? Västerbottningar är kända för att vara "gnidiga".

Är det sandjord eller liknande så det inte går att borra för bergvärme?

Men helt riktigt är ju elpanna ingenting att fortsätta med.
 
I Västebotten är det mycket skog och relativt långa körvägar till industrin, så köpa långved av björk för massapriset dvs 10-15 öre/kWh är inget problem. mer gnidiga än andra tror jag icke de är.

Men en rationell effektiv vedanläggning kräver plats, logistik och tid. Jobbar man mycket bortrest är det inte opimalt.

Dock gäller att oavsett om man väljer vp eller annan värmekälla att läsa på noga så man får en välanpassad effektiv anläggning på en gång. Lära sig hur det fungerar helt enkelt.
 
En bergvärmeanläggning ökar värdet på huset med nästan lika mycket som installationen kostar, generellt sett. En komplett vårdanläggning, som kostar lika mycket som bergvärme, ökar inte husets värde särskilt mycket.

Hur ser det bakomliggande resonemanget för ved ut?
 
@johanpelle
Jag har liten egen skog,
ÅF Bergvärmpumpar inte intresserad sälja den, jag tror, "dom kommer inte ute till skogen".
med en vedpanna jag kan hjälpa mig själv, vid en Värmepumpe inte. I montering och underhåll.
@Jannez,
ja, jag tror det ingen problem köpa till långved.
Plats ja har i ett uthus?. andra byggnad nära huset.
"En modern tysk vedpanna"
:eek: kostar bara hälften från huspris...
nej, om jag byta till en vedpanna ,jag vill har enkel teknik, utan mycket dator eller liknande.
@pelpet,
jag tror inte här, i det område, mitt i skogen. Och jag tror inte, en vedpanna kostar so mycket som bergvärme.
"Hur ser det bakomliggande resonemanget för ved ut?"
Vi har
egen skog,
vedmaskiner,(också Traktor .....)
gör sedan 2010 varje år 25-35kubik ved.
idag värmer med brasan?.(Oskar kamin) - tyvärr idag jag har för mycket tid för eldning.:confused:
 
Hade du tänkt installera vedpannan och ackumulatortankarna i uthuset? Hur tänker du förvara veden och hur blir din hantering? Att bära ved dagligen i korgar eller små skottkärror är ingen långsiktig lösning.

Ved ska eldas i moderna lätthanterliga vedpannor. De senaste har lambdastyrning av luftspjällen, spaksotning av rökgastuberna och tändluckor för enkel uppstart med fulla inlägg. De billigaste pannorna i det segmantet är bla Effecta lambda eller CTC V40. Dock saknar de tändlucka. En ännu enklare men ganska bra panna är Baxi solo Inova.

Bor man i ett villaområde eller om man inte har plats för logistiken så kan nog en värmepump (berg-/jord) vara ett väl så bra alternativ. Den sköter sig själv efter installationen och du slipper bry dig eller smutsa ner kostymen med sot och vedhantering. (y)

Vad du än väljer kan bara du själv avgöra. Vad passar dig, din familj och er livssituation? Läs några av alla trådar som finns på forumet. Även på värmepumpsförumet.

Jag själv valde en Österrikisk vedpanna och ångrar inte en sekund. Andra i byn har lagt ner jordvärme och skulle aldrig kunna tänka sig vedeldning. Man är olika och har olika förutsättningar helt enkelt.

Ett annat enkelt sätt om man vill undvika dyra värmesystem är ju att försöka hitta en bättre begagnad pelletspanna.
 
Redigerat:
Egen skog och maskinpark på plats är ju ett väldigt bra argument för vedeldning. Men har du räknat på totalkostnaden för ett vedsystem? Vad blir totalen när man summerar panna + acktankar + laddomat och kopplingar + pannrum + skorsten + installation? Jag är rädd att kostnaden inte skiljer sig särskilt mycket från bergvärme. Om ni har mycket mark och tillgång till grävare så skulle ni kunna gräva ner markvärmeslang själva. Då kan ni nog komma undan en bra bit under 100000 för en värmepumpsanläggning.

Sen förstod jag inte det sista. Tar eldningen för mycket tid? Isåfall så är det väl ett väldigt bra argument för värmepump.

Annars tycker jag att ert nuvarande värmesystem verkar bra för ett hus i skogen som kanske inte är så högt värderat. Luft/luft + vedkamin + el är ett enkelt och kostnadseffektivt system.
 
Hej,
"Annars tycker jag att ert nuvarande värmesystem verkar bra för ett hus i skogen som kanske inte är så högt värderat. Luft/luft + vedkamin + el är ett enkelt och kostnadseffektivt system."
Vedkamin jag måste elda alla 1-2tim,(omögligt om ja hitta en jobb)
Luftvärmpumpar måste bort, idag det är en allrum,
men vi vill bygga om till större barnrum. (och det bara för övre plan).
Elpannan är byggår 1982, har oftas fel på tidur och kostar i varje månad i vintern 4000kr -4500kr el-räkning, och på sommarn dålig varmvattentemperaturen.(och inte tillräcklig varmvatten).
det är inte bra värmesystemet för mig.

"Sen förstod jag inte det sista. Tar eldningen för mycket tid? Isåfall så är det väl ett väldigt bra argument för värmepump."
Eldning Vedkaminen tar för mycket tid, varje 1-2tim...därför jag jag vill har en vedpanna med akktankar,

Markvärmeslang är dåligt, mycket stora sten i marken, redan problemet med sönderfryst gräsmattan, och jag vet i tyskland finns också stora liknande problemet. vedpannan, till exempel:
http://www.ebay.de/itm/371095941667?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649
http://www.ebay.de/itm/321054056919?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649
över 70.000kr jag kommer inte.
Och , vi har oftas mitt in vintern strömavbrott (också heldagen), det jag kan klarar lättare med Vedanläggning, värmepumpen ställa hög krav på stromaggregaten.och till sist, om här vill ingen sälja en värmepumpanläggning, jag kan inte hjälpa. om en skriver: jag kommer på ........, och den kommer inte.., vad är, om jag har mitt i vinter problemet? Nej, Nej, så jag vill det inte.
Nästaproblemet är uppvärmning på garaget, jag har idag bara skorsten mitt i rummet, dålig, en varmluftspanna bli alltid i vägen, så jag maste köpa också skorsten på uthuset. (eller uppvärma bara med el..)

"Att bära ved dagligen i korgar eller små skottkärror är ingen långsiktig lösning."
Vedlagret är bra 2m bredvid dörren till "framtidens" pannrummet. och jag bära idag också vedkorgar till vedkamin.
(och mycket fuktighet (snö) på trägolv, och mycket smuts:confused:)

"Vad du än väljer kan bara du själv avgöra. Vad passar dig, din familj och er livssituation? Läs några av alla trådar som finns på forumet. Även på värmepumpsförumet."

ja, min ursprungliga fråga var bara "Jag är lite osäker på den nödvändiga storleken på vedpanna/acctankar."
15kw elpanna är 20kw, 30 kw, 45kw vedpannan lämpligt om jag vill, på en vanlig -20grader kallt vinter bara eldar 2 gånger per dygn? och vilken storleken på acctankar är lämpligt?

inte "bättre köpa värmepumpen?" eller "Alternativ till vedpanna?";)

"
Bor man i ett villaområde eller om man inte har plats för logistiken så kan nog en värmepump (berg-/jord) vara ett väl så bra alternativ."
Jag bor mitt i skogen, min enda granne gör sopeldning i trädgården, jag har ingen rökproblem.;)

"Ved ska eldas i moderna lätthanterliga vedpannor. De senaste har lambdastyrning av luftspjällen, spaksotning av rökgastuberna och tändluckor för enkel uppstart med fulla inlägg. De billigaste pannorna i det segmantet är bla Effecta lambda eller CTC V40. Dock saknar de tändlucka. En ännu enklare men ganska bra panna är Baxi solo Inova."

vaför köpa Mercedes eller Audi, om man kan kör också bra med Dacia?
 
Lycka till.. Men som jag skrev, läs lite trådar på forumet. Speciellt om Viadrus eftersom den pannan verkar vara ett alternativ för dig.

Då det gäller vedpanna så titta vilken storlek det är på vedmagasinet, inte vilken toppeffekt det är. Så sätt in en stor ackumulatortank. Så stor du får plats med hänsyn av din budget. Sedan dividerar du ackumulatorvolymen med 18 då du ska beställa vedpanna.

Exempel: Om ackumulatorvolymen är 3000 liter bör vedpannans vedmagasin vara ca 3000/18 = 166 liter.
 
Redigerat:
Hej,
Ekonomi är gissningsvis huvudorsaken till att folk vedeldar.
Om du bara går ut och beställer en hel anläggning från närmaste installatör räcker det förmodligen inte med 100.000 som någon nämnde. Det blir lång pay-off tid och knappast värt allt arbete även om du har veden "gratis". Köper du begagnat kan du i princip få samma sak för några tusenlappar. Det senare behöver inte vara så mycket sämre. En begagnad panna kan mycket väl bli bättre än många nya med en del ombyggnad / modernisering och till det krävs en del kunskap och intresse förutom tid.

Vi bor i ett 200 kvm, inte alltför välisolerat hus och har en 30kW (teoretiskt värde) panna med omvänd förbränning kopplad till 2 x 500 liter tankar. Pannan hade från början on-off-styrd fläkt på tilluften och ingen keramik. Numera är förbränningsrummet/ inklätt med keramik (egen design) och fläkten varvtalsstyrd (ebay.de + några hundralappar). Den tar 60cm ved. Tankarna tar 2½ - 4 timmar att värma 35-90C beroende på hur mycket huset behöver under tiden.

20 års erfarenhet av vår, under åren moderniserade anläggning är:
1. Vedeldning kräver intresse, tid och kunskap. Att förstå förbränningsprocessen är ett stort plus. Har du inte läst en massa termodynamik så kan tid + Google hjälpa.
2. Om anläggningen inte är avancerad/automatiserad måste du hålla uppsikt över eldningsförloppet. Ett tips är att sätta in bra temperaturövervakning med display i bostaden. (sök på http://www.ebay.de/sch/Automation-Antrieb-Steuerung-/36800/i.html)
2. Underdimensionera inte tankarna. I vårt fall borde de varit dubbelt så stora, gärna större för att slippa mer än en brasa/per dygn när det är kallt. Pannverkningsgraden är absolut sämst i början och slutet av en brasa.
3. Efter ombyggnationerna fungerar pannan förbränningsmässigt förträffligt. Med bra ved ingen synlig rök och bara svag lukt. Däremot har det varit svårt att få rostern som veden ligger på att hålla eftersom den blir väldigt varm med den omvända förbränningen. Nånting att tänka på när du väljer förbränngsprincip.
4. Logistiken med veden är jätteviktig dels för lätthanterlighet men även för bra förbränning.
5. Vedutrymmet i pannan bör vara ganska stort och lätt tillgängligt (typ öppna hela gaveln)
6. Märkeffekten 30kW kan vi komma upp i momentant men knappast som medeleffekt under en brasa. Så underdimensionera inte.
7. Undvik pannor med dyra och dåliga keramikinsatser. Att köpa eldfast tegel och bygga din egen keramik är ganska billigt, att köpa specialbygda keramikinsatser som inte håller sä länge kan bli väldigt dyrt
8. Sotning och askhantering måste vara genomtänkt. Här skiljer det sig kraftigt mellan olika pannor. En väl underhållen panna har MYCKET större verkningsgrad än en dåligt underhållen. Även här går det att förbättra befintliga pannor.
9. Jag hade nog testat med en panna där fläkten sitter på rökgassidan, kanske på skorstenen. En sån installation bör hålla pannrummet renare och göra att man slipper dra i sig rök i onödan.

För att "exakt" dimensionera din vedanläggning behöver man en hel del indata men använd gärna vår anläggning som utgångspunkt.


Till saken hör kanske att vi numera kör med luft-vatten värmepump. Förvisso bekvämt men inte alls lika roligt:)
 
Redigerat:
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Jag ger mig, strunta i värmepumpen. Ved verkar vara ett väldigt bra alternativ i det här fallet. Särskilt med alla strömavbrott.

Sätt gärna cirkulationspumpen på en UPS, så att systemet fungerar vid strömavbrott.
 
Jannez69 skrev:
[länk]

Som att köra Darcia.. (y)
Fast det finns kanske bättre alternativ. Åtminstone vad det gäller begagnad panna:)
 
Jo billiga enkla vedpannor utan krusiduller och "onödigheter" finns det gott om på blocket. Både helt nya och begagnade, helt efter tycke och smak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.